5 denkfouten bij niet-betalende klanten

Vaak blijven ondernemers aan het einde van het jaar met onbetaalde facturen zitten. ‘Facturen afschrijven hoort er nu eenmaal bij', krijgen onze incassospecialisten maar al te vaak te horen. Maar wist u dat u dat risico kunt voorkomen of beperken door anders tegen uw debiteurentraject aan te kijken? Sandy Lek, incassospecialist van DAS, heeft de vijf meest voorkomende denkfouten bij niet-betalende klanten voor u op een rij gezet.
5 denkfouten bij niet-betalende klanten

  • ‘Te laat betalende of niet-betalende klanten horen nu eenmaal bij ondernemen.'

Vaak beseffen ondernemers niet dat de gevolgen van oplopende betaalachterstanden enorm kunnen zijn. Ondernemers die te maken hebben met wanbetalers schrijven bedragen af tot duizenden euro's per maand. Hierdoor kunt u zelf in financiële problemen komen, waardoor u uw eigen leveranciers ook niet meer kunt betalen. Soms leidt dat zelfs tot een faillissement. Door het debiteurentraject goed in te richten en strikt uit te voeren blijven betaalachterstanden vaker uit.

  • ‘Elke klant en elke opdracht zijn welkom.'

Ondernemers zijn veel te snel geneigd er blind op te vertrouwen dat het wel goed komt met die factuur. Helemaal als de klant een bekende is. Ze nemen opdrachten aan zonder eerst te checken of de klant wel in staat is om de rekening te betalen. Het is verstandig om een klant, nog voordat je een opdracht accepteert, toetst op zijn of haar kredietwaardigheid. Nagaan of klanten wel zijn wie ze zeggen dat ze zijn en of ze kunnen betalen, heeft niets te maken met wantrouwen maar alles met doordacht en bewust zakendoen.

  • 'Door een klant te dwingen te betalen raak ik hem kwijt.'

Doorgaans willen ondernemers hun klanten niet pushen om te betalen uit angst ze te verliezen. Ze verkopen een product of leveren een dienst en wachten dan rustig tot klanten betalen. Dat kan soms maanden duren. Al die openstaande kredieten kosten rente, waardoor er winst en werkkapitaal blijven liggen. En uiteindelijk is er een kans dat je klanten helemaal niet betalen. Ga dus niet maanden wachten, maar zit er bovenop. Wilt u weten hoe? Lees de DAS Wijzer met 8 gouden tips om betalingsproblemen te voorkomen en meer. 

  • ‘Eerder factureren gaat ten koste van mijn klanten.'

Ondernemers die lang wachten met factureren, wachten automatisch langer op hun geld. Het is niet realistisch om in één keer van een ruime naar een strikte betaaltermijn te gaan. Maar het is wél mogelijk het debiteurentraject anders in te richten zonder de klant uit het oog te verliezen.  Elke dag dat een factuur minder lang openstaat is al pure winst voor de onderneming. Meer weten? Met de Incasso Miniscan rekent u snel uit hoeveel geld ú laat liggen door onbetaalde facturen.
 Met de Incasso Miniscan rekent u uit hoeveel geld ú laat liggen door onbetaalde facturen.

  • 'Met klanten hoef ik geen schriftelijke afspraken te maken.'

In de praktijk zien we dat er veel opdrachten alleen mondeling worden overeengekomen. Ondernemers gaan er vaak van uit dat de gemaakte afspraken wel duidelijk zijn. Partijen maken bijvoorbeeld geen afspraken over wat het tarief is voor onverwachte bijkomende werkzaamheden.  Dat leidt vaak tot discussies. Mocht u er niet uitkomen en uw geld niet ontvangen, dan heeft u zonder schriftelijke afspraken geen poot om op te staan bij de rechter.

Wilt u het nieuwe boekjaar met een schone lei beginnen? Dien hier uw onbetaalde facturen in. 
De incassospecialisten van DAS helpen u graag verder!


Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming