Zo wint u online meer klanten

Voldoet uw website aan de wensen van uw klanten? In deze checklist staan negen tips waarmee u het aantal online orders aanzienlijk kunt verhogen.
Zo wint u online meer klanten
Laat vooral zien wat u verkoopt
Als u voor de etalage van een winkel staat, kunt u zien wat er wordt verkocht. Zorg ervoor dat dat ook in uw webwinkel mogelijk is. Alleen maar een beschrijving van het product is niet voldoende. Plaats er duidelijke afbeeldingen bij. Dat verhoogt de effectiviteit van uw webwinkel aanzienlijk.

 

 
Communiceer duidelijk over uw prijzen
Niets zo vervelend als geen, of onduidelijke informatie over de prijzen die u voor uw aanbod rekent. Doe daar niet geheimzinnig over, want dat schrikt mensen alleen maar af. Als u er toch voor kiest om de prijzen niet te communiceren op de website, maak het dan in ieder geval mogelijk om op een eenvoudige manier een prijslijst op te vragen of te downloaden.

 

 
Houd het bestelproces zo kort mogelijk
Mensen die online aankopen doen, vinden het niet prettig als ze veel stappen moeten doorlopen om een product te bestellen en te betalen.  Het risico van een te lang bestelproces is dat potentiële klanten afhaken, en naar de concurrent surfen. Zorg er daarom voor dat de klant na maximaal 3 of 4 keer klikken bij de 'kassa' is.

 

 
Bied meerdere betaalmogelijkheden
Hoewel betalen via internet de laatste jaren steeds veiliger is geworden, vinden veel mensen de drempel nog te hoog om bijvoorbeeld hun creditcardgegevens via de digitale snelweg te versturen. Bied uw klanten daarom meerdere mogelijkheden om hun bestelling te betalen, bijvoorbeeld met een acceptgiro of een eenmalige machtiging om het verschuldigde bedrag van bank- of giro af te schrijven.

 

 
Laat geen lege pagina's zien
Als u uw website gaat uitbreiden of aanpassen, probeer dan te vermijden dat klanten pagina's te zien krijgen die 'under construction' zijn. Zet webpagina's pas 'live' als ze helemaal klaar zijn. 

 

 
Zorg ervoor dat klanten nog aanvullende informatie nodig hebben
Geef niet in een keer alle informatie over uw producten of diensten weg. Probeer mensen die uw site bezoeken te bewegen meer informatie aan te vragen via een reageerformulier. Zo krijgt u de beschikking over persoonlijke gegevens van potentiële klanten.

 

 
Zet niet te veel informatie op de homepage 
Veel ondernemers hebben de neiging om op de homepage van hun website een overvloed van informatie aan te bieden. Het gevolg hiervan is dat klanten niet weten waar ze moeten beginnen, en wegklikken. Wees selectief met wat u op de homepage aanbiedt, en prikkel bezoekers om door te klikken naar de achterliggende pagina's.

 

 
Zorg ervoor dat alles werkt op uw site 
Het lijkt een enorme open deur, maar als bepaalde onderdelen van uw website niet werken, bewijst u de klant geen dienst. Houd de vinger aan de pols door regelmatig uw website te controleren.
 
Betrek uw klanten bij uw website
Een slimme, en ook nog eens goedkope manier om te bepalen of uw website gebruiksvriendelijk is: nodig een aantal trouwe klanten uit, en vraag naar hun mening over de verschillende onderdelen van uw site: vinden zij de teksten prettig leesbaar, is de navigatie duidelijk genoeg en vinden zij het makkelijk om informatie op te zoeken of iets te kopen.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming