HR Trend: Talenten stappen over van multinationals naar familie bedrijven!

Ook boven de 50...
Nu de economie weer lekker op gang is durven mensen ook weer wat meer risico te nemen. Ook op de banen markt. Niet alleen de millennials maar zeker ook Generatie Z. Want de banen zijn er, tenminste als je young at heart bent, voor het uitkiezen. Zelfs als je boven de 50 bent maar nog volop in het nieuwe 'energieke e-life 'staat. Maar waar ga je werken? Of moet ik zeggen 'spelen'.
HR Trend: Talenten stappen over van multinationals naar familie bedrijven!

Het werk is een spel. Neem het niet zo serieus. Ga voortaan spelen, maar wel met de drive om te willen winnen. Net zoals als muziek maken. Je werkt niet op de piano, je speelt de piano. Je moet er lol in hebben. Dus waar ga je dan aan de slag? Kies je voor zekerheid, avontuur, de naam van de zaak, de man of vrouw waar je graag voor wilt werken of luister je naar je 'inner-voice'. De bedrijven staan te springen om mensen te verleiden en ze naar binnen te loodsen. Maar hoe doe je dat? Wanneer is een bedrijf Cool? Waar moet je qua HR aan voldoen?

 

HR 2.0 is een spel

Gelukkig zijn er tal van bedrijven die de nieuwe lichting opleiden. Dat zijn natuurlijk Heineken's , Unilever's. ING's maar ook de Jumbo's, AH's en Sligro's van deze wereld. En niet te vergeten CoolBlue. Pieter Zwart weet hoe je mensen,  zowel klanten als personeel kan bereiken, maar vooral ook beraken. Dat is iets persoonlijks. Net zoals Steve Jobs dat altijd deed. En Branson nog altijd doet. Maar ook Elon Musk van Tesla en Jeff Bezos van Amazon. Hun zogenaamde TOPA (top of person awareness) is zo groot dat het bijna op fanmail gaat lijken hoe mensen zich aanbieden om daar aan de slag te gaan. Of ze nu veel gaan verdienen of net iets minder. Zij willen het graag. Steeds meer bedrijven krijgen dat door. Maar wil Gen Z nog wel naar multinationals? Of willen zij terug naar de roots? Deep learning op basis van Watson onderzoek geeft mooie inzichten in het oriëntatie gedrag van deze Generatie.

 

Generatie Z kiest voor avontuur

Recruiters en HR afdelingen moeten vooral rekening houden met de nieuwe werk opvatting van Generatie Z.  En dat doen bedrijven zoals CoolBlue en Apple dan ook. Zij hebben op korte termijn nog geen problemen om Generatie Z binnen te halen. Maar die ervaren talenten, wat gaan zij doen? Er is een trend waarneembaar.  Steeds meer (beurs) genoteerde bedrijven verliezen hun goed opgeleide talenten aan familie bedrijven die met het jaar aantrekkelijker worden. Dat is dan ook de 'pool' van waaruit de familiebedrijven gretig hengelen naar mensen die al ervaring hebben of er juist zin in hebben. Zij worden met name aangetrokken door het 'warmere' familie values, de tech ontwikkeling en het (internationale) avontuur van deze bedrijven.

Jumbo, met Colette van Eerd weet hoe je TOPA creëert. Voor haar wil je werken. Pieter Zwart gaat hardlopen met je om je zo beter te leren kennen en organiseert 'hackerthons' om je te bevliegen met het CoolBlue virus. Je voelt als je daar gaar werken dat ook jij ook succesvol wordt. Maar hoe doen Agri bedrijven dat?  Die doen gewoon door het te doen. Liefst en meestal vanuit de anonimiteit. Zonder zelf als persoon in de pers te komen. Neem nu Farm Frites. De laatste 5 jaar snel gegroeid en nu een wereldspeler op friet gebied. De 7de internationale productie faciliteit gaat eind dit jaar open in China. Zij krijgen nu veel Gen Z  binnen? Aangetrokken op basis van het avontuur. En de warme familie roots. Raar eigenlijk dat het French fries worden genoemd, Vlaamse frieten zo populair zijn, maar de Nederlanders wereldmarktleider zijn!

 

Wakker worden....

?Nu we hoogst waarschijnlijk weer een minister van landbouw gaan krijgen zal de communicatie slagkracht van de agrarische BV Nederland ronkend aangewakkerd moeten worden. Nagenoeg alle agrarische (familie) bedrijven hebben koud water vrees qua interviews en weten niet hoe de nieuwe manier van communiceren via social media in elkaar steekt. Toch maak je zo contact met de wereld en verover je een contract. Alles start op het internet en daarbij is transparantie anno 2017 een vereiste. Dat doet Trump ook!?! Sterker nog: het is makkelijker om Trump aan de lijn te krijgen of via twitter een reactie te laten geven dan in Nederland een familie bedrijf te interviewen....

De wereld is zijn werkterrein (Orlando, NY, LA, Perth, Kaapstad, Milaan, Davos). René Boender is als brain-agent betrokken bij de meest uiteenlopende projecten van zeer

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming