"Nooit meer te snel groeien en het plezier verliezen"

Wat je kunt leren van ondernemer Joost Rueck
Groeien moet je leren, ondervond ondernemer Joost Rueck. In de jaren negentig hadden hij en compagnon Gerben een succesvol bedrijf in sms-diensten. Zo succesvol, dat het hen al snel boven het hoofd groeide. Nu zijn ze eigenaar van digitaal innovatiebureau Purple en pakken ze alles anders aan.
In de internethype van de jaren negentig een bedrijf in sms-diensten beginnen bleek een gouden greep. In no time hadden Joost en Gerben 30 man personeel en werden ze benaderd door investeerders. Daar gingen ze op in, maar dat was een fout, vindt Joost nu.
“Een investeerder is vooral geïnteresseerd in winst en veel minder in het bedrijf dat die winst voor ze maakt.”
 
Ook de snelle personeelsgroei viel tegen. “Onze eerste medewerkers wilden er nog volledig voor gaan. Daarna kregen we er vooral mensen bij die het als ‘een baan’ zagen. Deze mensen managen, dat lag ons helemaal niet.” Uiteindelijk verkochten Joost en Gerben hun zaak aan een groot IT-bedrijf. Joost: “Daar heb ik jarenlang met veel plezier gewerkt. Tot Gerben en ik in 2011 samen Purple opstartten.”

Geen explosieve groei

Purple is een heel ander bedrijf. “We bedenken en ontwikkelen nieuwe concepten gebaseerd op innovatieve technologieën. Zoals een marketingcampagne op basis van virtual reality. Of een belevingsruimte waar je dankzij artificial intelligence met digitale avatars kunt communiceren. Zulke trajecten zijn intensief, we doen continu dingen die nog niet eerder gedaan zijn. Daar hebben we focus voor nodig, explosieve groei past daar helemaal niet bij. We kiezen heel bewust onze projecten uit, zo groeien we in behapbare stappen naar de juiste positie in de markt en naar een breed klantportfolio.”
 
Joost en Gerben namen zich bij de start van hun tweede bedrijf twee dingen voor. Joost: “Eén: we willen leuke dingen doen. Geld verdienen is niet onze primaire drijfveer, we willen dingen creëren waar we trots op zijn en waar anderen blij van worden. En dat willen we doen met een hecht team van talentvolle, leuke mensen. En twee: we blijven zelf in control. Het is óns bedrijf, ónze toekomst, dus geen investeerders meer. De financiële groeiruimte weegt niet op tegen de vrijheid die je hiervoor inlevert. Wij zijn dagelijks bezig met vernieuwing, investeerders niet.”

Vrijheid behouden

De ondernemers houden ook in de gaten of de dynamiek en samenwerking blijven kloppen binnen hun bedrijf. Joost: “Neem Gerben en mij. Onze persoonlijkheden liggen mijlenver uit elkaar, juist daarom werken we zo goed samen. Ik ben van de ideeën, de strategie, de creatie. Hij is veel beter in de structuur, de organisatie, de zakelijke kant. Sinds een jaar hebben we een derde partner: Emile, een echte operationele, technische man. Hij is verantwoordelijk voor de levering van onze concepten en technische oplossingen, een cruciale factor in onze groeistrategie. Samen hebben we voldoende kwaliteit in huis om verder te kunnen groeien.”

Getalenteerd team

Bij Purple zijn 15 mensen in dienst en wordt samengewerkt met een flexibele schil van zo’n 60 professionals. “We hebben nu een compact kernteam. Stuk voor stuk getalenteerd en gedreven, een soort familie van gelijkgestemden, die er samen voor gáán. Maandenlang werken ze intensief samen aan een project, verleggen ieder dag hun grenzen, komen tot de mooiste innovaties.”

Flexibele schil

Groei van Purple betekent niet dat er ook meer mensen in dienst worden genomen. “We groeien vast en zeker nog verder, maar we willen ons kernteam klein houden. Daarom omringen we ons met een flexibele schil van zzp’ers. Specialisten die extreem goed zijn in hun vak en loyaal aan ons zijn, omdat ze net zo gek zijn op innovatie als wijzelf. Zij brengen hun eigen aanpak en ideeën in en dat werkt aanstekelijk op de creativiteit van ons kernteam. Deze aanpak zorgt voor extra dynamiek binnen onze projecten, iedereen inspireert elkaar en zo ontstaan de mooiste dingen!”

Beheers de risico’s

Werken met zzp’ers brengt risico’s met zich mee. “Alle zzp’ers tekenen een geheimhoudingsovereenkomst (NDA, non-disclosure agreement). We huren ze in om aan innovaties te werken, dat werk is natuurlijk hartstikke vertrouwelijk. Exclusiviteit spreken we niet met ze af. Sterker nog, het werkt juist in ons voordeel dat deze professionals ook bij anderen werken, dat geeft ze een ruimere blik,” vertelt Joost. Hij weet het zeker: deze keer hebben ze de groei onder de knie. Purple mag groter worden, maar zal de mannen niet boven het hoofd groeien.
 
Wil je meer weten over gezonde groei van je bedrijf, en leren hoe je risico’s kunt beperken? Download het e-book Slim groeien: succesvol in bedrijf van Interpolis. Zorg dat jouw bedrijf ook zorgeloos kan groeien.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming