Bent u een onbetaalde factuur tegengekomen en vraagt u zich af of u nog een aanmaning kunt sturen? Vaak kan dat nog wel, maar er zit wel verschil tussen zakelijke klanten en consumenten.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 22 april of 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Vraag aan De Zaak Advies:

“Ik ben met mijn administratie bezig en ik vind een factuur van drie jaar geleden die nog niet is betaald. Kan ik hiervoor alsnog een aanmaning sturen? Het gaat om een zakelijke klant.”

Martijn CroonAdvies van Martijn Croon, adviseur bij De Zaak
“Ja, u kunt nog aanmanen. De verjaringstermijn voor een vordering is vijf jaar bij zakelijke klanten.

“Deze periode begint op de dag dat de vordering opeisbaar is. Dat wil zeggen: na de betalingstermijn. Dus meestal 14 of 30 dagen na de factuurdatum. Als er geen betalingstermijn is afgesproken geldt de wettelijke termijn van 30 dagen.

“Als de verjaringstermijn al voorbij zou zijn, kunt u betaling van de vordering niet meer afdwingen. Het is wel handig om eerst even contact op te nemen met de klant om de situatie te bespreken.

“Let op! Als het hier om een consumentenkoop gaat, geldt er een verjaringstermijn van twee jaar.”

Meer informatie over facturen:

Zo ziet een goede (elektronische) factuur eruit »

Factuur per e-mail ook rechtsgeldig »

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 22 april of 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Voor de meeste zakelijke documenten gelden wettelijke bewaartermijnen. Hoe lang moet je documenten in je archief houden of op je computer laten staan?…
Wat is een service level agreement (sla)? En waarom is het belangrijk voor ondernemers? Wil je als ondernemer de kwaliteit van je dienstverlening…
Een resultatenrekening, ook wel winst- en verliesrekening, exploitatierekening of staat van baten en lasten genoemd, is een vast onderdeel van het…
Een scherpe prijs is een belangrijk onderdeel van een winnende offerte. Maar hoe reageren consumenten op prijsveranderingen? Dit is waar…
i.s.m.
Gefeliciteerd! Je hebt je eenmanszaak omgezet in een bv. Een slimme keuze als je onderneming groeit en meer winst gaat maken. Maar heb je ook bedacht…
Wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen, moet je de aanschafkosten over meerdere jaren uitsmeren. De berekening vindt plaats op basis van de…