'Parijs is nog ver'. Dat wordt binnenkort de naam van de bar in het Dutch Bicycle Centre (DBC) - een plek waar 22 fietsondernemers zich hebben verzameld. Joppe, Jos, Michiel en Ruben vertellen over hun gezamenlijke missie vanuit deze fietstempel.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Nijmeegse fietstempel

Op weg naar welke bestemming dan ook, kan de fietsliefhebber bijna niet meer om het Dutch Bicycle Centre heen. Het complex in de voormalige Honig-fabriek is er voor de fietsers met een lekke band of een pijnlijke rug, fietsliefhebbers, fietsambtenaren, planologen, voor eigenlijk iedereen die iets met fietsen doet of wil.
 
“Op gezette tijden schuiven we dit opzij voor een dansfeest, een workshop of een film”, zegt Joppe van Stiphout, fietsverkoper, oprichter en coördinator van het DBC. “Het liefst gaat dat dan ook over fietsen, natuurlijk.” Temidden van de zee van rijwielen in alle kleuren, klassiek en elektrisch, met aandrijving, van hout of zelf samengesteld, had hij zojuist nog de wekelijkse ochtendvergadering met de andere fietsondernemers in het pand.
 
Joppe van Stiphout Michiel Vries Jos Sluijsmans Ruben Loendersloot
Oprichter DBC, verkoper
Horeca-ondernemer
Adviseur Fietsdiensten Projectleider mobiliteit

Samen ondernemen in een bunker

Het Nijmeegse fietscentrum was vijf jaar geleden nog een donkere bunker met gaten in de vloer, zonder ramen of riolering. En vooral ‘een grote stofbende’, zo vertellen Joppe, Ruben Loendersloot en Jos Sluijsmans in een van de kantoren in het pand. Met bij elkaar gescharreld materiaal stampten ze een licht en kleurig centrum uit de grond. De metersbrede poster van de stad Nijmegen, ‘fietshoofdstad van de wereld’, was eigenlijk een van de grootste investeringen. De soepmakerij van destijds heeft nu plaatsgemaakt voor zo’n 22 fietsondernemers die onder meer een fietsenwinkel, een adviesbureau, een werkplaats, groothandel, magazijn met onderdelen en een indoor fietspad runnen. Joppe: “Van de 2400 vierkante meter is geen meter meer vrij.”
 
“Het is echt de moeite waard om onderdeel van deze familie te zijn.” – Ruben
Ze zijn geen concurrenten van elkaar, dat is de afspraak. Beginnende ondernemers hebben juist steun en samenwerking nodig, legt Joppe uit. “We zoeken naar de synergie, dus we gaan niet meteen tien adviesbureau’s toelaten.” Dat ze op een kluitje zitten, heeft echt meerwaarde, zegt ook Jos van fietsdiensten.nl, dat onder meer het International Cargo Bike Festival organiseert. “Je kijkt bij elkaar in de keuken en kunt klanten intern doorverwijzen. Ruben, directeur van de Loendersloot Groep, die zich bezighoudt met mobiliteitsvraagstukken: “Ik heb zat werk, maar door al die extra evenementen is het echt de moeite waard om onderdeel van deze familie te zijn.”
 

Het belang van de fiets

De missie van het DBC reikt verder dan het complex aan de rand van Nijmegen. Want ook ondernemers kunnen fietsambassadeurs zijn, vinden ze. Joppe: “We willen het belang laten zien van de fiets voor de economie, nieuwe groepen als migranten en forensen enthousiasmeren voor de fiets.” Nederland mag dan een fietsland zijn, de fietsinfrastructuur kan overal nog beter, vindt ook Ruben. Inmiddels ontvangt het DBC bezoek uit de hele wereld en werd het door verschillende gemeenten in de arm genomen voor advies over hun fietsbeleid. Mede door het DBC werd het wereldfietscongres in Nijmegen georganiseerd.  
 
“De bar gaat nog meer de verbinding stimuleren” – Michiel
Alleen een cafe met terras ontbreekt nog. “Om tijdens het afstellen van je fiets ook een koffie te kunnen drinken”, zegt Michiel Vries van Prikkels, dat onder meer een hotel en een ijssalon in Nijmegen beheert. Die bar, ‘Parijs is nog ver’ dus, mag Michiel gaan bemannen. “Dat wordt een fietscafe, geen wielercafe”, benadrukt hij. “We willen hier namelijk iedereen bedienen, niet alleen de wielrenners. Ook koeriers, ouderen, motorbikers en planologen kunnen hier terecht. Michiels vader had een fietsenwinkel, zelf plakte hij zijn banden al toen hij acht was. “De bar gaat nog meer de verbinding stimuleren”, denkt Michiel. “Ook kunnen we het merk DBC er beter mee uitdragen. Dat mag nog wel beter namelijk.”
 

Meer omzet door samenwerking

“Klopt”, zegt Joppe. “Iedereen is knetterdruk met het draaien van zijn eigen winkel. Het is best een uitdaging te zorgen dat iedereen een uurtje van zijn tijd vrijmaakt om te helpen met een gezamenlijk event, het pand, of het onkruid wieden. De omzet stijgt als we samenwerken, denkt hij. “En dan kunnen we weer investeren, bijvoorbeeld in een tuinman.” Die samenwerking was aanvankelijk geen harde eis voor ondernemers, zegt Joppe. “Maar dat hadden we misschien wel moeten doen. De bar zal ook meerwaarde creëren in een tijd dat de webwinkel een grote opmars maakt.”
 
“Met meer ruimte kunnen we professioneler worden en meer klanten bedienen.” – Joppe
Over drie jaar moet het DBC plaatsmaken voor nieuwe appartementen, die buiten het complex al in aanbouw zijn. Niet erg? Welnee, zegt Joppe. “Dat was de afspraak en tegen die tijd ben ik ook geen dertig meer. Voor dit soort initiatieven moet je jong zijn en innovatief. Je wordt toch een beetje een olietanker.” Toch zien de ondernemers wel wat in uitbreiding. Nog steeds willen nieuwe ondernemers zich aansluiten en verwelkomen ze er zelf ook graag een stuk of tien bij. Jos: “Als we meer gaan samenwerken met kennisinstellingen kunnen we ook op wetenschappelijk niveau werken en bijvoorbeeld stagiaires aannemen.” Joppe: “Met meer ruimte kunnen we professioneler worden en meer klanten bedienen. En met wat meer vet op de botten kunnen we ook weer investeren.”

 

Fotografie: Henny van Roomen
Tekst: Manon Stravens

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Ondernemer een doorlopend proces vol valkuilen, uitdagingen en uitglijders. Fouten maken is onvermijdelijk, maar gelukkig zijn veel ongelukken te…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…