Bereik in 4 stappen je zakelijke doelen in 2016

In 2016 begin je met hardlopen, stop je met roken en ontdek je eindelijk Zuid-Amerika. Of misschien ook niet. Voornemens voor het nieuwe jaar draaien dan ook vaak om zowel de jacht als de vangst: wie zich ook maar een beetje inzet, schiet dit jaar geheid een aantal keer raak. En als je kan leven met de lastige doelen die je mist, is er altijd nog volgende maand - of volgend jaar - om het nog eens te proberen.
Bereik in 4 stappen je zakelijke doelen in 2016

 

Wordt 2016 een schot in de roos voor jouw bedrijf? Deze 4 stappen helpen jou om de lat hoger te leggen!

Weet waar je écht naar streeft
Het doel van een uitdaging begrijpen is belangrijk, anders raak je nauwelijks gemotiveerd of krijg je geen voldoening op het eind. Dat geldt ook voor je zakelijke uitdagingen. Het heeft geen zin om te investeren in meer leads als er geen budget is om nieuwe salesmensen aan te werven.

Durf je business goals onder de loep te nemen. Kijk welke uitkomsten je verwacht en of die wel realistisch zijn ten opzichte van je businessplan en de waarden en de missie van je bedrijf. Is dat niet zo? Dan zal je moeten herevalueren en op wat anders mikken.

Bekijk het niet te zwart/wit
Stel dat je vooropstelt om in 2016 een ruim percentage meer te verkopen. Op het eind van het jaar heb je een pak meer sales, maar minder dan gehoopt. Straf jezelf niet te hard! Herbekijk je salesproces om te zien waar je terrein hebt gewonnen en verloren. In dit geval hebben je verkopers misschien elke maand heel wat meer leads gecontacteerd. Dat is dan een serieuze verbetering. Nu kan je gaan focussen op het optrekken van je scoringspercentage, door je salesproces te verfijnen of de kwaliteit van je leads verhogen. Zo ziet 2017 er al gauw veelbelovend uit.

Maak eerst kleine verschillen
Dus dit is het jaar waarin je eindelijk die marathon zal lopen. Mooi zo! Maar alleen echte masochisten knallen bij het trainen meteen de volle 42 km. Anders bestaat de kans dat je aan de kant van de weg eindigt, grijpend naar je kuiten terwijl je wanhopig om de hulp van voorbijgangers schreeuwt.

Het is veel handiger om ambitieuze doelen op te delen dan meteen voor het volle pond te gaan. Niet alleen lijken kortere etappes beter haalbaar, de weg naar succes wordt zo een stuk duidelijker. Bovendien leidt het ene kleine succes naar een ander, waardoor jij en je team gaandeweg beter worden en meer ervaring en vertrouwen krijgen om de grote overwinning uiteindelijk binnen te halen.

Meet elke inspanning
Je grote doelen opsplitsen, maakt vooruitgang dus meer tastbaar. Natuurlijk mag je ook niet vergeten je inspanningen en resultaten te gaan meten. En aangezien de groei van een bedrijf op vele schouders rust, moet dat gebeuren op elk niveau, van marketing tot sales tot customer support.

De sleutel? Eerst nagaan wat je wil meten, en dan pas de juiste tools vinden. De maatstaven hangen af van je doelstellingen, maar moeten altijd SMART geformuleerd zijn: Specifiek, Meetbaar, Bereikbaar ("Attainable"), Relevant en Tijdsgebonden. Houd rekening met zowel input (het aantal keer opvolgen of het geïnvesteerde budget) als met output (het aantal nieuwe klanten of de ROI). Die laatste meten je prestaties, de eerste wat je deed om ze te bereiken.

Wat het meetinstrument betreft, moet je erop letten dat je de data automatisch en in real time krijgt. Je wil natuurlijk geen tijd verspillen met het verwerken van een hoop cijfertjes, noch wil je tot het einde van een kwartaal wachten op je kostbare data. Want als blijkt dat je onderpresteert, dan wil je dat nu weten, voordat die grote doelen voor 2016 helemáál onbereikbaar worden.

Ontdek Teamleader
Streef je met jouw bedrijf ook ambitieuze doelen na in 2016? Probeer dan zeker Teamleader! Van CRM tot sales en van projectmanagement tot customer support: Teamleader bezorgt je alle data en statistieken die je nodig hebt om het hele jaar door de vinger aan de pols te houden.

En omdat ook dit jaar slechts 365 dagen telt, hebben we bovendien een ebook geschreven vol praktische tips om makkelijk tijd te winnen.

Benieuwd? Download hier het EU-ebook

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming