Wil je zeker weten dat je e-mailings in de inbox van de ontvanger komen? Zorg er dan voor dat ze niet als spam worden gezien. Dat blijkt in de praktijk vaak moeilijker dan gedacht. Daarom: 7 tips om te voorkomen dat je mailings het spam-label krijgen.

Maximale omzet voor je webshop of e-commerce platform in 2024 met e-mailmarketing. Download nieuwe whitepaper >>

Inhoudsopgave

1. Vermijd spamgevoelige woorden en leestekens

Vermijd zowel in de onderwerpregel als in het e-mailbericht woorden en kreten als ‘gratis’ en ‘speciaal aanbod’. Beperk ook het aantal hoofdletters en uitroeptekens. Gebruikt je speciale marketingsoftware om e-mailings te versturen? Daarmee kun je – via een spamcheck – controleren of je berichten makkelijk door het spamfilter komen.

2. Zorg voor balans tussen tekst en afbeeldingen

Te veel afbeeldingen in een mailing levert ‘strafpunten’ op. Zorg daarom voor een goede balans tussen plaatjes en tekst. Een richtlijn: gebruik voor elke afbeelding tenminste één paragraaf aan tekst.

3. Stuur de tekstversie van je e-mail mee

Vergeet nooit de tekstversie van je e-mail mee te sturen. Sommige e-mailprogramma’s ondersteunen nog geen HTML en in dat geval wordt gekeken naar de tekstversie. Als die wordt toegevoegd, is dat voor spamfilters ook een indicatie dat je geen spammer bent. Let op! Schrijf hyperlinks volledig uit. Die werken namelijk niet in een tekstversie.

4. Houd je database up-to-date

Cruciaal is het onderhoud van je database. Zorg dat je verzendlijst altijd up-to-date is: verwerk afmeldingen meteen en volg bouncers direct op. Let ook op zogeheten spamtraps. Dat zijn speciale e-mailadressen waarmee wordt gecontroleerd of je berichten blijft sturen, ook als die niet worden geopend of een foutmelding (bounce) opleveren.

5. Let op verzendfrequentie

Te veel e-mails versturen leidt tot frustratie bij de ontvanger en uiteindelijk tot de spamfolder. In de Code e-mail staat dat je iemand die zich aanmeldt voor je e-mailings, zo goed mogelijk moet informeren. Waar meldt hij zich precies voor aan? Wat voor informatie verstuur je? Geef hierbij ook aan hoe vaak iemand een mailing kan verwachten.

6. Houd je aan de regels

Je bent aan het spammen als je e-mail verstuurt met een commercieel doel, zonder dat je daar van tevoren expliciet toestemming voor hebt gekregen. De uitzondering: bestaande klanten mag je zonder toestemming vooraf e-mailen, al gelden daarvoor wel bepaalde voorwaarden.

Zet in je e-mail een duidelijk zichtbare afmeld-link, waardoor mensen zich makkelijk kunnen uitschrijven.

7. Leer van afmeldingen

Zorg dat iemand die zich afmeldt, kan aangeven waarom hij dat doet. Zo kun je zicht krijgen op ‘missers’ in je berichten.

Wist je dat e-mailmarketing steeds effectiever wordt door nieuwe regelgeving? Leer hoe jij maximaal deze kant benut met de whitepaper ‘maximale omzet e-mailmarketing’

Lees ook…
i.s.m.
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en…
i.s.m.
Als ondernemer anticipeer en reageer je continu op een breed scala aan uitdagingen, trends en ontwikkelingen. Ook op het gebied van marketing, het…