Oud = Nieuw

Ondernemer Erik Toenhake bracht het eerste klimaatneutrale maatpak op de markt. "Mannen en vrouwen in een goed gesneden pak en een aardbol die daar niet onder hoeft te lijden.” Een interview.

Inhoudsopgave

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

“Welke is nou mooier?” Erik Toenhake staat in het atelier in Arnhem en houdt twee voeringstoffen naast elkaar. Kleurrijke samples met een patroon van witte icoontjes. “Het zijn de sustainable development goals van de Verenigde Naties. We mochten ze niet meteen gebruiken, maar iemand van VN Nederland heeft een goed woordje voor ons gedaan.” Het is één van de manieren waarop DutchSpirit wil laten zien waar het bedrijf voor staat, zonder aan stijl in te hoeven boeten. Klanten kunnen ook kiezen voor een voering met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. En aan elk pak zit één zilveren manchetknoop met het logo van DutchSpirit, gemaakt van gerecyclede röntgenfoto’s.
 

Erik Toenhake  

 Naam:               Erik Toenhake
 Leeftijd:             55
 Bedrijf:              DutchSpirit        

“Samen maken we de wereld een beetje mooier”

Geen blingbling

Het atelier in Arnhem is het hoofdkantoor van DutchSpirit. Daarnaast is de koploper in duurzame maatpakken en colberts maandelijks te vinden in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Amsterdam en Leeuwarden. Het pand in Arnhem heeft geen grote etalage of opvallende gevel. “Voor blingbling moet je hier niet zijn. Klanten met twee BMW’s voor de deur, en dan bedoel ik niet de elektrische BMW’s, komen hier niet zo snel. Maar verder zien we hier iedereen. Van vaste klanten die heel vaak een maatpak dragen, tot mannen die bewust duurzaam leven en DutchSpirit net hebben ontdekt. Bij nieuwe klanten drinken we eerst een lekkere kop koffie aan de stamtafel, om kennis te maken.”

Want duurzaam ondernemen betekent ook een duurzame relatie aangaan met je klant. “Bij een pak bied ik een tweede broek voor een lagere prijs. Dan kun je het jasje veel langer dragen en heb je langer plezier van je pak. Niet alle kleermakers doen dat. Die willen eigenlijk liever dat je zo snel mogelijk terugkomt voor een nieuw pak.”

DutchSpirit zoekt ook de samenwerking met bedrijven. Door teams te kleden voor bijvoorbeeld beurzen, maar ook middels pas- en meetdagen voor organisaties die maatschappelijk verantwoord (willen) ondernemen. Tijdens die sessies laat Toenhake medewerkers kennismaken met het hoe en vooral waarom van klimaatneutrale kleding en krijgen ze de mogelijkheid zich een pak aan te laten meten.
 

Duurzaam, sexy, hip en stoer  
Duurzaamheid kan stoer, sexy, hip en innovatief zijn. Dat is de gedachte achter DutchSpirit. Je kunt er terecht voor maatpakken, trouwpakken en colberts die klimaatneutraal worden geproduceerd. Met onder meer ecologische materialen, kortere afstanden voor transport en het heffen van statiegeld zorgt Dutch Spirit dat de pakken het milieu niet belasten. Daarbovenop wordt voor elk verkocht pak een boom geplant.

Toch die biologieleraar

Erik Toenhake begon ooit aan de docentenopleiding biologie, maar kwam er algauw achter dat hij niet voor de klas wilde staan. Na enige omzwervingen kwam hij bij De Rabobank terecht, waar hij zich bezighield met trainingen en detachering. Uiteindelijk deed hij dat jarenlang als zelfstandige. Toch vond hij nooit helemaal wat hij zocht. “Op een gegeven moment werd ik gebeld door een oud-collega. Hij had DutchSpirit gekocht, samen met zijn broer en in samenwerking met de familie Van Gils, bekend van de maatpakken. Ze vroegen of ik wilde investeren. Als het om gewone maatpakken was gegaan, had ik het niet gedaan, maar dit idee sprak me aan. Toch die biologieleraar in mij; als ze op duurzame wijze champignons hadden willen kweken, had ik het denk ik ook gedaan.”

Daarna ging het heel snel. Toenhake wilde niet alleen investeren, maar ook aan het werk. Twee weken later werd hem gevraagd of hij directeur wilde worden, een half jaar later kozen de broers voor een nieuw avontuur en werd Toenhake de man achter het merk.

Statiegeldpakken

DutchSpirit werkt nog altijd met Van Gils. De familie heeft een fabriek in Marokko waar in Nederland aangemeten pakken in elkaar worden gezet, onder eerlijke omstandigheden. “Veel Nederlandse kleermakers laten hun pakken daar maken. Dat is mooi. Niet ergens in China of Bangladesh, waar je niet kunt zien wat er precies gebeurt. Maar ik kijk altijd naar wat we nog meer kunnen doen. We planten bijvoorbeeld een boom voor elk pak dat we verkopen en klanten kunnen kiezen voor een leasepak.” Door de leaseconstructie is een duurzaam maatpak niet meer alleen weggelegd voor grootverdieners, maar juist ook voor mannen die willen consuminderen.

Verder zit er statiegeld op de pakken. “Als je het pak niet meer draagt, kun je het weer inleveren, zodat we er nieuwe garens van kunnen laten maken.” Toenhake pakt er een gebreide stropdas bij. “We kunnen van oude pakken nog geen nieuwe pakken maken. Daarvoor is het verwerkte product te ruw. Maar we kunnen er wel garens van maken voor andere stoffen. Deze stropdassen zijn bijvoorbeeld gemaakt van personeelskleding van KLM.”

Groeien om echt duurzaam te zijn

In de DutchSpirit-stoffencollectie zitten vijf stoffen van ecologische wol. Toenhake is de eerste die toe zal geven dat eigenlijk de hele collectie ecologisch zou moeten zijn. “Wij zijn de enige die dit soort pakken aanbiedt. Stof koop je normaal centraal in en dat gaat in grote hoeveelheden. Omdat ecologische stoffen niet in zulke grote hoeveelheden worden afgenomen, kan de inkoop niet centraal en moet ik het alleen doen. DutchSpirit zal dus eerst moeten groeien om meer verschillende stoffen in te kunnen kopen.” Het is de eeuwige strijd van de duurzame ondernemer. Als je écht alles goed wil doen, moet je voldoende winst maken. Keurmerken en labels zijn gewild, maar moeilijk te behalen. “Eigenlijk is het gek dat grote winkelketens zich amper hoeven te verantwoorden, maar als je als kleinere ondernemer zegt dat je het beter wil doen, moet je dat constant bewijzen.”
 

“Eigenlijk is het gek dat grote winkelketens zich amper hoeven te verantwoorden, maar als je als kleinere ondernemer zegt dat je het beter wil doen, moet je dat constant bewijzen.”

Pak van je hart

Dan staat de postbode voor de deur met een pakketje. “Dit is leuk”, zegt Toenhake terwijl hij het pakje openscheurt. Hij haalt een lap zachte, lichtblauwe stof tevoorschijn. “Dit is gerecyclede denim. Dertig procent van de confectiekleding wordt nooit verkocht. Dure spijkerbroeken van 120 euro worden gewoon vernietigd! Met maatpakken heb je dat niet. Ik wil meer gebruikmaken van gerecyclede stoffen. We moeten het nog testen, hoor, maar ik zou van dit soort denim graag soepele colberts maken. Mooie jasjes zonder voering. Ik wil laten zien wat er allemaal mogelijk is.”

De slogan van DutchSpirit is ‘Een pak van je hart’. Erik Toenhake lijkt daar de belichaming van. “Ik was vanuit de bankwereld gewend dat kwaliteit vanzelf klanten opleverde. Als het om duurzaamheid gaat, is dat niet per se zo. We zeggen vaak dat we duurzaam willen, maar doen we dat vervolgens ook? Een elektrische auto levert belastingvoordeel en voor zonnepanelen kun je subsidie krijgen. Maar voor mooie kleding moet je zelf betalen en aan de buitenkant zie je nergens aan dat het duurzaam is.” Precies de reden dat goedkoop vaak de voorkeur krijgt boven duurzaam. Toenhake: “Maar je kunt je afvragen of de laagste prijs ook een eerlijke prijs is. Is een paar euro voor een shirt een eerlijke prijs als het door kinderhanden is gemaakt? Ik denk het niet.”

Tekst: Yanaika Zomer   |   Foto’s: DutchSpirit

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…