"Kan ik een klant nog aanmanen voor een oude factuur?"

Bent u een onbetaalde factuur tegengekomen en vraagt u zich af of u nog een aanmaning kunt sturen? Vaak kan dat nog wel, maar er zit wel verschil tussen zakelijke klanten en consumenten.

Vraag aan De Zaak Advies:
"Ik ben met mijn administratie bezig en ik vind een factuur van drie jaar geleden die nog niet is betaald. Kan ik hiervoor alsnog een aanmaning sturen? Het gaat om een zakelijke klant."

Martijn CroonAdvies van Martijn Croon, adviseur bij De Zaak
"Ja, u kunt nog aanmanen. De verjaringstermijn voor een vordering is vijf jaar bij zakelijke klanten.

"Deze periode begint op de dag dat de vordering opeisbaar is. Dat wil zeggen: na de betalingstermijn. Dus meestal 14 of 30 dagen na de factuurdatum. Als er geen betalingstermijn is afgesproken geldt de wettelijke termijn van 30 dagen.

"Als de verjaringstermijn al voorbij zou zijn, kunt u betaling van de vordering niet meer afdwingen. Het is wel handig om eerst even contact op te nemen met de klant om de situatie te bespreken.

"Let op! Als het hier om een consumentenkoop gaat, geldt er een verjaringstermijn van twee jaar."

 

Meer informatie over facturen:

Zo ziet een goede (elektronische) factuur eruit »

Factuur per e-mail ook rechtsgeldig »

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming