15 besparingstips voor zzp'ers

Als zelfstandige moet u zorgvuldig met uw geld omgaan. U weet immers nooit wanneer u hoeveel inkomsten kunt verwachten. Wij geven u vijftien tips om te kunnen besparen op uw kosten.
15 besparingstips voor zzp'ers

> Stuur uw facturen op de goede datum Doet u elk kwartaal btw-aangifte? Let op de factuurdatum. Als u de factuur aan het eind van het kwartaal verstuurt, bijvoorbeeld op 30 juni, moet u al op 31 juli je btw afdragen. Verstuur u de factuur met als datum 1 juli, dan betaalt u pas op 31 oktober. Dat kan u net de financiele armslag geven die u nodig heeft.

> Gebruik open source software Dure softwarepakketten? Niet altijd noodzakelijk. Kijk eens of er open source software bestaat voor de programma's die u gebruikt. Zeker als u een beetje kunt programmeren, kan dit heel handig en voordelig zijn omdat u een programma aan uw eigen wensen kunt aanpassen. Aan open source software wordt continue gewerkt, maar dit hoeft zeker niet te betekenen dat het programma slecht functioneert. Internetbrowser Mozilla Firefox is bijvoorbeeld open source.

>Houd de kleine ondernemersregeling in de gaten Komt het bedrag dat u in een kalenderjaar aan btw moet betalen rond de 1.345 euro uit? Let op, het kan voordelig zijn om even rustig aan te doen. Als u minder dan 1.345 euro aan btw hoeft af te dragen, wordt dit volgens de kleine ondernemersregeling kwijtgescholden. Als uw betaalde btw onder de 1.883 euro uitkomt, krijgt u 2,5 x (1.883 - het bedrag dat u aan btw moet betalen) aan vermindering. Als u 1.500 euro moet afdragen, gaat hier dus (1.883 - 1.500 = 383) x 2,5 = 957,5 euro vanaf. U betaalt dan nog 542,5 euro aan btw. Als u denkt dat u hieraan gaat voldoen, kunt u bij uw kwartaalaangiftes al een schatting maken en de btw inhouden. Aan het eind van het jaar wordt definitief bepaald of u recht hebt op deze regeling. Kijk op de website van de Belastingdienst voor alle voorwaarden.

> Werk in de bieb Bent u zo'n zzp'er die aan een laptop en wifi genoeg heeft? U kunt natuurlijk in uw eigen huis werken, maar u bent niet de enige als u dat niet prettig vindt. Een flexwerkplek kost echter al snel een paar honderd euro per maand en elke dag soja-lattes gaan drinken in de koffiebar tikt uiteindelijk ook aardig aan. Een goed compromis is de bibliotheek. Vaak is het er heerlijk rustig en doorgaans is er gratis wifi, zijn er printers en computers die u kunt gebruiken. Bijkomend voordeel is dat u er misschien handige boeken, kranten en tijdschriften vindt over ondernemen of uw vakgebied.

> Onderhandel 47 procent van de Nederlandse consumenten vraagt wel eens om korting, blijkt uit onderzoek van I & O Research. U niet? Zeker bij de leveranciers waar u een grote klant bent, kunt u best eens gaan onderhandelen. Misschien kunt u een contract afsluiten om het komende jaar klant te blijven, in ruil voor goede korting of een leverancierskrediet. Immers, nee heeft u, ja kunt u krijgen. Of misschien kunt u beter een barter afsluiten. Hier ruilt u uw diensten voor de andere. Let op:  u moet ook voor barters een factuur sturen en deze 'verdiensten' aangeven bij de Belastingdienst.

> Gebruik een (online) boekhoudprogramma Uw boekhouding volledig uitbesteden is niet nodig. Gebruik een goed online boekhoudprogramma en houd zo goed overzicht over uw inkomsten, uitgaven en uren en uw jaarrekeningen. Boekhoudprogramma's kunnen u ook advies geven over uw bestellingen en uw voorraad. U kunt eventueel binnen zo'n programma samenwerken met een boekhouder, adviseur of accountant die de boekhouding controleert en aangifte doet. Zo zijn uw belastingzaken foutloos, zonder dat u al het werk hoeft uit te besteden aan een deskundige.

>Doe aan belastingmiddeling Heeft u de laatste zeven jaar een wisselend inkomen gehad (bijvoorbeeld omdat je bent begonnen met werken, of bent gestopt met werken in loondienst)? Je kunt belastingmiddeling aanvragen. Hier wordt uw inkomen gemiddeld over drie aansluitende jaren en je belasting berekend over dit gemiddelde. Als blijkt dat u teveel hebt betaald, kunt u het bedrag boven 545 euro terugvragen, maximaal 36 maanden na het verkrijgen van de laatste definitieve (!) berekening van uw verzamelinkomen. Zo'n 300.000 Nederlanders hebben recht op de regeling, maar door onbekendheid maken slechts zo'n 10.000 er gebruik van. Ook zo'n 100.000 zzp'ers laten de regeling liggen, schat zzp-centrum. Op internet vindt u diverse websites waar u, aan de hand van uw door de Belastingdienst vastgestelde verzamelinkomen, kunt uitrekenen of u geld kunt terugkrijgen en voor een paar euro vraagt u het document aan dat u naar je belastingkantoor kunt sturen. Een goede boekhouding is hiervoor wel onontbeerlijk.

>Benut iedere aftrekpost Er bestaat een grote lijst aan aftrekposten waar u als ondernemer gebruik van kunt maken. Gemiddeld kan een ondernemer 30 procent van zijn winst aftrekken. Is het niet uw hobby om fiscale regelingen door te pluizen? Neem dan een adviseur in de hand. Hij of zij kent de laatste stand van zaken en zorgt ervoor dat u geen mogelijkheid mist. Een goede administratie bijhouden is wederom een vereiste. Op zakelijke ritten met uw privéauto kunt u bijvoorbeeld 19 cent per kilometer van de winst aftrekken. Bewaar ook uw brandstof- en onderhoudsbonnetjes. De btw hierop is naar rato aftrekbaar. Gebruikt u uw auto voor de helft zakelijk en voor de andere helft privé? U mag de helft van de btw aftrekken. Op zakelijke reizen met het openbaar vervoer mag u 6 procent btw aftrekken, ook al staat het niet op uw kaartje. Soms zijn ook de kosten voor uw werkruimte thuis aftrekbaar. Doe de test op de website van de Belastingdienst om te zien of dit voor u het geval is. En let op: ook kosten die u hebt gemaakt in de aanloopfase naar uw onderneming, zijn aftrekbaar. Denk aan een marktverkenning of advies.

>Schrijf zorgvuldig af Als startende ondernemer mag u gebruik maken van willekeurige afschrijving. Ook milieubedrijfsmiddelen mag u willekeurig afschrijven (Vamil). Ga hier zorgvuldig mee om. Schrijf kosten af in een jaar dat u veel winst maakt. Maakt u in uw eerste jaar nog geen winst? Schuif dan de afschrijving voor u uit. Hier kunt u ook advies over inwinnen bij een fiscaal adviseur.

> Werk samen Zelf elke keer het wiel uitvinden kost tijd en geld. Werk samen met collega-ondernemers en vraag om tips. Waar kunt u het best uw website laten bouwen, wie is een goede accountant, welke advertenties werken nou echt? Ook kunt u een kantoor en spullen delen en bepaalde diensten (zoals de verwerking van je bedrijfsafval) samen afnemen. Misschien kunt u meedoen aan collectieve inkoop van goederen of afname van diensten. Ook kunt u met ondernemers uit uw wijk aan marketing doen of de openbare ruimte aantrekkelijker maken. Daar profiteer je uiteindelijk allemaal van. 

>Bekijk uw contracten opnieuw Leg al uw verzekeringen en abonnementen eens onder de loep. De tarieven voor bijvoorbeeld de arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn de laatste twee jaar flink omlaag gegaan. Wellicht kunt u geld besparen door deze opnieuw af te sluiten. Kijk ook kritisch naar uw contracten voor energie, internet en telefonie en, rond de jaarwisseling, naar uw zorgverzekering. Zit u nog steeds bij de goedkoopste en beste aanbieder? Ook als u tevreden bent over uw aanbieder, kunt u best eens bellen en vragen of ze u een goed aanbod kunnen doen als u uw abonnement verlengt.

> Investeer meer dan 2.300 euro Heeft u dit jaar al een of meer nieuwe bedrijfsmiddelen van meer dan 450 euro aangeschaft (bijvoorbeeld een computer)? Kijk dan of u in dit kalenderjaar meer kunt investeren en boven de drempel van 2.300 euro kunt komen. Dan maakt u aanspraak op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en kunt u maximaal 28 procent van de kosten extra afschrijven. Let op: als je de middelen binnen vijf jaar verkoopt of weggeeft, moet u een deel terugbetalen. 

> Wees zuinig met energie Een paar simpele gedragswijzigingen of kleine investeringen kunnen ervoor zorgen dat uw energiekosten flink omlaag gaan. Wees u bewust van uw energieverbruik en laat geen apparaten onnodig aanstaan. Neem die spaar- of ledlampen. Zet die verwarming wat lager. U kunt ook een keer advies inwinnen om je zaak energiezuiniger te maken. Sommige gemeenten of provincies hebben hier zelfs subsidiepotjes voor.

>Overleg online Is het altijd nodig dat u voor een afspraak naar de klant toegaat of hem bij u ontvangt? Het kan prettig zijn om een nieuwe partner de eerste keer een hand te kunnen geven, maar wellicht kunt u volgende afspraken online doen. Door Skype of Google Hangout te gebruiken kun je elkaar in de ogen kijken en met elkaar praten, zonder dat het u geld of reistijd kost. Behandel een online vergadering als een normale meeting: zet na afloop de afgesproken punten even in een mailtje en zorg dat u er, ook vanachter uw eigen computer, representatief uitziet.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming