5 cruciale tips voor het slagen van een Facebook post

Als ondernemer kun je tegenwoordig niet meer om social media heen. Naast Twitter en Linkedin is vooral Facebook een belangrijk medium geworden om klanten te bereiken. Een eigen bedrijfspagina is dus een must. Maar hoe wordt een bedrijfspagina op Facebook nou goed ingezet?
5 cruciale tips voor het slagen van een Facebook post

Alles begint met de strategie die voortkomt uit een social media stappenplan. Zodra de strategie staat, is het pas tijd voor de uitwerking: posten.

Mocht u al een bedrijfspagina op Facebook hebben, dan doet u er goed aan om het bezoek te inventariseren. Bestudeer vooraf hoeveel likes uw Facebookpagina heeft, hoe vaak een post gemiddeld
bekeken wordt en hoe veel reacties er zijn. Op die manier kunt u nagaan of er vooruitgang wordt geboekt en welk type posts meer of juist minder gewaardeerd worden. Het gemakkelijk kunnen meten van
effecten is het grote voordeel van online communicatie. Om u te helpen bij het boeken van successen op Facebook, hier dé tips met voorbeelden voor de perfecte Facebook-post:

Tip 1: Gebruik Foto's
Het gebruik van een foto in een Facebook-post doet wonderen: zo krijgt een Facebook-post met een foto maar liefst 53% meer likes dan de gemiddelde post en 104% meer reacties. Eén voorwaarde op dit succes: waarborg de kwaliteit van de afbeeldingen. Afgesneden teksten, personen of voorwerpen maken een onprofessionele indruk.

Tip 2: Kies het juiste tijdstip
Het tijdstip waarop een post geplaatst wordt, is van grote invloed op het succes. Zo blijkt dat posts die geplaatst zijn om 1 uur 's middags het meest gedeeld worden en posts die om 3 uur 's middags geplaatst
zijn, het grootste bereik hebben. Posts die in de laatste dagen van de week worden geplaatst, zijn het meest succesvol: posten op donderdag, vrijdag of zaterdag levert 18% tot 32% meer engagement op.

Tip 3: Voorzie de post van een link
Niet alleen foto's zorgen voor meer succesvolle Facebook-posts, ook links dragen hier een steentje aan bij. Door de URL te plakken in het veld van de status-update, wordt automatisch de meta-informatie geladen door Facebook. Deze kan vervolgens aangepast worden. Links met meta-informatie krijgen 2 keer zo veel clicks als gewone links.

Tip 4: Houd het kort
Op Facebook geldt over het algemeen: hoe korter, hoe beter. Facebook-gebruikers scrollen snel door hun tijdlijn heen en hebben niet de behoefte om lange verhalen te lezen. Succesvolle Facebook-posts zijn dan ook kort: ongeveer 40 karakters is ideaal. Een goed voorbeeld van een succesvolle korte Facebook-post, is die van The Walking Dead. Kort maar krachtig wordt er gevraagd naar de mening van het publiek over de cliffhanger.



Tip 5: Luister naar uw publiek
Laat uw publiek aan het woord door vragen te stellen. Zo krijgt uw publiek het gevoel dat hun mening belangrijk is. Daarnaast kan het voor u ook nog eens interessante informatie opleveren over de voorkeuren van uw doelgroep. Een voorbeeld van een merk die dit goed begrepen heeft, is Walmart. Via een Facebookpost wordt getest welk product het publiek het liefste in de winkel wil zien. Het is aannemelijk dat het product dat op Facebook het populairst is, in de winkel ook het beste zal verkopen.

Om voor afwisseling te zorgen, kunt u ook andere vragen stellen dan alleen de voorkeur van het publiek. Zorg er wel voor dat het relevant blijft, de vragen moeten met uw product of bedrijf te maken hebben.
Een goed voorbeeld hiervan is Lay's, zij stellen het publiek geregeldleuke vragen over producten. Zo komt het publiek ook iets te weten over Lay's, in plaats van alleen maar andersom.

Lees ook:

- Stappenplan voor een bedrijfspagina »

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming