"Moet ik voor het versturen van elke zakelijke e-mail toestemming hebben?"

"Het versturen van ongevraagde zakelijke e-mail is wettelijk verboden. Moet ik nu voor élk zakelijk e-mailbericht toestemming hebben gekregen van de ontvanger?"

Harry ChünAdvies van Harry Chün, adviseur bij De Zaak
"De Telecomwet schrijft voor dat u berichten met een commercieel, charitatief of ideëel doel niet mag versturen naar zakelijke ontvangers, en ook niet naar consumenten, als u daar van tevoren geen expliciete - of ondubbelzinnige - toestemming voor hebt gekregen. Let op! Voor elke vorm van direct marketing moet u toestemming vragen, ofwel opt-in toepassen. Dit geldt dus niet alleen voor e-mailtjes »

 

'Expliciete toestemming' betekent dat ontvangers actief toestemming verlenen voor het ontvangen van berichten. Dat houdt in dat iemand bijvoorbeeld een vakje met de tekst ‘Ja, stuur mij de nieuwsbrief van bedrijf X' heeft aangevinkt.

Het moet voor de ontvanger ook duidelijk zijn waar hij of zij toestemming voor geeft, hoe vaak bijvoorbeeld een nieuwsbrief wordt verstuurd, wie de afzender is én u moet duidelijk maken waarom men uw e-mails of nieuwsbrieven ontvangt. Ontvangers moeten zich ook altijd eenvoudig kunnen uitschrijven. In uw e-mails moet dus altijd een duidelijk zichtbare afmeldlink zijn opgenomen.

U kunt dus ook niet volstaan met een verwijzing in uw algemene voorwaarden dat afnemers automatisch toestemming verlenen voor het ontvangen van uw zakelijke e-mail als zij uw voorwaarden accepteren. Op die manier is immers niet duidelijk waar precies toestemming voor wordt verleend."

Gelden er uitzonderingen?
"Ja. Als er sprake is van een bestaande klantrelatie heeft u geen vooraf verleende toestemming nodig voor het versturen van zakelijke e-mail. Maar: berichten die u dan stuurt, moeten wel betrekking hebben op soortgelijke producten of diensten.

"Het begrip ‘bestaande klantrelatie' is natuurlijk nogal vaag. Kunt u iemand die vijf jaar geleden een keer iets bij u heeft gekocht, en daarna nooit meer, een bestaande klant noemen? Officieel misschien wel, maar vraag uzelf af of het zin heeft om deze mensen uw nieuwsbrief met aanbiedingen te sturen. U kunt zich waarschijnlijk beter op actieve klanten richten. Of stuur klanten die weinig bijdragen aan uw omzet een persoonlijk bericht en vraag of zij nog interesse hebben in uw nieuwsbrief."

Visitekaartjes gekregen
"U hoeft zich ook weinig zorgen te maken als u bijvoorbeeld op een beurs een aantal visitekaartjes van potentiële klanten hebt verzameld en deze mensen een mailtje stuurt met de vraag of zij uw nieuwsbrief willen ontvangen. Als uw nieuwsbrief aan alle voorwaarden voldoet – denk aan de afmeldmogelijkheid – dan is er weinig aan de hand.

Mocht iemand toch bezwaar maken tegen uw e-mailberichten via spamklacht.nl, dan is er ook nog geen reden voor paniek. De Opta, de organisatie die toeziet op de naleving van de Telecomwet, hanteert het principe ‘Eén klacht is geen klacht'. Houd voor alle zekerheid in uw contactdatabase bij waar en wanneer u de gegevens van de klant hebt gekregen. Zo heeft u deze informatie altijd achter de hand.

Het totale spamverbod dat in Nederland van kracht is - consumenten mocht u al veel langer geen ongevraagde berichten sturen - is vooral bedoeld om grote bulkmailings tegen te gaan van notoire spammers. Op zich al lastig genoeg, omdat de overgrote meerderheid van spamberichten uit het buitenland afkomstig is. Bedrijven die zich in Nederland schuldig maken aan het versturen van spam, krijgen veelal eerst een waarschuwing. Als dit geen effect heeft, kunnen zeer hoge boetes worden opgelegd."

Met dank aan Michael Linthorst van Copernica Marketing Software in Haarlem

 

 

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming