Hoe sales- en marketingdata inzicht geven in de groei van je bedrijf

CRM
Je kunt niet in de toekomst kijken. Is groeien dan altijd gokken? Zeker niet. Wie wijze lessen trekt uit zijn eigen data, komt zelden voor nare verrassingen te staan. Gebruik je sales en marketing-resultaten en voorspel je groei.
Hoe sales- en marketingdata inzicht geven in de groei van je bedrijf
PARTNERCONTENT

Verkoopcijfers en groei

"Als je het niet kunt meten, kun je het niet managen". In het geval van sales is dat helemaal waar. Sales kunnen wispelturig en kwetsbaar zijn. Je wil dus niet alleen zo goed mogelijk resultaten kunnen voorspellen, je wil de prestaties ook kunnen bijsturen. Daarvoor moet je ze begrijpen. En om ze te begrijpen, moet je ze meten. Doe je dat niet, dan manage je in feite weinig.
 
Salesdata helpen je om:
  • Huidige en vroegere resultaten te beoordelen
  • Sterke en zwakke plekken te herkennen
  • Voorspellingen te maken voor de toekomst
  • Gefundeerde beslissingen te nemen
 
Wie vooruit wil, moet dus zijn eigen verkoopdata nauwgezet onder de loep nemen. Alleen zo krijg je de inzichten om je business gezond te laten groeien, zonder zorgen.
 

Lessen uit je data

Door met real-time data te werken, kan je niet alleen behoorlijk nauwkeurig je sales voorspellen, maar ook realistische én uitdagende doelstellingen formuleren. En er is een hoop data voorhanden waar je heel wat mee kan:
 

1. Slimme funnel

Bouw een funnel voor marketing en voor sales, zorg er dan voor dat je marketingfunnel goed aansluit op je salesfunnel, en hou je conversieratio's in het oog. Zo weet de marketingafdeling hoeveel marketing qualified leads je salesmensen nodig hebben als ze groeicijfers willen (blijven) voorleggen.
 

2. Versterk zwakke plekken

Wil je je verkoopproces bijschaven? Begin bij de fase(s) waarin je merkbaar minder converteert. Of kijk wat je kan doen aan de meest voorkomende reden dat een deal niet wordt aanvaard. Dankzij actuele data kan je gaan bijsturen voordat het echt fout loopt.
 

3. Doorrekenen

Hoeveel kost het als een verkoopkans verloren gaat? Wat is de echte waarde van een project? Hoeveel levert elke medewerker op? Die antwoorden heb je nodig om écht te begrijpen hoe je business werkt. Want wie wil groeien, moet weten waarin te investeren.
 

4. Bekijk waar je de meeste winst boekt

Probeer zowel successen als mislukkingen te begrijpen. Dat kan door bijvoorbeeld na te gaan in welke sector en regio je beste klanten zitten, maar ook door de factoren te identificeren die de afloop van een verkoopkans beïnvloeden. Zo weet je welke de beste kans op slagen hebben, en dus het meest je aandacht verdienen.
 

Toekomstgericht verkoopproces

Door aan de hand van data en statistieken regelmatig de pols te nemen van je onderneming, leg je de fundering voor een toekomstgericht verkoopproces waarin prestaties continu worden geoptimaliseerd en er ruimte is om op tijd van strategie te veranderen.
 
Ook kan je je middelen optimaal gebruiken, zoals tijd, geld en personeel, weet je wie je waar moet inzetten en welke deals prioriteit verdienen. Zo kan je gezond groeien, zonder al te veel zorgen.
 

Met CRM meer inzicht in je business

Met een gebruiksvriendelijke online CRM als Teamleader kan je niet alleen in een handomdraai je dagelijkse business meten en beoordelen, je kan er ook je groei mee voorspellen, zodat je op het juiste tempo personeel kan aannemen wanneer je business uitbreidt. Met de Statistieken-module kan je bovendien targets instellen, je meest profijtelijke klanten herkennen en je cashflow, inkomsten en omzet berekenen voor dit kwartaal én het volgende.
 

Betere balans

Benieuwd hoe je slimmer kunt werken met software-tools en integraties? En wil je je omzet, de samenwerking binnen je organisatie én de balans tussen je werk en privéleven verder verbeteren? Lees dan het EU-ebook van Teamleader.
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming