Bijtelling of geen bijtelling in 2016: dat is de vraag!

In alle gekrakeel over lage bijtelling door een slimme autokeuze is de enige échte optie van bijtellingvrij rijden volledig onderbelicht geraakt. Toch zijn er nog steeds honderdduizenden die voor die oplossing kiezen! Bij niet meer dan 500 kilometer privégebruik van de zakenauto – of bestelwagen – geldt er immers nul procent bijtelling. Bovendien hoef je niet meer in de weer met een handmatig bijgehouden kilometerregistratie. De techniek regelt alles.
Bijtelling of geen bijtelling in 2016: dat is de vraag!

De jaarwisseling betekent dat ook de bijtellingsregels weer veranderen. En dus loont het de moeite om eens serieus te overwegen om simpelweg niet privé met de auto te rijden. In ieder geval minder dan 500 kilometer per jaar. Besparing: honderden euro's per maand! Meer gedetailleerde informatie over privé rijden vind je bij de Belastingdienst.

Let echt op dat de bijtelling voor privégebruik voor ‘een heel kalenderjaar' geldt! Denk dus niet dat je bijvoorbeeld op 1 februari kunt overschakelen, omdat je privéauto dan pas wordt afgeleverd. Metéén kilometers bijhouden voor je zakenauto dus. Dat geldt net zo goed voor het wagenpark van de werknemers.

Elektronische ritregistratie
Ze zijn er in diverse vormen: elektronische ritregistratie systemen. Soms als gecompliceerd systeem dat diep verborgen in de auto-elektronica zit en via een app talloze extra mogelijkheden biedt. Maar het kan ook heel goed met een ingebouwd kastje in een bestaande of nieuwe auto. Dan ben je in ieder geval bevrijd van het gehannes met rommelige lijstjes, al dan niet op papier.

Is het nodig om een kostbaar systeem aan te schaffen? Antwoord: wel nee! De kleine kastjes zijn er in diverse varianten, maar hoeven echt niet kostbaar te zijn. Voor rminder dan 200 euro ben je al in business en als je handig bent kun je hem zelf inbouwen.

Let op opties en keurmerk
Kijk bij de keuze van zo'n systeempje wel naar de achterliggende mogelijkheden. Bij een populair merk als Trackjack kun je zo'n inbouwapparaatje bijvoorbeeld aanschaffen met op jouw toepassing afgestemde opties. Meer of minder geavanceerd. Van traceren en deels zelf uitwerken tot een uitgebreide automatische kilometerregistratie. Dan heb je het over een serviceabonnement van enkele euro's per maand.

Wat de keuze ook wordt, let in elk geval op dat het een goedgekeurd systeem betreft. Sinds enkele jaren is er voor dergelijke  GPS systemen namelijk een ‘keurmerkcertificaat ritregistratiesystemen' met bijbehorende goedgekeurde software. En een keurmerk certificaat richting belastingdienst.

Zo heb je automatische registratie via een erkende methode. En kun je die resultaten dus ook probleemloos als kilometerboekhouding aanbieden aan de belastingdienst. Met andere woorden: een zorgenvrije manier om alles sluitend te krijgen. Ook de tijdwinst zal trouwens aanzienlijk zijn.

2015 Bijtelling 2016 Bijtelling
Elektrisch 4% Elektrisch 4%

Benzine en diesel -
CO2 uitstoot (g/km)

  Benzine en diesel -
CO2 uitstoot (g/km)
 
1 - 50 7% 1 - 50 15%
51 - 82 14% 51 - 106 21%
83 - 110 20% > 106 25%
> 110 25%    


Lees ook:
Bijtellingsregels 2016: blijf de zware klap vóór »

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming