Wat zijn de SEO-trends van 2016 voor het mkb?

Column Romano Groenewoud
Online marketing speelt een steeds grotere rol van betekenis voor het MKB. Alle inspanningen op dit gebied zijn echter verspild als er geen aandacht wordt besteed aan SEO. Het is tegenwoordig vanzelfsprekend om een website in te richten volgens de geldende SEO-voorschriften, maar is dat wel genoeg?
Wat zijn de SEO-trends van 2016 voor het mkb?
Het antwoord hierop kun je eigenlijk wel voorspellen: nee. SEO is allesbehalve statisch en is zeer onderhevig aan veranderingen. Een nieuwe Google update kan dramatische gevolgen hebben voor de positie van een website. Het meest vervelende is dat deze veranderingen over een nacht kunnen plaatsvinden.

Het is dus verstandig om de SEO trends voor 2016 in de gaten te houden. Op die manier bereid je je goed voor op mogelijke veranderingen in het SEO-landschap en blijf je de concurrentie voor.
 

Wat zijn de voorspelde SEO trends van 2016?

In tegenstelling tot mode trends heeft men een aardig goed idee welke items het komende jaar belangrijk zullen zijn op SEO-gebied. De techniek achter SEO is namelijk sterk afhankelijk van de werking van zoekmachines, en dan met name Google. Geplande wijzigingen in de algoritmes en interne werking van de Google zoekmachine zijn dan ook toonaangevend in de manier waarop SEO trends tot stand komen en het vak zich ontwikkeld.

SEO-experts en andere prominente figuren lieten onlangs tijdens twee conferenties in de Verenigde Staten doorschemeren wat er zoal te wachten staat voor 2016.
 

1. Manier waarop zoekmachine wordt getoond krijgt meer invloed

Er zijn verschillende manieren om zoekresultaten te tonen. Je kunt kiezen voor met of zonder advertenties, met of zonder bedrijfsvermeldingen of het tonen van de zoekresultaten in een carrousel. Voorheen gold dat zolang jouw site een hoge ranking had, je vanzelfsprekend meer site clicks kreeg. Omdat de wijze waarop de zoekresultaten worden getoond een rol van betekenis zal spelen, zul je dus een gerichte keuze moeten maken op welke manier je gevonden wilt worden. Dit kan door middel van een AdWords campagne of een snippet kan ook heel effectief zijn.
 

2. Waarde van veelgestelde vragen en longtail keywords neem toe

Google streeft ernaar om haar zoekmachine zo intuïtief mogelijk te maken. Om dit te bewerkstelligen, werken de designers en programmeurs aan het verbeteren van het interpretatie vermogen van Google zodat het mogelijk is om op een menselijke manier te communiceren met de zoekmachine.

Sinds de Hummingbird update is de zoekmachine beter in staat om zoekopdrachten die als vragen worden gesteld te verwerken. Het is daarom nog belangrijker om antwoord te geven op veelgestelde vragen. Door long tail keywords te benutten, wordt het voor Google duidelijk dat antwoorden op prangende vragen van bezoekers op jouw website te vinden zijn waardoor je positie mogelijk verbeterd zal worden.
 

3. Bezoekersgedrag kan je maken of breken

Voor de meeste bedrijven is het sowieso al standaard om bezoekersgedrag onder de loep te nemen. Immers, als bezoekers afhaken voordat zij een bestelling hebben geplaatst of een offerte hebben aangevraagd, dan loop je omzet mis.

Het komende jaar zal bezoekersgedrag niet alleen een bepalende factor zijn vanuit een zakelijk perspectief maar ook vanuit een SEO oogpunt. Websites die snel verlaten worden door bezoekers, welke geen relevante content bevatten of waar weinig activiteit plaatsvindt, zullen al snel door Google als minder relevant of up-to-date worden gezien, waardoor deze sites in ranking zullen dalen.
 

Conclusie

SEO ontwikkelt zich geleidelijk aan van een puur technisch vakgebied naar een specialisme waarbij het menselijke aspect ook een rol speelt. De SEO trends van 2016 voor het MKB hebben dan ook indirect of direct te maken met deze veranderingen.

Desondanks zullen goede gewoontes van de voorgaande jaren nog altijd van belang zijn. Zorg er voor dat alle pagina’s op je bedrijfssite snel laden. Ook blijven keywords nog altijd aan de basis staan van SEO, alhoewel de samenhang tussen keywords vandaag de dag belangrijker dan ooit is.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming