Website zelf bouwen of laten maken?

Nuttige overwegingen en een checklist
Je hebt rondgekeken op het wereldwijde web en een aardig idee gekregen van hoe jouw eigen website eruit zou moeten zien. Nu komt de volgende vraag: ga jij die website zelf bouwen of laat je hem door een professionele ontwerper maken?
Website zelf bouwen of laten maken?
 

Professionele website maken

Zelf een website bouwen vergt veel tijd, technische en grafische kennis, en inzet. Je moet oppassen dat je jezelf niet rijk rekent, want je kunt al snel verdwalen in het maakproces. De kosten om een professionele website te maken, hangen af van hoe uitgebreid jouw site moet worden. De kosten zullen bijvoorbeeld oplopen als je een webwinkel op jouw site wilt hebben. 
 
Bepaalde webhosters bieden de mogelijkheid aan de hand van een model om een site te maken. Nadeel is dat je beperkt bent tot het verstrekte model; voordeel is dat het niet veel kost en je jouw site snel online hebt. 

Professionele website met welk doel?

Elk project begint met de vraag wat je wilt bereiken (met je website) en hoe. Dit verwerk je in een ontwikkelplan. Wil je een 'digitaal visitekaartje' of een complete webwinkel? Wil je op jouw website ook zogenoemde RSS-feeds, blogs en nieuwsbrieven versturen? Houd dan rekening met meer ontwikkeltijd én/of een duurdere rekening.
 
Is het je ambitie om jouw website regelmatig van nieuws te voorzien? Dan komt een content management systeem (CMS) van pas. Met een CMS ben je verlost van het geknutsel met HTML-codes en kun je gewoon teksten tikken alsof je een brief in Word maakt.

Ook beeld is makkelijk toe te voegen met behulp van een CMS. Wat voor zoveel zaken geldt , geldt ook voor CMS: ze zijn er in allerlei soorten en maten. Neem geen overhaast besluit: wanneer je eenmaal een keuze hebt gemaakt, zul je er dagelijks mee moeten werken.
 

10 Aandachtspunten voor jouw professionele website:

  1. Houd het eenvoudig.
    De structuur van jouw website moet in een paar ogenblikken meteen duidelijk zijn voor de bezoeker, zodat het voor hem/haar eenvoudig navigeren is.
  2. Wees consistent.
    Gebruik hetzelfde lettertype, plaats navigatieknoppen op dezelfde plaats, gebruik een en dezelfde achtergrondkleur, maak van jouw website geen zoekplaatje.
  3. Blijf klein en snel.
    De site moet snel in te laden zijn, anders zijn de bezoekers alweer op weg naar de volgende. Gebruik daarom geen grote beeldbestanden of video's; die maken jouw website traag.
  4. Drie muisklikken.
    Informatie mag niet meer dan drie klikken verwijderd zijn. Hoe minder muisklikken jouw bezoekers nodig hebben om te komen waar zij willen zijn, hoe beter!
  5. Maak een sitemap (kaart).
    Dit is een overzicht van je website, vaak te vinden onderaan je homepage, met snelkoppelingen (links) naar de verschillende onderdelen op je website. Het geeft je bezoeker houvast. Houd je sitemap ook actueel, zodat je altijd overzicht hebt in de opbouw van jouw site.
  6. Geef contactinformatie.
    Denk aan: je adres (postbus) en een telefoonnummer, waarop daadwerkelijk gedurende de openingsuren (zet die er ook bij!) één van jouw medewerkers te bereiken is. Zorg voor webformulieren waarop bezoekers zelf hun vraag, opmerking of klacht kwijt kunnen. Meld erbij hoe je met dergelijke formulieren omgaat (bijv. binnen 24 uur antwoord) en regel dat dat dan ook gebeurt. Niets is dodelijker voor jouw business dan afspraken niet nakomen.
  7. Gebruik heldere teksten.
    Geef in korte, krachtige zinnen op de eerste pagina aan wat jouw bedrijf of organisatie doet, eventueel ondersteund met beeld. Huur hier eventueel een tekstschrijver voor in. Let er daarbij op dat deze schrijver weet hoe je 'zoekmachinevriendelijk' schrijft. Mensen zoeken op internet via bepaalde termen, zoals 'boekhouder of accountant in een bepaalde woonplaats'. Zorg er dan ook voor dat de van toepassing zijnde termen in de teksten op jouw website voorkomen.
  8. Houd de site actueel.
    Als er nauwelijks iets nieuws valt te melden, gebruik dan ook geen rubriek met die titel. Wie onder de knop 'nieuws' materiaal tegenkomt van maanden geleden, krijgt de indruk dat het bedrijf stil staat.
  9. Benut een statistiekenpakket.
    De meeste websitebouwers leveren dit mee. Hiermee valt na te gaan hoeveel mensen de site bezoeken. Je kunt zien via welke zoektermen mensen op de site komen, hoe lang ze er blijven, via welke pagina ze weer weggaan, en dergelijke. Die informatie helpt de site te verbeteren.
  10. Maak een backup van de site.
    Ook van de bronbestanden (tekst en beeld die de site vullen).


Checklist voor het inhuren van een webdesigner

  • Vraag naar de prijs.
  • Moeten er voorschotten worden betaald?
  • Vraag naar referenties (een beetje webdesigner verwijst er naar op zijn website) en de mogelijkheid bij referenties navraag te doen (over hoe de samenwerking is verlopen).
  • Kan hij/zij desgewenst een veilige webwinkel bouwen?
  • Is er technische ondersteuning bij het onderhoud?
  • Hoe snel is de site op te leveren?
  • Is hij in staat een zoekmachinevriendelijke site te bouwen (je wilt immers dat uw site snel wordt gevonden op het grote internet)?
  • Is de site ook geschikt voor weergave op smartphones en tablets?
 

 

Lees ook het artikel: Website laten maken 

Lees ook…

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming