Als je een website wilt laten maken, zijn er veel keuzemogelijkheden. Maar met welke kosten moet je rekening houden? En waar moet je op letten?

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Als je het ontwikkelen van een website grotendeels in eigen hand wilt houden, zijn daar genoeg mogelijkheden voor. Er zijn tal van partijen die standaardwebsites aanbieden, waarop je je eigen informatie kwijt kunt. Dit soort sites kent wel beperkingen. Je moet genoegen nemen met een uniforme opmaak, waarbij weinig of geen ruimte is voor specifieke wensen. Het voordeel is dat de website kosten relatief laag zijn.  

Als je een website op maat wilt, ga dan bij voorkeur in zee met een webbouwer die ervaring heeft in jouw branche. Informeer of hij (zij) al opdrachten heeft uitgevoerd voor collega-ondernemers in de branche. Dergelijke informatie vind je op de sites van webbouwers.

Als je een expert in de arm wilt nemen om een website te laten ontwikkelen, vraag dan bij een aantal partijen een offerte aan. De kosten voor het laten bouwen van een website kunnen namelijk behoorlijk uiteenlopen.  

Indicatie kosten website

Het is bijna onmogelijk om aan te geven wat een ‘normaal’ tarief is voor het laten bouwen van een professionele website en/of een webwinkel. Het aantal partijen dat diensten op dit gebied aanbiedt is enorm groot, waardoor deze markt niet echt doorzichtig is. De prijs is bovendien in hoge mate afhankelijk van specifieke wensen. Voor een site die helemaal naar je eigen smaak is ingericht moet je toch al snel rekenen op een investering van enkele duizenden euro’s. Maar het kan ook al voor 1250 euro.  

De beste methode is om voorbeelden van eerder werk van webbouwers te bekijken. Als je met een webbouwer in zee bent gegaan, maak dan goede afspraken over zijn beloning. Zorg ervoor dat helder is welke werkzaamheden worden gedaan en wat je daarvoor moet betalen.   Let bij de samenwerking met een expert ook hierop:  

  1. Maak afspraken over werkzaamheden na de lancering van de site. Moet je voor aanpassingen steeds bij de expert aankloppen of kunt je dit zelf regelen?
  2. Heeft de webdesigner ook een logo en andere huisstijlelementen voor de site ontworpen? Voorkom dan bijkomende kosten als je deze ook wilt gebruiken voor andere bedrijfsuitingen door afspraken te maken over auteursrecht en copyright.
  3. Probeer te bedingen dat deze rechten op jou overgaan als de opdracht is uitgevoerd. Zet alle gemaakte afspraken zwart op wit.  

Tip: Als je weinig of geen budget hebt, probeer dan met gesloten beurzen (barterdeal) te werken. Er zijn genoeg kleinschalige ontwerpbureaus die op deze manier werken.

Kosten hosting website

Een belangrijke vraag die je je bij de speurtocht naar een goede hostingpartij – de provider die de site in de lucht houdt – moet stellen is: hoe belangrijk is de website voor mijn bedrijfsvoering? Is het je enige verkoopkanaal, dan moeten eventuele technische storingen zo snel mogelijk worden verholpen. Is de helpdesk van de hostingpartij goed bereikbaar? Is het telefoonnummer gratis of betaal je een bepaald tarief per minuut?  

Het loont de moeite de dienstverlening en het aanbod van verschillende hostingpartijen met elkaar te vergelijken. De tarieven lopen namelijk flink uiteen. Let goed op wat je ervoor krijgt. Belangrijk: de beschikbare ruimte voor je website, onbeperkt dataverkeer en het maken van dagelijkse back-ups.

Kosten domeinnaam website

Het is van cruciaal belang om zo snel mogelijk een domeinnaam voor de website aan te vragen. Als een andere partij je voor is, kun je de door jou bedachte naam niet meer (zomaar) gebruiken. Hierbij geldt ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’.  

Voor een internetdomeinnaam zijn verschillende extensies mogelijk. De bekendste zijn .nl, .com, .org, .nu, .tv, .net en .eu. Maar voor welke kies je? Als je alleen in Nederland actief bent, kies dan voor een domeinnaam die eindigt op .nl. Een eu-domeinnaam is een optie als je bedrijf ook opereert in andere Europese landen.  

In Nederland ziet de Stichting Internet Domein Registratie (SIDN) toe op de uitgifte van domeinnamen met de extensie .nl. Op de website van SIDN kunt je snel controleren of de domeinnaam die je wilt gebruiken nog beschikbaar is.   

De aanvraag van de domeinnaam wordt ingediend bij bedrijven die zijn aangesloten bij de SIDN. Dit zijn internetserviceproviders, webhosters, webdesigners en andere bedrijven die diensten verlenen op het gebied van (online) marketing-communicatie. Deze partijen bieden het registreren en de ‘abonnementskosten’ van de domeinnaam vaak aan in combinatie met een compleet pakket voor webhosting. Als je hiervan gebruik maakt, is de registratie vaak gratis.  

Scoren in zoekmachines

De overgrote meerderheid van de surfende consumenten en bedrijven gebruikt zoekmachines om zich te oriënteren voordat zij producten of diensten aanschaffen. Je website zal dus goed vindbaar moeten zijn in onder meer Google. Er zijn verschillende manieren om dat voor elkaar te krijgen. Je kunt je site laten optimaliseren zodat je beter scoort in de ‘gewone’ zoekresultaten. De site wordt dan technisch en inhoudelijk aangepast, zodat zoekmachines hem makkelijker vinden.  

Een andere mogelijkheid is kiezen voor advertenties of sponsored links. Je betaalt dan voor zoektermen die passen bij de aard van je bedrijfsvoering en door gebruikers van zoekmachines veel worden gebruikt. Deze termen worden via een soort online veiling verkocht. Als deze zoekwoorden (keywords) als zoekopdracht worden gebruikt, verschijnt je online advertentie naast of boven de zoekresultaten. Het voordeel hiervan is dat je alleen betaalt voor het aantal keren dat er op deze advertentie wordt geklikt. je kunt de kosten dus goed onder controle houden.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…