Succesvol online adverteren: 'Ik ben er een volle werkweek mee bezig'

Marketing
11 jaar geleden verkocht Jan van Kooten wat tuinhout. Hij kwam er al snel achter dat er veel vraag was naar houten schuttingen die hij zelf niet leverde. Het echtpaar Jan en Hanneke van Kooten kwam zo op het idee om schuttingen in te kopen en die ook aan te bieden. Succes bleef niet uit: nu hebben ze drie webshops en vijf showrooms in Nederland en België. Hanneke van Kooten biedt een kijkje in de keuken.....
Succesvol online adverteren: 'Ik ben er een volle werkweek mee bezig'

Met de webshops blokhutvillage.com, verandavillage.com, tuinhoutvillage.com en vijf showrooms in Nederland en Belgie¨, mag het bedrijf zich een van de grootste en meest succesvolle leveranciers in tuinhout en tuinmeubels noemen. Een interview met Hanneke van Kooten is dan ook een inspiratiebron voor andere ambitieuze webwinkeliers.

Online adverteren: uitbesteden of toch niet?
De afweging voor Hanneke van Kooten om het online adverteren voor de webshops wel of niet uit te besteden ligt vooral in de driehoek kennis, tijd en investering. Als er geen kennis in huis is, dan is die keuze makkelijk gemaakt, dan heb je hulp nodig: "Vooral in het begin heb je geen kennis en ga je toch maar eens wat proberen. Ik heb ook weleens een deel uitbesteed, maar dat leverde ons niet voldoende resultaat."

"Nu ben ik er zelf een volle werkweek mee bezig. In het begin deden we alleen aan zoekmachine­adverteren, Speurders en advertenties op Marktplaats. In de loop der jaren zijn we ook gaan kijken naar vergelijkingssites, e­mailmarketing en sociale media. Ik haal zelf de kennis vooral uit trainingen en online support."

Hoe bepaal je het marketingbudget?
"Het budget is erg lastig te bepalen. Per jaar bekijk ik de investering en wat deze investering kan opleveren. Soms gokken we op het verkeerde kanaal, het is erg lastig om de keuzes te maken. Het voordeel van online adverteren is dat je het goed kunt meten. Dit gaat niet altijd op, omdat ik niet weet of iemand die ons online heeft gevonden, vervolgens naar onze showroom komt."

"We adverteren ook offline, in de kranten en dergelijke, maar daar zie ik minder resultaat van terug dan van online investeringen. Toch blijft het lastig om te schrappen of keuzes te maken. Er is namelijk altijd een maximumbudget dat je wilt uitgeven, terwijl de mogelijkheden en de keuzes enorm zijn," aldus Hanneke.

Waar staat Blokhutvillage over 5 jaar?

  • Over 5 jaar willen we 40% gegroeid zijn
  • Van 5 naar 10 filialen in Nederland en België
  • De webshops moeten nog toegankelijker zijn
  • De naamsbekendheid mag nog meer omhoog

Lessons learned
"Onze allereerste online advertentie zetten we destijds op Marktplaats. Dat werkte erg goed, veel mensen zoeken producten via Marktplaats en daarom adverteren wij daar nog steeds. Het fijne van Marktplaats is dat het plaatsen van advertenties heel eenvoudig werkt."

"Intussen pakken we er steeds meer kanalen bij omdat we zien dat die spreiding werkt. Google AdWords werkt ook erg goed voor ons. Bovendien zijn we twee jaar geleden partner geworden van Bol.com en nu staan onze producten ook op hun website. Uiteraard moet ik dan wel een deel van de opbrengst afstaan.
Door het meedoen aan de jaarlijkse Marktplaats Topawards, hebben we ook mooie publiciteit weten te behalen."

Toekomstvisie: stap voor stap
"Omdat we zo snel van het een in het ander vervielen, hebben we inmiddels drie aparte webshops: blokhutvillage.com, verandavillage.com en tuinhoutvillage.com. Dit is toch niet handig blijkt nu, omdat onze klanten vaak meerdere producten willen afnemen op de verschillende websites. De online winkelwagentjes zijn niet aan elkaar gekoppeld. Het is voor de klant niet fijn om naar twee websites te moeten en dan twee keer de verzendkosten te betalen bijvoorbeeld."

"Een ander verbeterpunt is en blijft de SEO, de zoekmachineoptimalisatie. Daar moet je in blijven investeren. Ons laatste verbeterpunt is de online klantbeleving. Ik kijk regelmatig naar partijen als Coolblue met de uitgebreide productinformatie en –video's online. Video kan ons ook helpen en dat zou ik ook graag van de grond willen tillen. Ik kan maar één ding tegelijk en pak de uitdagingen stap voor stap op", aldus Hanneke van Kooten.

Tip van Hannneke van Kooten voor collega webshopondernemers
Zoek naar de kanalen die voor jou werken is het advies van Hanneke: "De enige manier om daarachter te komen is het te testen en vooral ook naar de analytics te kijken en te blijven meten."

Lees wat elke webwinkelier moet weten over het trekken van meer klanten naar je webwinkel met online adverteren.
Download nu hier de succesgids ‘online adverteren voor de webwinkelier'.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming