Oud = Nieuw

Honderdzestig miljoen kilo textiel. Dat verdwijnt er, alleen al in Nederland, elk jaar in de verbrandingsoven. Een belangrijk deel daarvan bestaat uit bedrijfskleding. Remco Dupuis zag een gat in de markt.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Want waar een vintage blouse mode wordt genoemd, is een tweede leven voor een polo met bedrijfslogo eigenlijk geen optie. Niet in zijn oorspronkelijke vorm in elk geval. Bedrijfskleding leek tot voor kort dan ook ongeschikt voor hergebruik. Circuwear by Outfit brengt daar verandering in. “Elke kilo die bij ons binnenkomt, ligt niet in de verbrandingsoven. Daar word ik blij van.”
 
Naam: Remco Dupuis
Leeftijd: 48
Bedrijf: www.outfit.nl
Motto:

“Oude kleding is nieuwe stof… tot nadenken.”

Duurzame ambities

Remco Dupuis wilde in 2015 eigenlijk zelf een soort ‘Outfit Company Wear’ beginnen. “In die tijd ontstond het idee voor Circuwear; bedrijfskleding leveren maar ook weer innemen, met als doel om de grondstoffen in te zetten voor hergebruik. Dat laatste was heel belangrijk voor me. Als het niet duurzaam zou kunnen, dan had ik het zeker niet gedaan. Ik heb in die periode contact gehad met een aantal potentiële klanten om mijn circulaire model te presenteren. In dezelfde periode, werd ik gebeld door Outfit. Onze duurzame ambities liepen parallel en er was gelijk een klik.”
Circuwear en Outfit besloten de handen ineen te slaan. “Outfit draait al ruim vijfentwintig jaar mee. Ontwerpen, borduren, bedrukken, wassen, vermaken, een webportal en een prachtige showroom, dat soort dingen waren er allemaal al. Het Circuwear-model kreeg hiermee meteen een stevige basis in de full-service van Outfit. Door onze duurzame serviceverlening doen we nu zaken met veel nieuwe bedrijven waar we anders niet mee om de tafel hadden gezeten. Het samengaan van Circuwear en Outfit Company Wear heeft tot een prachtig, duurzaam businessmodel geleid. Daarmee is bedrijfskleding inmiddels bij vele enthousiaste bedrijven een vast onderdeel van het MVO-beleid is geworden. En de ervaring heeft geleerd dat bedrijven vaak zonder extra kosten over kunnen van lineair naar circulair.”

Bamboe of PET-fles

Klanten van Circuwear by Outfit verzamelen hun oude bedrijfskleding in een inzamelingsunit. “Bij honderd kilo halen we die unit op. We komen bewust niet te vaak om de CO2-uitstoot van het transport te beperken. Alle ingenomen bedrijfskleding kan worden hergebruikt voor nieuwe producten. Deels in toepassingen als bijvoorbeeld isolatiemateriaal en akoestische panelen of binnen de automotive-sector. Dashboards bijvoorbeeld. Daarnaast ontstaan mogelijkheden om oude bedrijfskleding onderdeel te maken van granulaat, waar onder meer tafelbladen van worden gemaakt. Uiteraard kijken we ook naar mogelijkheden om uit oude vezels nieuw textiel te maken dat aan alle kwaliteitseisen voldoet. Het ultieme doel is om van oude kleding weer nieuwe te maken.”

Circuwear wil niet alleen nieuw leven blazen in gebruikt textiel. Ook aan het begin van de keten zoeken ze naar nieuwe mogelijkheden. Remco Dupuis: “Om een kilo katoen te produceren heb je zeven- tot achttien duizend liter water nodig! En katoen wordt juist verbouwd in landen waar de regen nou niet bepaald met bakken uit de lucht komt. We onderzoeken de mogelijkheden van alternatieve grondstoffen, die veel minder water kosten en de bodem minder uitputten. Bamboe en kokosvezel bijvoorbeeld en textiel gemaakt van PET-flessen.”

 

Internationale afspraken

De textielindustrie staat bekend als enorm milieubelastend. Zowel aan de kant van productie als aan de kant van afvalverwerking. Daarnaast vindt de grondstofwinning en de productie veelal plaats in landen waar de bevolking erg weinig profijt heeft van de industrie. “Er valt wat dat betreft nog heel wat winst te behalen. Wij hebben heel goede contacten met de fabrieken waar onze custom-made kleding wordt geproduceerd en die voornamelijk door Nederlanders worden gerund.
 
“We vinden het heel belangrijk dat producenten met wie wij samenwerken zich aan de internationale afspraken houden op het gebied van arbeidsomstandigheden en milieu. Voor onze labels letten wij er met name op of zij beschikken over keurmerken als bijvoorbeeld Fairwear, BlueSign en Oekotex. Op dit moment is mijn collega in Vietnam om een fabriek te bezoeken die kleding maakt van verwerkte PET-flessen. Hij is heel enthousiast over de stofkwaliteit. Binnenkort kunnen we die kleding gaan testen bij onze klanten. Want je idee kan nog zo mooi zijn, pas als de stof sterk genoeg is en comfortabel draagt, is het goede bedrijfskleding.”

Als een olievlek

De komende jaren zal Circuwear by Outfit zich richten op het creëren van meer volume. Hoe meer bedrijfskleding wordt opgehaald, hoe minder CO2-uitstoot van de verbrandingsoven en hoe minder het kost om de stof te verwerken tot nieuwe materialen. “Op dit moment leveren we nog in op de winstmarge van onze kleding. Maar los van onze ambitie om iets aan die enorme textielberg te doen, is het een commercieel succes gebleken. Ons klantenbestand is flink gegroeid. Als het volume blijft groeien kunnen we straks gaan sorteren op bijvoorbeeld kleur en kwaliteit, waardoor we de toepassingsmogelijkheden kunnen vergroten. Mogelijk kunnen we bedrijven dan zelfs gaan belonen voor wat ze inleveren.”
 
De kleding van Circuwear by Outfit is voorzien van een zichtbaar circulair beeldmerk. “De bedrijven die onze kleding afnemen willen dat ook graag. Zo laten ze aan hun stakeholders zien dat ze bewuste keuzes maken en dat het mogelijk is duurzaam te ondernemen. Zo verspreidt Circuwear zich als een olievlek. Bedrijven die graag duurzame stappen willen nemen hebben soms moeite om hun personeel mee te krijgen. Het leuke is dat kleding, iets dat je elke dag aantrekt, een heel goede methodiek is gebleken om bewustwording te kweken onder medewerkers.”
Remco Dupuis is nog elke dag blij met de stap die hij nam richting een duurzame onderneming. “Ik vind het mooi dat ik nu niet alleen iets verkoop, maar ook iets op gang aan het brengen ben. We krijgen zoveel positieve reacties. Dat geeft enorm veel energie om door te gaan en steeds meer bedrijven te overtuigen van duurzame bedrijfskleding.”
 

Tekst: Yanaika Zomer 

Beeld: Robert Scholing

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…