5 gruwelijke tips om content marketing deze zomer ook voor u te laten werken!

Content marketing, wie heeft er nog niet van gehoord? Het is hét modewoord van het afgelopen jaar. Niet in de laatste plaats omdat Google, door een vorig jaar met veel bombarie aangekondigd zoekalgoritme, meer dan ooit tevoren in staat is relevante antwoorden te vinden op vragen van internetgebruikers. Maar vrees niet, mocht u denken dat u wéér iets nieuws moet leren om uw product of dienst onder de aandacht van uw klanten te krijgen, content marketing is niet meer dan oude wijn in nieuwe zakken. Vijf tips om het ook voor u te laten werken.
5 gruwelijke tips om content marketing deze zomer ook voor u te laten werken!
In de kern is content marketing niets meer of minder dan uw huidige en toekomstige klanten voorzien van bruikbare, en voor hen relevante informatie. Daar waar u uw informatie vroeger uit boeken, tijdschriften, tv of radio haalde of zelfs van een winkelbediende kreeg, zo zoekt u nu, net als iedereen in de hele wereld, uw informatie online. En om die reden is goede informatieve en relevante content een extreem effectief marketingmiddel voor uw bedrijf.
 
En wat een ander ook mag beweren: een succesvolle content marketing strategie is geen snelle en gemakkelijke opgave. Maar het geeft u - mits goed doordacht en consequent uitgevoerd - wel de mogelijkheid om uw expertise en ervaring te delen met een groep klanten die in principe net zo groot is als de halve wereldbevolking. U hoeft daarvoor bovendien allang geen moeilijke computertaal of code meer te leren of lastige en moeilijk te doorgronden SEO-technieken te implementeren. Vergeet die laatste zin dus maar meteen.
Het enige dat u wel moet doen, is iets schrijven of fotograferen wat uw klanten graag lezen of zien en dat met ze te delen.
 
De voordelen van inhoud (content)
Content marketing stelt u in staat om uzelf als expert in uw bedrijfstak te positioneren, uw merk uit te bouwen en uw klanten en potentiële klanten aan u te binden. Het is bovendien het ideale zaad om uit te strooien over verschillende online communicatiekanalen en vormt uiteindelijk het middelpunt van uw communicatiestrategie. En daar komt bij: goede, relevante en bruikbare online informatie is een stuk goedkoper - en uiteindelijk ook duurzamer - dan een advertentie in een papieren tijdschrift of krant.. 
 
Vijf tips:
 
1. Kies een onderwerp
De beste inhoud (content) is gebaseerd op onderwerpen waar uw klanten daadwerkelijk om geven. Die onderwerpen waar ze dus echt naar op zoek zijn. Dat vraagt erom dat u weet waar uw klanten naar op zoek zijn. Een goede manier om daar achter te komen is bij uzelf en uw concurrenten na te gaan wat de Frequently Asked Questions (veelgestelde vragen) op hun site(s) zijn en daar uw content op te baseren. Bij De Zaak monitoren en analyseren we constant uw ingetikte zoektermen zodat we u optimaal kunnen bedienen met artikelen waar u daadwerkelijk naar zocht. 
 
2. Maak koppen die om aandacht schreeuwen
Een goede kop boven uw artikel hoeft niet perse het woord ‘SEX!' te bevatten om de aandacht te trekken. Tenzij dat woord relevant is voor de inhoud of voor uw product natuurlijk. Er zijn nogal wat zienswijzen over wat een goede kop is en die zullen we hier niet allemaal behandelen, maar toch een paar adviezen:
  • gebruik getallen (en dan het liefst oneven getallen)
  • overtuig lezers met wie, wat, wanneer, waarom of hoe?
  • gebruik een interessant bijvoeglijk naamwoord 
Neem bijvoorbeeld de kop of titel ‘Verdubbel uw omzet!' en pas daar bovenstaande adviezen op toe. Dan krijgt u een kop die vele malen aantrekkelijker is: ‘7 briljante manieren om dit voorjaar meer geld te verdienen'. U heeft nu de helft van uw publiek al aan het lezen.
 
3. Maak een content kalender
Zorg ervoor dat uw informatie juist op die momenten gepubliceerd en gevonden wordt als daar het meeste behoefte aan is. Voor een cadeauwinkel is de decembermaand natuurlijk essentieel, of moederdag. Tuincentra pieken in de lente met bloembollen en tuinaarde en in de zomer met tuinmeubelen en barbecues. Een goede kop in die tijd zou dan kunnen zijn: ‘De top 5 van stoerste BBQ's voor mannen deze zomer!'
 
4. Vraag om hulp
U kunt natuurlijk alles zelf gaan doen, maar als u moeite heeft om iets creatiefs te bedenken of twijfelt aan uw schrijverscapaciteiten is het wellicht verstandig iemand in te huren die dat wel kan. 
Het internet wemelt van slecht geschreven, zonder enige vorm van creativiteit over de klanten uitgestorte bagger. Daartussen valt u niet op. En dat was nu net wel de bedoeling, nietwaar.
 
5. Promoot uw content
Een mooie informatieve en relevante tekst is leuk. Maar als niemand het vindt of leest is uw moeite voor niets geweest. Belangrijk onderdeel van uw strategie moet dus het delen van content zijn. Delen kan via sociale media, linkjes en bookmarks en via e-mail. Maar vergeet ook niet uw werk op relevante plaatsen te delen. 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming