Bart Veldkamp: “Geen concessies doen”

Ondernemen is topsport
Voormalig topschaatser Bart Veldkamp won in 1992 in Albertville het allerhoogste wat er in zijn sport te winnen valt: olympisch goud op de 10 kilometer. Tegenwoordig is hij ondernemer en wil hij met zijn gezonde reep – genaamd Bart’s Bar – een aanval doen op de “snaaicultuur”. En wederom wil hij de wereld veroveren.
Bart Veldkamp: “Geen concessies doen”

BELANGRIJKSTE PRESTATIES ALS SCHAATSER

Bart Veldkamp was tussen 1989 en 1996 professioneel schaatser. Hij haalde goud op de Olympische Spelen in Albertville in 1992 (10 kilometer). Het leverde hem de titel Sportman van het jaar op. In 1994 bij de Spelen in Hamar, won hij brons op de 10 kilometer. Vier jaar later in Nagano, reed hij voor België en pakte hij brons op de 5 kilometer. In 1990 werd hij Europees Kampioen Allroundschaatsen.

ELFSTEDENTOCHT

Veldkamp deed in 1997 ook mee aan de laatst verreden Elfstedentocht. Hij finishte als 29ste. De Hagenaar, bekend en populair om zijn emotionele uitbarstingen, gaf aan afgezien te hebben. “Het was vreselijk. Ik heb onderweg wel drie keer om de kogel gevraagd.”

Het voordeel van de naam Bart Veldkamp?

“Dat ik Bart Veldkamp heet, heeft een voordeel dat er weleens een deur opengaat, maar zonder goed verhaal, gaat die net zo gauw weer dicht. En jongeren van begin en midden twintig, die weten niet eens wie ik ben.”

SPARREN

Aanvankelijk heette Bart’s Bar simpelweg The Bar. “Het idee was de lat hoger leggen, met in gedachten mijn achtergrond.” Na een pitch met andere ondernemers, kwam hij erachter dat het idee in zijn hoofd wel leuk was, maar niet overkwam op zijn luisteraars. “Die zeiden: jij moet je identiteit koppelen aan je reep. Dat wilde ik eerst niet, maar ze hebben me overtuigd. Wat ik vooral ook heb geleerd is: ga naar bijeenkomsten, ook al heb je er niet altijd zin in. Er kunnen altijd onverwacht deuren geopend worden. Dat heb ik meerdere keren meegemaakt.”

FINANCIEREN

Een van de moeilijkste dingen van het ondernemer zijn is mensen overtuigen, vooral als het gaat om een financiële bijdrage. “Ik kwam er al gauw achter dat de investeerder naar de bank vraagt, en de bank naar de investeerder”, aldus Veldkamp. Dus koos hij voor een zogenaamde stapelfinanciering, bestaande uit vijf poten: crowdfunding, eigen vermogen, sponsoren, de bank en een private investeerder. “Ik ben voor 95 procent rond met de financiering. Het kan eigenlijk niet meer fout gaan, want ik ben niet volledig afhankelijk van één poot."
 
De Hagenaar heeft de top van de olympus bereikt in de schaatssport, maar dat betekent niet dat hij op zijn 49ste op zijn lauweren kan rusten. “Ik moet gewoon hard werken om elke maand mijn rekeningen te betalen.”

Een tijdlang verdiende hij zijn geld als schaatscoach, maar hij miste de absolute gedrevenheid die hij als topsporter wel had. Dus besloot hij twee jaar geleden een punt achter die loopbaan te zetten. “Ik was het ook zat om elke keer maar afhankelijk te zijn van sponsoren. Je krijgt steeds een contract van twee jaar en leeft dus om de zoveel tijd weer in onzekerheid. In Nederland is schaatsen groot, maar wereldwijd gezien valt dat wel mee.”

VOEDING

Veldkamp besloot zich te gaan richten op gezonde voeding. “Ik heb te maken gehad met allergieën en ben als topsporter altijd met voeding bezig geweest. Als schaatser was ik constant bezig om mijn omgeving te optimaliseren, om zo goed mogelijk te presteren. Voeding is een belangrijk onderdeel daarin. Daarom heb ik veel kennis op dat gebied. Bovendien is mijn moeder voedingsdeskundige.”

Hij ziet – in een tijd dat er steeds meer maatschappelijk besef voor gezond voedsel komt – ruimte op de markt. Het eerste product van zijn lijn is een volledig gezonde reep, genaamd Bart’s Bar, waarmee hij de aanval wil openen op de snaaicultuur in Nederland. “Mensen houden ervan tussendoor iets te snoepen. Dat noem ik snaaien. Maar ze eten dan vaak producten waar allerlei ingrediënten inzitten die niet goed voor ze zijn”, zegt Veldkamp, terwijl hij in een cafeetje aan zijn cappuccino zonder suiker lurkt, maar wel bijna beschaamd een stukje koek erbij snaait. “Ook ik kan die neiging niet altijd onderdrukken, zoals je ziet.” Bart’s Bar zou in zo’n geval uitkomst bieden. “Er zijn repen zat op de markt, maar een volledig gezonde reep is er niet. En als die er al is, dan is die niet te eten.”
 
Dus dook Veldkamp vorig jaar samen met zijn moeder – die voedingsdeskundige van beroep is – de keuken in om er één te ontwikkelen. Bart’s Bar zag het levenslicht. “Ik werk alleen maar met natuurlijke ingrediënten. Ik geloof namelijk in de voedingswaarde die de natuur in zich heeft. Ik voeg geen kunstmatige vitaminen en mineralen toe en ook geen koolhydraten en eiwitten uit intensief bewerkte voedingsmiddelen.”

PRODUCTIE

De reep produceren voor de massa en vermarkten is de volgende stap. Veldkamp is als ondernemer in een hele andere tak van sport terechtgekomen, zoals het dan spreekwoordelijk heet. “Een voordeel is dat ik uit een ondernemersgezin kom. Ondernemen zit dus in ons bloed. We hebben als familie altijd een wasserette gehouden (die nu in de handen is van zijn zus, red.). In 1996 heb ik bovendien besloten om voor België te gaan schaatsen. Het gevolg was dat ik eigenlijk een soort eenmansbedrijfje werd in de schaatswereld en mijn eigen sponsoren moest regelen en zelf het team rond mij moest opbouwen.”

Nu hij Bart’s Bar in de markt probeert te zetten, is hij echt volledig ondernemer in de klassieke betekenis van het woord. Hij moet zich bekommeren om zakenrelaties en budgetten. “Een product in de markt zetten, is natuurlijk van een hele andere orde dan trainen voor een schaatswedstrijd.” Raakvlakken met de sport zijn er wel degelijk, stelt de voormalig schaatser. “Ik moet me nog steeds een slag in de rondte werken, al is de arbeid anders. En ik hanteer nog steeds hetzelfde principe dat ik ook in het schaatsen had: je moet in de weg geloven die je bent ingeslagen en het doel voor ogen houden.” Die les leerde hij trouwens van zijn ondernemende vader.

TEGENSLAG

Op zijn route naar schaatsgoud ondervond hij genoeg tegenslag, zo is het ook op de weg naar de lancering van Bart’s Bar, die ergens in het voorjaar van 2017 moet plaatsvinden. “Aanvankelijk wilde ik de reep in 2015 al lanceren, maar dat was totaal onrealistisch achteraf. Ik stuitte op problemen waar ik niet rekening mee had gehouden.”

Hij wil per se dat zijn repen zonder toegevoegde suikers, conserveringsmiddelen, kleurstoffen, gluten en noten gemaakt worden. “Dat blijkt bij de bestaande producenten niet mogelijk.” Af en toe – zo geeft Veldkamp toe – is hij weleens moedeloos geworden van weer een bezwaar en heeft hij overwegen toch af te wijken van zijn oorspronkelijke plan. “Maar ik heb me voorgenomen: ik wil echt een gezonde reep die onderscheidend is. De wikkel is al af, maar ik weiger pertinent te zeggen: hier heb je ‘m en gooi er maar een reep in. Dus bedacht ik me steeds weer: geen concessies doen. Dat is mijn kracht.”

Hij gelooft erin dat die weg, net als in zijn sportloopbaan, tot mondiaal succes kan leiden. “Bart’s Bar moet uiteindelijk niet alleen in Nederland, maar ook in bijvoorbeeld Amerika te koop zijn.”
 

Tekst: Ido Dijkstra
Foto’s en video: ANP, Robert Scholing en Luuk Werkman

Veldkamp Coaching
'S-GRAVENHAGE
Bart Veldkamp
Met een goed ontbijt, een normale lunch en lekker avondeten is niks aan de hand. Dat is allemaal prima. De uitdaging ligt bij de tussendoortjes. Er zijn gewoon geen goede

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming