Dit staat in een goed persbericht

Het versturen van een persbericht is een veel gebruikte én effectieve manier om in de publiciteit te komen. Het schrijven van een persbericht gaat een stuk eenvoudiger als u een vaste indeling hanteert. Hieronder ziet u uit welke elementen een persbericht bestaat.
Dit staat in een goed persbericht

Naam en logo van de afzender
Plaats bovenaan het persbericht uw logo, telefoonnummer, e-mailadres en internetgegevens.

Aanduiding persbericht
De tekst ‘persbericht' plaatst u met opvallende letters boven de tekst.

Embargo
In spaarzame gevallen verstuurt u een bericht onder embargo. Zet dan duidelijk boven de pagina ‘onder embargo' met vermelding van het gewenste tijdstip van publicatie. Het bericht mag dan pas geplaatst worden na de vermelde datum en tijdstip.

Datum
Geef aan wanneer u het bericht heeft verzonden. De journalist kan zo vaststellen of het bericht nog actueel is.

De kop
Geef zo exact en pakkend mogelijk aan waar uw bericht over gaat. Zorg voor een wervende, uitdagende en korte kop zonder overbodige lidwoorden. Zorg dat de ‘Wie-vraag' beantwoord is.

De lead
Begin uw persbericht met een lead. Dit is een inleiding van enkele regels waarin de kern van de boodschap staat. Geef in de lead antwoord op de volgende vragen: Wie doet Wat, Waar en Wanneer? 

De body
In de body staat de meer gedetailleerde informatie. De eerste alinea van de body geeft antwoord op de vragen: Waarom en Hoe? Plaats de meest belangrijke informatie aan het begin en de minst belangrijke informatie aan het eind van het persbericht.

Tussenkoppen
De tussenkoppen geven de redactie snel inzicht in de inhoud van het bericht.

Paginanummering
Door de paginanummering laat u de redactie zien dat er nog meer pagina's volgen. Het voorkomt dat er informatie zoek raakt.

Afsluitteken
Een afsluitteken - zoals een stippellijn - geeft het einde van het persbericht aan. Hiermee maakt u de redactie duidelijk wat voor publicatie bestemd is, en welke informatie uitsluitend voor de redactie bedoeld is.

Noot voor de redactie
Na de tekst van uw persbericht vermeldt u de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer van de contactpersoon waar een journalist voor extra informatie terecht kan. Neem bij voorkeur een 06-nummer op, zodat de contactpersoon ook buiten kantooruren bereikbaar is.

Bijlage
Geef aan welke bijlagen u meestuurt. Dit is bijvoorbeeld een passende foto: beeldmateriaal trekt de aandacht en vergroot de kans dat uw bericht wordt geplaatst.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming