In twee jaar 33% groeien? Leer van Christian Bartholomeus

De lessen, de obstakels en tips bij groei
Christian Bartholomeus kon twee jaar geleden Personal Fitness Tilburg overnemen, het franchisebedrijf waar hij al jaren voor werkte. Een bedrijf met een gevestigde naam, de schaalvoordelen van een franchise en een klantenbestand van 120 leden. Hij twijfelde daarom niet en begon zijn ondernemersavontuur.
In twee jaar 33% groeien? Leer van Christian Bartholomeus
Het lijkt een veilige stap om een bestaand bedrijf over te nemen, maar Christian kwam al snel voor een vervelende verrassing te staan. “Ik nam ook het huurcontract over, maar de activiteiten bleken helemaal niet te passen in het bestemmingsplan. Ik vroeg alsnog een vergunning aan, maar deze werd afgewezen.”
 
Christian moest zijn bedrijf dus verhuizen. “Ik besloot de gedwongen verhuizing als kans te zien. Dus zocht ik een pand waar ik mijn leden nog meer te bieden had. En dat vond ik, op 10 minuten van de oude locatie. Met airco, kleedkamers en doucheruimte, dat had de oude locatie allemaal niet.”
 
De kersverse bedrijfseigenaar moest meteen flink investeren. Dat bleek de moeite waard. “Uiteindelijk gingen bijna alle leden mee naar de nieuwe locatie. Als klanten tevreden zijn, willen ze gewoon bij ons trainen, dan zijn die 10 minuten extra geen probleem. Zo krachtig werkt klanttevredenheid.”

Niet té hard

In de twee jaar dat Christian het bedrijf runt, is het gegroeid van 120 naar 160 leden. Een groei van 33% in twee jaar. Maar hij past ervoor op dat het niet té snel gaat en niet ten koste van de kwaliteit gaat. “Mijn twee trainers en ik begeleiden onze leden één op één of in kleine groepjes naar een gezondere en fittere levensstijl door beweging, voeding en mental coaching. We zijn maar een klein bedrijf, dus als we te hard groeien, dan kunnen we het niet bijbenen en raken we juist klanten kwijt. Mijn grootste groeirisico is dat ik te weinig trainingsuren kan aanbieden en nee verkopen is funest.”
 
Bij een bedrijf als dat van Christian is klanttevredenheid het allerbelangrijkst. “Door de beleving van onze leden te perfectioneren, worden ze onze ambassadeurs en bevelen ze ons aan bij anderen. Zo groeien we vanzelf, dus zorg ik voor een gevarieerd aanbod van trainingen, goed opgeleide trainers, goede trainingsmaterialen én voor tevreden medewerkers.”

Personeel aan boord houden

Christian heeft twee trainers in dienst. Zij zijn ontzettend belangrijk voor het succes van het bedrijf. Omdat het aantal leden schommelt, moet Christian voorzichtig zijn met het uitbreiden van hun contract of het aannemen van een nieuwe kracht. “Ik maak hele duidelijke afspraken met mijn trainers over flexibele inzetbaarheid. Ook in medewerkers heb ik al wat wisselingen gehad. Bij iedere medewerker start ik met een nulurencontract. Na een tijdje evalueren we het aantal uren en passen we het contract aan.
 
Christian kiest bewust niet voor tijdelijke krachten. “In deze branche gebeurt het helaas regelmatig dat ingehuurde zzp’ers een aantal leden met zich meenemen als ze weggaan. Logisch, ons werk is erg persoonsgebonden. Maar ik investeer veel in mijn leden, dus dat risico wil ik absoluut niet lopen. Ik geloof meer in een sterk team.”
 
“Klanttevredenheid hangt volgens mij heel nauw samen met medewerkerstevredenheid. Hebben mijn medewerkers plezier in hun werk, dan stralen ze dat uit. En dat ervaren de leden tijdens de training. Een tevreden medewerker doet er ook niet moeilijk over als hij wat extra uren moet draaien als het druk is of als zijn collega ziek is.”

Complimenten én bonus

Christian zorgt goed voor zijn twee trainers. “Ik laat mijn waardering duidelijk merken aan mijn medewerkers, met welgemeende complimenten én een bonusstructuur. Deze combinatie is een bewuste keuze. Complimentjes zijn leuk, maar betalen de huur niet. En zonder welgemeende complimenten voelt een bonus ook niet oprecht.
Daarnaast zorgt Christian ervoor dat zijn medewerkers goed voor zichzelf zorgen, zowel fysiek als mentaal. “Tillen ze op de juiste manier? Hebben ze de juiste houding? Hoe is de balans tussen werk en privé? Als ik zie dat ze vermoeid zijn of een tijdlang extra uren draaien, stuur ik ze wat eerder naar huis. Ik ben zuinig op ze en doe alles om verzuim te voorkomen!”

Durf hulp te vragen

Als tip voor andere ondernemers die (willen) groeien, zegt Christian: “Vraag hulp voor zaken waar je geen verstand van hebt. Dat scheelt je een hoop gedoe en geeft ruimte om te doen waar jij goed in bent.”
 
Wil je meer weten over groei en de risico’s die daarbij kunnen komen kijken? Download dan het gratis e-book Slim groeien: succesvol in bedrijf van Interpolis.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming