Website zelf bouwen of laten maken?

U heeft rondgekeken op het wereldwijde web en een aardig idee gekregen van hoe uw eigen website eruit zou moeten zien. Nu komt de volgende vraag: gaat u die website zelf 'bouwen' of laat u hem door een professionele ontwerper maken? Enkele nuttige overwegingen + een checklist.
Website zelf bouwen of laten maken?
 

Veel tijd en kennis
Zelf een website bouwen vergt veel tijd, technische en grafische kennis, en inzet. Oppassen dat u zichzelf niet rijk rekent, want u kunt al snel verdwalen in het maakproces. Het laten maken van een professionele website begint bij ongeveer 600 euro. Dit bedrag kan oplopen tot een getal met drie nullen voor de komma, wanneer u bijvoorbeeld een webwinkel wilt hebben.

Bepaalde webhosters bieden de mogelijkheid aan de hand van een model om een site te maken. Nadeel is dat u beperkt bent tot het verstrekte model; voordeel is dat het niet veel kost en u uw site snel online heeft. Zie het kader hiernaast voor voorbeelden.

Welk doel heeft uw website?
Elk project begint met de vraag wat u wilt bereiken (met uw website) en hoe. Dit verwerkt u in een ontwikkelplan. Wilt u louter een 'digitaal visitekaartje' of een complete webwinkel? Wilt u op uw website ook zogenoemde RSS-feeds, blogs en nieuwsbrieven versturen? Houd dan rekening met meer ontwikkeltijd én/of een duurdere rekening.

Is het uw ambitie om uw website regelmatig van nieuws te voorzien? Dan komt een content management systeem (CMS) van pas. Met een CMS bent u verlost van het geknutsel met HTML-codes en kunt u gewoon teksten tikken alsof u een brief in Word maakt.
Ook beeld is makkelijk toe te voegen met behulp van een CMS. Wat voor zoveel zaken geldt , geldt ook voor CMS: ze zijn er in soorten en maten. Neem geen overhaast besluit: wanneer u eenmaal een keuze heeft gemaakt, zult u er dagelijks mee moeten werken.

10 Aandachtspunten voor uw website:

  • Houd het eenvoudig.
    De structuur van uw website moet in een paar ogenblikken meteen duidelijk zijn voor de bezoeker, zodat het voor hem/haar eenvoudig navigeren is.
  • Wees consistent:
    Gebruik hetzelfde lettertype, plaats navigatieknoppen op dezelfde plaats, gebruik een en dezelfde achtergrondkleur, maak van uw website geen zoekplaatje.
     
  • Blijf klein en snel.
    De site moet snel in te laden zijn, anders zijn de bezoekers al weer op weg naar de volgende. Gebruik daarom geen grote beeldbestanden of video's; die maken uw website traag.
     
  • Drie muisklikken.
    Informatie mag niet meer dan drie klikken verwijderd zijn. Hoe minder muisklikken uw bezoekers nodig hebben om te komen waar zij willen zijn, hoe beter!
     
  • Maak een sitekaart (sitemap)
    en houd deze actueel, zodat u altijd overzicht hebt in de opbouw van uw site.
     
  • Geef contactinformatie:
    adres (postbus) en een telefoonnummer, waarop daadwerkelijk gedurende de openingsuren (zet die er ook bij!) één van uw medewerkers te bereiken is. Zorg voor webformulieren waarop bezoekers zelf hun vraag, opmerking of klacht kwijt kunnen. Meld erbij hoe u met dergelijke formulieren omgaat (bijv. binnen 24 uur antwoord) en regel dat dat dan ook gebeurt. Niets is dodelijker voor uw business dan afspraken niet nakomen.
     
  • Gebruik heldere teksten.
    Geef in korte, krachtige zinnen op de eerste pagina aan wat uw bedrijf of organisatie doet, eventueel ondersteund met beeld. Huur hier eventueel een tekstschrijver voor in. Let er daarbij op dat deze schrijver weet hoe je 'zoekmachinevriendelijk' schrijft. Mensen zoeken op internet via bepaalde termen, zoals 'boekhouder of accountant in een bepaalde woonplaats'. Zorg er dan ook voor dat de van toepassing zijnde termen in de teksten op uw website voorkomen.
     
  • Houd de site actueel.
    Als er nauwelijks iets nieuws valt te melden, gebruik dan ook geen rubriek met die titel. Wie onder de knop 'nieuws' materiaal tegenkomt van maanden geleden, krijgt de indruk dat het bedrijf stil staat.
     
  • Benut een statistiekenpakket.
    De meeste websitebouwers leveren dit mee. Hiermee valt na te gaan hoeveel mensen de site bezoeken. Je kunt zien via welke zoektermen mensen op de site komen, hoe lang ze er blijven, via welke pagina ze weer weggaan, en dergelijke. Die informatie helpt de site te verbeteren.
     
  • Maak een backup van de site;
    Ook van de bronbestanden (tekst en beeld die de site vullen).

Checklist voor het inhuren van een webdesigner

  • Vraag naar de prijs.
  • Moeten er voorschotten worden betaald?
  • Vraag naar referenties (een beetje webdesigner verwijst er naar op zijn website) en de mogelijkheid bij referenties navraag te doen (over hoe de samenwerking is verlopen).
  • Kan hij/zij desgewenst een veilige webwinkel bouwen?
  • Is er technische ondersteuning bij het onderhoud?
  • Hoe snel is de site op te leveren?
  • Is hij in staat een zoekmachinevriendelijke site te bouwen (u wilt immers dat uw site snel wordt gevonden op het grote internet)?
  • Is de site ook geschikt voor weergave op smartphones en tablets?

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming