Melk een bestaand idee uit

Sommige mensen zeggen dat niemand als ondernemer geboren wordt terwijl ik denk dat juist iedereen als ondernemer ter wereld komt. Raar toch? Iedereen begint als onafhankelijke eenling (op een paar na) en ontwikkelt zich meteen supercreatief tot een echte ondernemer, zoekend naar overleving en daar alle middelen toe aanwendend (lachen, huilen, schreeuwen).
Melk een bestaand idee uit

Maar in het vijfde levensjaar gaat er iets gruwelijk mis. Dan begint onze opvoeding het over te nemen, worden we gedrild om te passen in de maatschappij en tot overmaat van ramp gaan we ook nog eens naar school. Opvoeding en school zijn dodelijk voor creativiteit, zoals wetenschappelijk allang bewezen is.

Langzaam maar zeker wordt het ondernemende kind een afhankelijke, onderdanige, goed getrainde medewerker. Luisterend naar regels en wetten, die we meestal onszelf hebben opgelegd.

Creativiteit is een belangrijk onderdeel van ondernemerschap. Maar dat houdt niet in dat we niet mogen kopiëren, na-apen en herhalen. Als ik nu eens naar mezelf kijk, namelijk, heb ik bij geen van mijn twintig start-ups eigenlijk het wiel compleet uitgevonden. Meestal deed ik wel na wat er al was. Soms was mijn idee er in een slecht uitgevoerde versie, of alleen nog maar in de VS en niet in Europa. In elk geval, meestal was het er. Microsoft was echt niet de eerste of de beste, maar wel de slimste verkoper. Het idee bestond, maar werd niet goed uitgevent. Probeer dat ook maar eens. Probeer niet de eerste te zijn, maar wel de slimste of de snelste, of de meest commerciële.

Ondernemerschap en creativiteit, ofwel van ondernemerschap naar curativiteit. ‘Curatief' is een nieuw woord, althans het wordt de laatste tijd veel gebruikt, alsof het een nieuw begrip is. Maar het is natuurlijk zo oud als de weg naar Rome; ondernemers worden het meest succesvol door een bestaand idee op te pakken en dat supergoed uit te melken. Dat is pas echt ondernemerschap, dat is pas echt creatief.

Kortom, de trends voor 2016 zijn eigenlijk niks nieuws en het zou dus ook helemaal niet moeilijk moeten zijn om ze te volgen. Iedereen wordt namelijk als ondernemer geboren én alle ondernemers zijn curatief. Tja, moeilijker is het niet.

________________________________

Leen Zevenbergen is serie-ondernemer. Hij begon op zijn 24ste met zijn eerste bedrijf, Bolesian, dat hij zeven jaar later verkocht aan Cap Gemini. Vanaf dat moment werkte hij aan circa twintig start-ups en gaf hij leiding aan drie grote multinationals. Hij is schrijver van managementboeken, geeft lezingen, heeft een aantal commissariaten en is CEO van het Zweedse zonne-energiebedrijf Solarus.
Als succesvol mkb'er deelt Leen Zevenbergen in zijn column voor De Zaak zijn ervaring en ideeën met mede-ondernemers.

 

 

Tijdschrift 8, 2015:
Topsport is ondernemen - Zeilsters gaan voor goud in Rio
- Trends in het MKB in 2016: 'Het wiel bestaat al'
- Meer ondernemerschap op de werkvloer
- Brood zonder toegevoegde onzin bij de Echoput
De grens over met rolgordijnen naar Noord-Ierland

Naar het digitale magazine in MijnZaak »

 

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming