Travel light!

Geen spullen, geen kantoor, geen mensen. Dat is de trend onder bedrijven. Merkwaardig, maar wel duidelijk zichtbaar.
Travel light!

Het grootste taxibedrijf zonder taxi's heet Uber. Met een marktwaarde van momenteel 50 miljard dollar. Het grootste hotelbedrijf zonder hotels heet airbnb. Met een huidige marktwaarde van 25,5 miljard dollar. Daarmee is airbnb het derde hotelbedrijf in de wereld. Zonder ook maar één hotel te bezitten! Snappcar doet dit voor auto's.Over lean en mean gesproken. Deze ontwikkeling is al langer gaande, maar de sharing economy begint nu pas echt zichtbaar te worden en zal nog grote vormen aannemen. Reken er maar op dat dit alle sectoren van de economie gaat raken. Wie heeft er nog een kantoor nodig, welke hippe start­up in Amsterdam least of koopt auto's?

Afgelopen week zat ik met mijn Zuid­Afrikaanse team de hele dag te werken in een koffierestaurant, aan een grote tafel met prima wifi erbij. Waarom zouden we in Kaapstad een kantoor huren, we kunnen toch zitten waar we willen? We kunnen desnoods ruilen: wij geven onze zonnepanelen weg en in ruil daarvoor krijgen we opslagruimte.

Bij de start van mijn eerste bedrijf in 1984 was het eerste dat we deden goedkope kantoorruimte zoeken. Daar zetten we wat bureaus in, computers, een printer. Vervolgens gingen we er elke ochtend heen en verbleven we er zowat zeven dagen per week. Maar vandaag de dag ben ik veel productiever als ik mijn mail en documenten thuis wegwerk. Ik heb dus al jaren geen vaste werkplek meer. Ik werk waar ik ben, thuis, op het vliegveld of in het vliegtuig (waar steeds vaker wifi beschikbaar is), op een van de locaties van mijn bedrijven. Maar nergens heb ik een vaste plek, nergens leuke persoonlijke herinneringen, de foto's of trofeeën die veel mensen in hun kantoor hebben staan.

Mijn kantoor, dat is mijn notebook en mijn telefoon. Het maakt mensen niet erg veel uit of ik hun belletje beantwoord vanuit Zuid­Afrika of Amsterdam. Met steeds efficiënter wordende internationale providers als Truphone kan dat overal ter wereld gewoon tegen lokaal tarief. Wat lijken ze modern, vragen als ‘zakelijk of privé leasen', ‘elektrische auto of OV', ‘reistijd goed gebruiken of niet'... Eigenlijk zijn het allemaal ernstig achterhaalde kwesties. Het zakendoen van deze tijd is virtual, very light weight, online. Klinkt een beetje zweverig, maar jonge mensen weten niet beter. Travel light!

 

Leen Zevenbergen is serie-ondernemer. Hij begon op zijn 24ste met zijn eerste bedrijf, Bolesian, dat hij zeven jaar later verkocht aan Cap Gemini. Vanaf dat moment werkte hij aan circa twintig start-ups en gaf hij leiding aan drie grote multinationals. Hij is schrijver van managementboeken, geeft lezingen, heeft een aantal commissariaten en is CEO van het Zweedse zonne-energiebedrijf Solarus.

Als succesvol mkb'er deelt Leen Zevenbergen in zijn column voor De Zaak zijn ervaring en ideeën met mede-ondernemers.

 

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming