Groter kon de overstap eigenlijk niet zijn, want voorheen reed Erik Vos voor zijn meubelbedrijf Licht & Meubels in een grote Amerikaanse bus. “Het is alsof de brandstofkosten zijn verdwenen,” vertelt hij. “Van duizend naar tientjes per maand. Ik rijd 3 à 4000 kilometer per maand… Op langere afstanden gebruik ik onder andere een paar locaties waar je gratis kunt snelladen.”
Is de actieradius een struikelblok, zoals veel ondernemers denken?
“Zeker niet. Je rijdt plezierig – sterk en soepel – en hij is geweldig stil. Mijn kind valt vaak in slaap als we op pad gaan. En als je een beetje nadenkt hoef je ook voor langere ritten niet bang te zijn: snelladers vind je overal. Na twintig, dertig minuten kun je dan weer verder. In het begin heb ik voor de lol een keer een rondje over de Afsluitdijk gedaan. No problem, als je maar wel even over nadenkt welke route je kiest.”
Mooi hoog
Een meubelbedrijf heeft toch grote lading te vervoeren?
“De Nissan is mooi hoog. Ik klap de stoelen achterin plat of als het echt nodig is haal ik ze eruit. Zo gebeurd. Incidenteel steekt de lading ook wel onder de grote klep uit. Uitlaatgas heb je in deze auto immers niet.”
Hoe reageren klanten?
“In de regio wordt het onwijs gewaardeerd. Dat levert echt goodwill op. Mijn opslag is in Ouderkerk, zodat bezorgvrachtwagens nooit de stad in hoeven. Verder gaat alles elektrisch.”
Bevalt het, alles bij elkaar?
“Ik ben enthousiast. In het begin iets té, vonden ze in mijn gezin, maar inmiddels zijn die ook om. In de praktijk laad ik na 100 tot 110 kilometer bij, nooit een probleem. Een prettige en praktische auto, met lage kosten en nauwelijks onderhoud. Misschien wel 80 procent van de mensen zou zonder probleem kunnen overschakelen. Nou ja, dan moeten er wel een paar laadpunten bijkomen…”
Voor meer info:
www.nissan.nl/NL/nl/vehicle/electric-vehicles/nissan-100-percent-electric.html