Een goed blog vergroot de kans dat je website meer klanten trekt. Mariska van Dasselaar beschrijft in dit artikel, afkomstig uit haar boek Zakelijk bloggen - Laat de klant zien dat jij de expert bent, hoe je dat doet.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Je blog als klantenmagneet

Als je regelmatig geweldige artikelen op je blog publiceert, stijgt het aantal websitebezoekers en potentiële klanten op je website. Volgens Inbound Marketing-bedrijf HubSpot hebben bedrijven die een blog bijhouden 55% meer websitebezoekers dan bedrijven die dat niet doen.

Vooral interessante, leerzame of vernieuwende blogartikelen trekken bezoekers naar de website. Wie op internet naar bepaalde onderwerpen zoekt, wil meestal:

  • Iets leren;
  • Informatie verzamelen over een bepaald onderwerp;
  • Zich oriënteren voor de aankoop van een product.

Jij kunt hierop inspelen door informatie waar veel naar gezocht wordt in blogartikelen aan te bieden. Zo vergroot je de kans dat mensen op jouw blog terechtkomen en daar bruikbare informatie vinden.

Heeft het onderwerp ook nog eens te maken met je werk, dan hebben bezoekers mogelijk interesse in de producten en diensten die je aanbiedt. Ze bezoeken dan misschien ook andere pagina’s op je website. Als ze dan ook nog een formulier invullen om gratis informatie te downloaden (bijvoorbeeld een e-book), hebben ze duidelijk interesse in je werk en zijn het potentiële klanten.

Een blog kan de vindbaarheid van je website enorm verbeteren. Doordat je regelmatig een nieuw blogartikel over een bepaald onderwerp publiceert, staan er steeds meer webpagina’s van jou op internet. Al die verschillende webpagina’s worden door zoekmachines (zoals Google) geïndexeerd. Dat betekent dat al die pagina’s bij een zoekopdracht in zoekmachines kunnen opduiken en je dus via steeds meer pagina’s gevonden kunt worden.

Artikelen vindbaar maken in zoekmachines
Een voorwaarde is wel dat de blogartikelen zo geschreven zijn dat ze vindbaar zijn in zoekmachines. Dat doe je door bepaalde woorden of combinaties van woorden (zoekwoorden) die mensen in zoekmachines intypen op de juiste plaats in blogartikelen te plaatsen.

Geef je bijvoorbeeld Twitter-workshops, dan wil je waarschijnlijk op de zoekterm ‘leren twitteren’ gevonden worden. Je besluit daarom een blogartikel aan Twitter te wijden en gebruikt de zoekterm ‘leren twitteren’ op bepaalde plekken in het artikel. Zoekmachines zien dat deze term meerdere keren in het artikel voorkomt. Zoekt iemand op ‘leren twitteren’, dan bestaat de kans dat die persoon op jouw blog stuit. Vervolgens besluit die persoon misschien wel om een workshop bij je te volgen.

Krijg ik direct een bezoekerslawine?

Verwacht als je net begint met bloggen overigens niet duizenden bezoekers op je website. Een eerste artikel levert meestal nog niet veel op, tenzij je zo’n uniek artikel schrijft dat iedereen het wil lezen en het op internet met elkaar deelt. In de meeste gevallen zie je wel een stijging in het aantal bezoekers, maar dit gaat geleidelijk aan.

Dit komt door het volgende:

  • Je hebt nog weinig naamsbekendheid en nog geen vaste lezersgroep opgebouwd.
  • Als je nog weinig blogartikelen hebt, heb je ook nog weinig pagina’s waarmee je in zoekmachines kunt worden gevonden. De kans dat iemand je blogartikelen vindt is aanwezig, maar moet nog groeien.
  • Aangezien je net begint, zijn er nog weinig websites die naar jouw website verwijzen. Hierdoor staat je website nog niet hoog in zoekmachines.

Hoe meer blogartikelen je schrijft, hoe meer bezoekers je krijgt en hoe groter de kans dat mensen je website vinden. Het leuke is dat al die artikelen op internet blijven staan zolang je ze niet verwijdert.

Gratis website scan

Heeft jouw doelgroep je website in beeld? Doe nu de scan en zie meteen je score »

Doe de websitescan!

***********

ZAKELIJK BLOGGEN – LAAT DE KLANT ZIEN DAT JIJ DE EXPERT BENT

Over het boek:

Zakelijk bloggen is een gids die onder meer beschrijft hoe je stap voor stap een blog start en daarmee nieuwe klanten naar je website trekt.

We geven 5 exemplaren weg van dit boek. Doe hier mee »

Over de auteur:

Mariska van Dasselaar is eigenaar van Mariska Media. Zij begeleidt bedrijven en zzp’ers met zakelijk bloggen, social media en zoekmachine-optimalisatie.

Volg Mariska van Dasselaar op Twitter »

Uitgever:

Van Duuren Management, oktober 2012
ISBN: 9789089651365

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…