Van agri-familiebedrijf naar global food techcompany: de grote uitdaging!

Column René Boender
De vierde industriële revolutie raast door. En de Nederlandse economie profiteert er volop van mee. De crisis jaren lijken achter de rug en wij gaan er allemaal van mee profiteren. Het is nu wel zaak om bij te blijven. Te investeren en op de toekomst te anticiperen. In alle sectoren en zeker voor de agrarische bedrijven. Maar dat blijft een grote uitdaging.
Van agri-familiebedrijf naar global food techcompany: de grote uitdaging!

In alle sectoren en zeker voor de agri bedrijven. Maar dat blijft een grote uitdaging. Nederland heeft veel agrarische familiebedrijven met het hart op de juiste plek, de normen en waarden hoog in het vaandel en vooral een rooskleurige toekomst als punt op de horizon.

En zelfs de acceptatie dat de winstgevendheid tijdelijk een tandje minder is om de continuïteit te waarborgen.  Dus dat zit wel goed. Maar zij hebben ook techno stress en communicatie angst. Familiebedrijven zijn vaak gesloten omgevingen. De vuile was hang je niet buiten. En wat er verdiend wordt al helemaal niet. Ieder jaar kijken zij met angst en beven wat er nu weer over hen wordt gezegd in de Quote 500. Met een gierende hartklep reageren zij dat er niet van klopt. Maar is dat wel zo?

Zij geven nu eenmaal niet graag interviews, staan minder open voor de veranderingen op het gebied van HR en de omschakeling naar food tech! Toch zullen zij wel moeten. En openheid van zaken geven is anno 2017 een randvoorwaarde voor succes.  Sowieso om aantrekkelijk te zijn voor Generatie Z die nu in grote getale de werkvloer op stromen.

 

Voor Z is Groen is geen kleur maar een attitude.

 

Zij willen alleen maar werken bij bedrijven die deugen. Die de zaken netjes voor elkaar hebben.En de wereld een beetje beter willen maken dan die nu is. Dus transparantie is een vereiste  om op HR gebied je mannetje te kunnen staan. En in de mondiale markt je punt te kunnen maken. Ook via vlogs, youtube, twitter... noem ze maar op. Er is geen verschil meer tussen on en offline. De echte wereld kan je toch ook niet even uit zetten? Dus on en offline is 24/7 altijd en overal....

Daarom zullen ook familiebedrijven er aan moeten geloven om openheid van zaken te geven. Ook via de social media. Want echt: ieder jaar wordt het moeilijker om Gen Z talenten binnen te halen en ook binnen te houden. De familie zelf heeft namelijk niet meer de broers of zusjes, de neven en nichten of eigen kinderen die het talent hebben om het mondiale spel te gaan spelen.  Want ja, Nederland is te klein voor met name de agri productie know how. En Generatie Z wil wel avontuurlijk werk en het buitenland in trekken Vandaar dat steeds meer de agrarische roots, kennis en kunde wordt geëxporteerd. En dat is slim. Want van de teelt en de productie weet de agrarische BV Nederland alles. 

En Generatie Z weet alles van marketing, netwerken, online platformen en vooral de wereld een beetje beter maken dan die nu is.... Wie nu afhaakt, haakt nooit meer aan. Dus....

De wereld is zijn werkterrein (Orlando, NY, LA, Perth, Kaapstad, Milaan, Davos). René Boender is als brain-agent betrokken bij de meest uiteenlopende projecten van zeer

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming