Webwinkel? 8 punten die u vóór 13 juni 2014 moet hebben geregeld

Met ingang van 13 juni 2014 moeten webwinkels en postorderbedrijven in de Europese Unie (EU) aan de Richtlijn Consumentenrechten voldoen. De richtlijn heeft tot doel consumenten een betere bescherming te bieden. Voor bedrijven die ook online diensten en/of goederen verkopen, betekent het dat zij hun werkwijze en bestelproces aan de richtlijn moeten aanpassen.
Webwinkel? 8 punten die u vóór 13 juni 2014 moet hebben geregeld

Hieronder volgen de belangrijkste wijzigingen:

1. Geen extra kosten
Consumenten mogen tijdens een bestelling op internet niet aanlopen tegen 'verborgen kosten'. Wanneer er sprake is van zogenoemde administratie- of portokosten moeten die expliciet worden vermeld. De consument moet ook bevestigen dat hij weet dat er eventuele extra kosten bijkomen.
 
2. Geen standaard aangevinkte vakjes
Consumenten moeten op websites bij het doen van een bestelling niet geconfronteerd worden met reeds aangevinkte vakjes, waardoor hij extra diensten afneemt. Op grond van de nieuwe richtlijn zijn vooraf aangevinkte vakjes met ingang van 13-6 verboden.
 
3. 14 kalenderdagen bedenktijd na aankoop
Tot 13 juni hebben consumenten het recht om een aankoop zeven werkdagen na het sluiten van de transactie te herroepen. Vanaf die datum wordt de termijn verlengd tot 14 kalenderdagen. Binnen die termijn mag een consument goederen terugsturen.
De richtlijn biedt zelfs extra bescherming voor de periode van een jaar als een verkoper de klant niet duidelijk heeft geïnformeerd.
 
De herroepingstermijn gaat in op het moment dat de consument de goederen ontvangt. Nu is dat nog het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten. 
De regels gelden zowel voor aankopen via internet, telefoon en postorder als voor aankopen die niet in een winkel worden gedaan, maar aan de deur, op straat of tijdens een door de verkoper georganiseerd event.
 
4. Terugbetaling binnen 14 dagen
Handelaars moeten een consument binnen 14 dagen na herroeping het aankoopbedrag terugbetalen (inclusief verzendkosten). Over het algemeen draagt de handelaar het risico van beschadiging tijdens het vervoer.
 
5. Standaardformulier voor herroeping
De EU heeft een standaardformulier voor herroeping opgesteld dat de consument kan (maar niet hoeft te) gebruiken wanneer hij zich bedenkt en een overeenkomst wil annuleren. Dit geldt zowel voor verkoop op afstand als voor huis-aan-huis verkoop.
 
6. Geen extra kosten voor gebruik credit cards of telefonische hulpdiensten
Bij gebruik van een creditcard (of ander betaalmiddel), mag een handelaar niet méér in rekening brengen dan de werkelijk gemaakte kosten. 
Handelaars die een telefonische hulpdienst aanbieden waar de klant terecht kan met vragen over de overeenkomst, mogen hiervoor niet méér dan het gewone telefoontarief vragen.
 
7. Duidelijke info over betaling retourkosten
Consumenten moeten vooraf duidelijk worden geïnformeerd over het betalen van de retourkosten. Handelaars moeten de consument een duidelijke schatting van de maximale kosten geven. 
 
8. 'Digitale inhoud'
Ook moet consumenten duidelijker informatie worden gegeven over 'digitale inhoud'. Dat kan streaming audio zijn, maar ook e-books, films e.d.
Er verschijnt over dit onderwerp nog nadere wetgeving. Een consument mag namelijk de online aankoop van digitale producten annuleren, maar alleen tot het moment waarop het feitelijke downloaden begint.
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming