Of je nou nog maar net bij de KvK vandaan komt of al jaren ondernemer bent, offline heb je alles geregeld. De papieren zijn in orde, de ruimte geregeld en ook juridisch zit het goed. Gefeliciteerd! Maar nu wil je verder kijken, want je wilt dat mensen jouw bedrijf ook online kunnen vinden. Hier vind je kort hoe je dat kunt doen.

Inhoudsopgave

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Het gedrukte telefoonboek, gebruik jij dat nog? Of alleen als beeldschermverhoger of kastvulling? We zoeken tegenwoordig alles online – van een recept voor het avondeten tot een stukadoor voor de plafonds. Ook dingen die we via via al gehoord hebben bekijken we vaak toch nog even op internet. Het is dus belangrijk dat jouw potentiële klanten jouw onderneming hier ook goed kunnen vinden.

Begin bij het begin

Je moet online ergens gevonden kunnen worden. Zorg dat je in ieder geval een domeinnaam hebt en het begin van je website. Deze hoeft nog niet mee te kunnen draaien op het hoogste niveau, maar zorg er wel voor dat je bedrijfsgegevens correct op je website staan. Denk hierbij aan:
  • Bedrijfsnaam;
  • Adres;
  • Telefoonnummer
  • Mailadres.

Kijk verder dan je eigen website

Heb je eenmaal een begin gemaakt, dan kun je verder bouwen aan jouw online aanwezigheid. Voor mensen die jouw website nog niet kennen, kun je je bedrijfsgegevens namelijk ook op andere plekken achterlaten. Niet alleen op Google (via Google Mijn Bedrijf), maar ook op Facebook en bij de online versie van de Gouden Gids. Maak een Google-Mijn Bedrijf pagina aan en zorg dat je ook bij sites als bijvoorbeeld DeTelefoongids.nl en Openingstijden.nl jouw bedrijfsgegevens achterlaat. Klaar? Dan kun je hier een gratis check doen om te kijken of en hoe jouw gegevens overal vermeld staan.

Een goed plan

Kijk nu weer kritisch naar je eigen website. Wat wil je met je website bereiken? Bedenk van tevoren wat je wilt dat mensen doen op jouw website. Wil je dat ze zich kunnen verdiepen in de diensten die jij aanbiedt, wil je dat ze een offerte aanvragen of dat ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Heb je dit doel geformuleerd, dan kun je verder kijken. De kans is groot dat je dan de termen SEO en SEA tegenkomt.
SEO staat voor Search Engine Optimization – zoekmachine optimalisatie. SEO zorgt ervoor dat zoekmachines, zoals Google, jouw website goed kunnen vinden als mensen zoeken naar een bedrijf als dat van jou. SEA staat voor Search Engine Advertising – zoekmachine advertenties. Dit gebruik je om te adverteren bij zoekmachines.
Over SEO, SEA en andere online begrippen kun jij zelf meer kennis opdoen, maar je kunt hier ook hulp bij krijgen van bedrijven als DTG. Tip: op de website van DTG vind je een gratis (!) kennisbank met alles wat je altijd al wilde weten over online marketing.

Aan de slag

Je hebt nu een idee hoe jij jouw bedrijf ook online op de kaart kunt zetten. Wil je meer weten over de trends in de online wereld, welke kansen er voor jou liggen en hoe je deze kunt benutten? Download dan het whitepaper ‘Meer omzet met online ondernemen’.

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
i.s.m.
Als ondernemer of bedrijf is het cruciaal om online marketing te omarmen, ongeacht je omvang. In dit artikel delen we 6 redenen waarom je met online…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…