Wat kunnen wij 6 jaar na zijn dood nog van hem leren.

Op 5 oktober 2017 is het alweer zes jaar geleden dat Steve Jobs overleed. Overal ter wereld was het voorpagina nieuws. Wat zou er gebeuren met zijn legacy? Niemand zou hem kunnen opvolgen en doen wat hij deed was de algemene opvatting. Toch deed Tim Cook het. En op 'zijn' eigen manier.

Inhoudsopgave

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Bij de launch van de iPhone X in het Steve Jobs theater stond Tim Cook stil bij ‘zijn’ aanwezigheid in het Apple Park. Want ja, Steve’s geest waait er nog echt rond. In bijna ieder detail van het Apple Park. Wat zou hij trots zijn geweest op deze plek. Iedereen vindt het een wonder dat Tim Cook het zo goed doet. Het liefst had de wereld gezien dat hij zou mislukken en Apple niet meer die ‘coolness’ zou houden. Maar Steve Jobs had het goed door. Hij wist toen al wie het verschil zou maken maken en wie niet. Deze week zullen alle cartoons weer op ’t net voorbij trekken. Met prachtige grappen. En veel van Steve’s waarheden. Zoals deze: 


“Als je ergens aan begint, neem je dan voor dat het ’t mooiste wordt dat ooit gemaakt is. Of het beste. Of het snelste… Dat het mensen gelukkig(er) moet maken of het leven een stukje makkelijker. Anders, begin er niet aan en werk zeker niet bij ons. Dat is niet moeilijk, behalve als jij je tijdens het proces al neerlegt bij middelmatigheid: dan wordt het nooit een topproduct. In wat voor business je ook zit.”

Tim doet dat nu ook weer. Kijk maar eens hoe hij jonge Generatie Z mensen weet te bevliegen via en met Ellen.tv.

Bevliegen is dat nodig?

Dat is belangrijk. Generatie Z komt nu de werkvloer op. Zij willen geen hierarchie. Dat is ze met de paplepel ingegeven. In het begin van je carrière wordt al bepaald hoe je in ‘t leven staat. Ga je het doen omdat het economisch noodzakelijk is? Of ga je juist doen waar je het meeste plezier aan beleeft: Tim Cook heeft lol. En de aandeelhouders ook. Apple add’s value…Dat voel je. En zie je. Al vanaf de start van elk project. En als het goed is ook bij jullie op de zaak.

De start van alles is belangrijk en doorgaans cruciaal voor de rest van het project. Daar wordt vaak al bepaald of je gaat winnen of verliezen. Denk eens na over de eerste baan waar je op solliciteerde. Waarom deed je dat? Je moet het leuk vinden. Vind je het niet leuk, dan ga je gewoon iets anders doen. Dat is zeker het geval wanneer in de komende jaren Generatie Z de werkvloer gaat veranderen. De banen zijn er nu weer voor het uitkiezen. Dus luister naar je hart en ga doen wat je echt opwindend vindt. En ga bij voorkeur werken in een omgeving waar je inspiratie vindt. Misschien wel bij de big innovators. Ook in Nederland zijn er steeds meer te vinden.

WWSD is de vraag?

Steve Jobs werd bij de start van zijn carrière opgewonden van de advertentie van Atari: ‘Maak plezier, verdien geld’. Dat leek hem wel wat. Maar hij wilde het alleen doen. Vandaar dat hij het liefst in de eenzaamheid van de nachtploeg aan de slag ging met zijn ontwerpen (later wist hij wel beter en ging hij het aan de crowd vragen!). Bij Atari begon hij aan zijn continue zoektocht naar steeds weer nieuwe items die er echt toe zouden doen. Wat hij in z’n kop had, had hij zeker niet in z’n kont en hij ging daarbij het conflict niet uit de weg. Wellicht zeggen sommigen dat hij een maniakale hypertechneut was. Maar het was een briljante control freak die in de dertig jaar dat hij aan zijn ding heeft mogen werken, eenvoudig te gebruiken elektronica heeft ontworpen voor miljoenen mensen. Wie die mensen ook zouden zijn.

Hij bleef altijd zoeken en hij vond… en vond veel uit. Zoek het maar eens op in het boek van Walter Isaacson, het heet simpelweg Steve Jobs. Jobs groeide echt uit tot ‘the big inventor’, met de 1984 Macintosh, oftewel the First Macs, het perfectioneren van de tekenfilm en de computermuis. En de rest ‘is history’: iPod, iPhone, iPad, iCloud, en er komt nog veel meer. Hij haatte doorsnee en middelmatigheid. Dwong zijn omgeving, maar vooral zichzelf, om altijd meer te geven dan wat iemand zou kunnen verwachten. Vandaar dat hij ook de computerwinkel weer opnieuw heeft uitgevonden. Het moesten plekken worden waar je graag ging kopen zonder dat je het als fabrikant zélf hoefde te verkopen(!!!!). Wij kunnen allemaal nog veel leren van Steve Jobs!

Waarom zien modewinkels er toch vaak uit als veredelde stomerijen? De vraag die je je kunt stellen is dan ook: WWSD? What Would Steve Do? Je kunt hem helaas niet meer om advies vragen voor jouw branche…Maar het mag jou er niet van weerhouden te denken zoals de grote Apple-innovator. Wat zou hij doen? Als je in je hoofd hoort zeggen: nou, dat…. Dan weet je wat je te doen staat. En als je daar je ‘goal’ van maakt, blijkt het opeens haalbaar te zijn. Blijf je alleen maar denken en koppel je er geen actie aan vast, dan blijft het gewoon een (onvervulde) wens. Doelstellingen hebben de lastige eigenschap dat zij je direct een werk-overall aantrekken, er kleeft altijd een hoop gedoe aan. Het is gewoon hard buffelen om het een en ander te realiseren. En dat je daarbij af en toe keihard moet zijn (voor jezelf), moet je maar op de koop toe nemen. Dus vraag je af: WWXD?  En die X ben jij.

Wat ga jij doen om van 2018 het leukste jaar ooit te maken?

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
i.s.m.
Als ondernemer of bedrijf is het cruciaal om online marketing te omarmen, ongeacht je omvang. In dit artikel delen we 6 redenen waarom je met online…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…