Een toekomstbestendig bedrijf begint bij het geregeld vernieuwen van het businessmodel. Yousri Mandour: ‘Wacht niet tot het vijf voor twaalf is. Je moet je continu aanpassen, voor vandaag én morgen.'

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

PASPOORT
Naam: Yousri Mandour
Functie: partner bij ICSB Marketing en Strategie
Expertise: ondersteunt organisaties bij ontwikkeling en implementatie van nieuwe businessmodellen
Auteur: van o.a. het boek ‘Zo vernieuw je je businessmodel’

Stap 1 – Vorm een kopgroep

‘Het vernieuwen van een bedrijfsmodel kan ingrijpend zijn en veel losmaken. Dit proces begint bij jou als ondernemer. Als jij overtuigd bent van nut en noodzaak, heb je al de helft gewonnen. Neem het voortouw en vorm teams van drie à vier man die met je mee kijken, ontwikkelen en experimenteren. Kies niet voor geijkte personen en grijze heren – juist nieuwe werknemers bezitten een frisse blik. Kies bedrijfsbreed, de ideeën komen van de werkvloer.’

Stap 2 – Begin waar energie zit

‘Ondernemers beginnen meestal bij hun bestaande aanbod, liefst bij onderdelen die niet goed lopen. Vaak schaaf je dan alleen aan scherpe randjes. Doe het anders, probeer het vanuit blanco perspectief te benaderen. Lastig voor veel ondernemers. Een manier om toch concreet te beginnen, is je juíst richten op waar energie zit. Op zaken in je bedrijfsvoering die al goed lopen. En zoom in: waarom sluiten deze zo goed aan bij behoeften van de markt?’

Stap 3 – Bepaal opnieuw klantwaarde

‘Na deze aanzet bepaal je de klantwaarde van jouw product. Om inzichtelijk te krijgen of dat wat jij aanbiedt, overeenkomt met waar jouw klant anno nu op zit te wachten, breng je  pijnpunten en voordelen in kaart. Waar loopt een klant tegenaan en waar is hij naar op zoek? Ga in gesprek met (ex-)klanten, observeer, luister en kruip in hun huid.’


Stap 4
 – Kijk over de randen van je markt

‘Na een blik op klanten, werp je die ook naar buiten. Maatschappij en technologie veranderen snel, je zult continu moeten ontwikkelen. Wat gebeurt er op de randen van jouw branche en daarbuiten? Kijk om je heen: ga eens een avondje naast je familie zitten die Netflix kijkt of naast je puber die zijn of haar mobiel gebruikt. Ter inspiratie, als voorbeeld en soms om elementen hieruit toe te passen.’

Stap 5 – Verdienmodel vernieuwen

‘Een logische volgende stap is de ontwikkeling en het bepalen van de waarde en hoe je producten naar de markt brengt. Begin met een heel onredelijk uitgangspunt: als je nog één product op het schap hebt staan, hoe zit je bedrijfsvoering er dan uit? En als je driekwart van je activiteiten kunt uitbesteden?
Door dit schuifje te verzetten, zoals ik het noem, ontdek je waar onbenutte waarde zit, wat je moet doen om huidige klanten te overtuigen en verleg je je blik naar andere doelgroepen.’

Stap 6 – Ontdekken en doen

‘Op basis van bovenstaande uitkomsten ga je experimenteren. Uit onderzoek blijkt dat businessmodellen vaak vier keer aangepast zijn voor ze werken. Zet kleine stappen en kijk wat er gebeurt. De oprichter van Zappos.com, de online schoenenwinkel, heeft destijds foto’s van schoenen in een winkeletalage genomen en die online gezet. De bestellingen kwamen binnen. Zo simpel kan het zijn.’

Stap 7– Waarom wij?

‘Voordat je overgaat tot realisatie is er nog één vraag die je moet stellen: waarom wij? Waarom zijn wíj de aangewezen partij om dit te doen? Ik zeg vaak: leg eens in één minuut uit aan je zesjarige zoon of dochter wat je doet en waarom. Als je het niet in Jip & Janneke-taal kunt uitleggen, is het de vraag of je op de goede weg zit.’

Auteur: Niobe Moen

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…