Da Vinci Salonautomatisering gaat internationaal

In de familie
Grootvader Gert Heersink begon een kapsalon, vader Jim introduceerde speciale kapperssoftware. Met de zussen Lidwien, Carlijn en Marre aan het roer groeide familiebedrijf Da Vinci uit tot de Nederlandse nummer 1 in salonautomatisering. Er kwam een consumentenplatform bij, BarberBooking.com, en daarmee willen de zussen… ‘de grens over!’
Da Vinci Salonautomatisering gaat internationaal

PASPOORT


Naam: Lidwien (29), Carlijn (25) en Marre (25) Heersink
Bedrijf: Da Vinci (salonautomatisering) en BarberBooking.com
Medewerkers: 20

De Vijf Regels van de familie Heersink:

  1. Pret moet
  2. Alles komt goed
  3. Het is niet wát, maar hóe je het verkoop,
  4. ‘If it’s going to be, it’s up to me’
  5. Haal eruit wat erin zit.

De titel ‘Beste familiebedrijf van Nederland’ haalden ze in 2014 net niet binnen, maar ze waren volgens de jury in elk geval wel het leukste familiebedrijf van het land. De zussen Lidwien, Carlijn en Marre Heersink, sinds 2013 de directie van Da Vinci Salonautomatisering, hébben ook veel lol, zeggen ze unaniem. Maar dat ze zo goed met elkaar kunnen opschieten is toch vooral ook zakelijk een voordeel. CEO Lidwien: ’We komen uit hetzelfde nest en we hebben dezelfde achtergrond en dezelfde normen en waarden. Daar is dus nooit enige discussie over. En als zussen kunnen we alles tegen elkaar zeggen, dat maakt de zaken heel helder. Je weet waar je aan toe bent.’

Niet op nul
Hoe verdeel je de taken, met drie zussen in één bedrijf? Achteraf gezien vonden ze alledrie bijna moeiteloos hun plaats. Lidwien, die het meeste ondernemersbloed van haar vader Jim heeft geërfd, is CEO en gezicht van het bedrijf. Marre, die psychologie studeerde, houdt zich bezig met PR en marketing, terwijl Carlijn na haar studie bedrijfskunde zich als projectmanager onder meer bezighoudt met BarberBooking, hun nieuwste bedrijfsactiviteit. Op dit snelgroeiende consumentenplatform kunnen klanten een kapper in de buurt vinden.

Dat Lidwien in 2013 het bedrijf over zou nemen en dat Marre en Carlijn zich snel daarna bij de directie zouden voegen, was overigens allerminst vanzelfsprekend. Lidwien: ‘Ik heb daar echt wel stevig over nagedacht. Eigenlijk was ik van plan om mijn eigen bedrijf op te zetten en na de Kunstacademie ben ik eerst bij een grafisch bedrijf gaan werken. Maar ik ontdekte al snel dat daar mijn hart niet lag. En toen ik hier bij Da Vinci bijsprong merkte ik hoe mooi ik het vind om echt te ondernemen en de zaak verder uit te bouwen. Waarom zou je helemaal op nul beginnen met bouwen, als je thuis de fundamenten en de eerste verdieping al hebt liggen?’

Ook Marre en Carlijn noemen de mogelijkheid van groei als grote voordelen van werken bij het familiebedrijf. Carlijn: ’Je zit van jongs af aan al bij de directie aan tafel. Je bent bij binnenkomst al vertrouwd met het bedrijf. Dat het al door onze opa is opgezet, dat onze vader het heeft uitgebouwd en wij het nu weer op een nieuw plan kunnen tillen maakt het ook bijzonder.’

Historie

1945 - Gert Heersink begint een Herensalon in Vorden
1979 - Jongste zoon Jim Heersink neemt de kapsalon over en begint met de ontwikkeling van automatiseringsproducten voor de kapperbranche onder de naam Da Vinci
2013 - Lidwien, Marre en Carlijn staan aan het roer van Da Vinci International
 

Helikopteren
Nu hebben ze ook het geluk, zeggen ze, dat Jim hun alle vrijheid geeft om de zaken op hun eigen manier aan te pakken. Jims eigen vader Gert was tamelijk dwingend geweest over hoe hij vond dat Jim het moest regelen en zelf wilde hij dat anders doen. Op de dag dat Lidwien CEO werd, werd Jim gepromoveerd tot Directeur Gebak, en verder had hij vervolgens nog maar één duidelijk omschreven taak: Lidwien niet voor de voeten lopen.

‘We gaan bijna elke dag thuis lunchen en natuurlijk praten we over het bedrijf,’ zegt Lidwien. ‘Jim is heel goed in helikopteren, als wij ergens helemaal in zitten heeft hij letterlijk en figuurlijk meer afstand en kan hij soms net de goede vragen stellen. Maar verder – hij had jarenlang honderd uur in de week gewerkt, hij vond het ook gewoon leuk om andere dingen te gaan doen.’

Marre: ’Hij laat het los en dat is voor ons prettig. We kunnen er echt ons bedrijf van maken. Ik denk dat dat ook belangrijk is. Onze opa deed het op zijn manier, Jim heeft de automatisering erbij gehaald en wij doen het ook weer anders. De vraag voor een nieuwe generatie altijd: hoe word ík nu gelukkig in het bedrijf?’

Voor de drie zussen betekent dat onder meer: nieuwe markten verkennen, de grens over. Juist omdat ze met z’n drieën zijn, kunnen ze taken verdelen en dingen grootser aanpakken. Lidwien: ‘We zijn nu in overleg met diverse agenten in onder meer Duitsland, België en Scandinavië om BarberBooking daar ook in de markt te zetten.’

Vooruit in de wereld
De directie blijft dan overigens gewoon in het hoofdkantoor in Vorden. Als de directeur Gebak whatsappt dat er taart is, wil je natuurlijk wel even langs kunnen gaan. ‘Ja, bedrijf en familie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dat is juist ook wat het zo mooi maakt om je voor het familiebedrijf in te zetten. We zien Da Vinci als ons vierde zusje,’ zegt Marre. ‘En je zusje wil je vooruithelpen in de wereld.’

TIP
Maak een Familiestatuut!

Maak een Familiestatuut. Lidwien: ’Dat hoeft niet heel uitgebreid te zijn, dat van ons is pakweg vier A4’tjes. In het Familiestatuut hebben we de belangrijkste afspraken vastgelegd, bijvoorbeeld over wat er gebeurt als een van ons het bedrijf wil verlaten.
We overleggen regelmatig of er aanpassingen nodig zijn, dat kan in de toekomst bijvoorbeeld ook nodig zijn als er weer een nieuwe generatie komt die misschien in het bedrijf wil komen werken.
We hebben overigens nog nooit een meningsverschil gehad waar het Familiestatuut aan te pas moest komen, maar misschien ben je dat wel voor, juist omdat je de belangrijkste zaken hebt vastgelegd.’
 

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming