Een effectieve 'eerste keer'

Het schrijven van een ondernemingsplan, personeel aannemen, reclame maken, een website lanceren. Voor alles is een eerste keer. Wat zijn belangrijke aandachtspunten voor een effectieve aanpak?
Een effectieve 'eerste keer'
Het eerste ondernemingsplan
Er zijn uiteenlopende wegen die leiden naar een goed ondernemingsplan. Stel uzelf bij het schrijven een aantal cruciale vragen: Hoe ga ik het aanpakken? Ben ik ervan overtuigd dat het gaat slagen? Als u hulp inschakelt voor het opstellen van een ondernemingsplan, bijvoorbeeld een accountantskantoor, kan het geen kwaad een second opinion bij een derde partij te vragen. 
 

 

De eerste klanten
Veel ondernemers proberen met zoveel mogelijk klanten een langetermijnrelatie op te bouwen, maar dat kan natuurlijk niet altijd. Ook met klanten moet het 'klikken'. Wring u niet in allerlei bochten om klanten koste wat het kost vast te houden. Ga uit van uw eigen kracht. Klanten blijven alleen bij u als uw product of dienst ook echt bij ze past.
 
De eerste keer reclame maken
Kleine ondernemers zijn vaak gedwongen om op een creatieve manier reclame te maken. Belangrijkste reden: een beperkt budget. Daarom wordt vaak op ad hoc basis promotie gemaakt. Dat kan natuurlijk prima om bijvoorbeeld een prijsactie te houden, maar als u naamsbekendheid wilt opbouwen moet reclame structureel worden ingezet. Een reclamebureau hoeft u echt geen duizenden euro's te kosten. Ga eens praten met bureaus uit de regio, die nemen ook vaak kleinere opdrachten aan.
 
De eerste website
Als u een website als verkoopkanaal inzet, is het belangrijk hem te laten bouwen door een partij die ervaring in uw markt heeft. De bouwer weet dan op welke manier klanten het beste benaderd kunnen worden. Houd er ook rekening mee dat de relatie met een webbouwer een langdurige is. Een site moet regelmatig worden aangepast en een webbouwer moet zich kunnen blijven inleven in nieuwe wensen van de opdrachtgever.
 
Het eerste personeel
Als u voor het eerst personeel aanneemt, voer dan meerdere gesprekken met de beschikbare kandidaten. Een eerste gesprek om kennis te maken en een tweede ronde om dieper op bepaalde zaken in te gaan. Leg de sollicitant tijdens het tweede gesprek een concreet probleem voor. Op deze manier komt u er achter hoe die bepaalde zaken oplost. Door meerdere gesprekken te voeren wordt ook duidelijk of iemand bij uw bedrijf 'past'.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming