De E-auto als verdienmodel

Energie krijgt een nieuwe lading
De elektrische auto werd – laten we eerlijk zijn – tot nu toe vooral gezien als een fiscaal stuk gereedschap op wielen. Sinds plug-in hybrides hun voordeel voor de zakelijke rijder kwijt zijn, worden ze nog slechts in homeopathische aantallen verkocht. Alleen volledig elektrische automodellen blijven om voor de hand liggende reden in zwang.
De E-auto als verdienmodel

Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te voorspellen dat die trend de komende jaren doorzet. Er komen talloze nieuwe modellen aan met een aanmerkelijk betere actieradius en een relatief gunstige prijs. De Opel Ampera-e met zijn dubbelgespierde batterij pack wordt nu eindelijk echt geleverd., met enig geluk zal de Tesla Model 3 eindelijk echt in de showrooms materialiseren en een zekerheid is dat de moeder van het elektrisch rijden, Nissan, begin 2018 met de levering van zijn nieuwe generatie Leaf start. Eerst met een aanmerkelijk krachtiger 40 kWh batterijpakket en een jaar later ook de 60 kWh broeder. Zulke modellen met een actieradius van pakweg 300 tot 400 kilometer zijn echt praktisch bruikbaar.

Verdienmodel

Met de opmars van de vloot elektrische auto’s krijgt het energie ‘ecosysteem’ dat met elektrisch rijden samenhangt steeds meer interessante aspecten. Zo heeft een nieuwe speler als de Nederlandse start-up Jedlix een verdienmodel voor het laden. Zij bieden een ‘slim laden app’ waarbij je aan het stroomnet gekoppelde E-auto wordt gebruikt om dat letterlijk te stabiliseren. Het wordt zo geregeld dat de auto even wacht met laden tot de ochtend- en avond energie verbruikspieken voorbij zijn.

Het werkt aan de ruim duizend slim werkende laadpalen in ons land en eventueel ook thuis. Partners zijn vooralsnog Tesla, BMW en Renault. Die laatste heeft zelfs een belang in de start-up genomen. Eind 2017 lanceerden ze de ‘Renault Z.E. Smart Charge App’ voor de nieuwste versies van de Zoe.

Waarom zou je? Vooralsnog is het voordeel klein, maar letterlijk tastbaar. Ruben Benders van Jedlix: “Via de app verzorgen we een samenspel met de energieleveranciers. Natuurlijk moet je als rijder wel opgeven hoe laat je die middag - of de volgende dag - wilt gaan rijden. En welke range je minimaal nodig hebt. De techniek zorgt er dan automatisch voor dat je auto bij vertrek voldoende is opgeladen en – dat is cruciaal – zorgt dat het laden gebeurt op momenten dat dat er in het stroomnetwerk weinig vraag is. Bijvoorbeeld ’s nachts. Of bij veel wind of een ander moment waarop er misschien zelfs een overschot aan energie beschikbaar is. We mikken nu al op vijf euro per maand, die echt aan de deelnemer wordt uitbetaald. Een bewuste keuze: tastbaar.”

Volgende stap: auto als energiecentrale

Een volgende stap is een wel heel intrigerende ontwikkeling. Energiespecialist Robbert Monteban van Nissan: “Er zijn enorme mogelijkheden in het opslaan van zonne- en windenergie in accupakketten om dat weer terug te leveren aan het energienet op momenten dat de vraag heel groot is. In Duitsland komt het al regelmatig voor dat je door een overschot aan wind- en zonenergie geld toe krijgt als je het maar afneemt. Ook bij ons worden al wel windmolens stilgezet.”
Bizar natuurlijk, zeker omdat er een oplossing is.
“Door zogenaamde wallboxen – aan accupakket in huis of bedrijf - en de enorme accu’s van elektrische auto’s te gebruiken als energieopslag schep je mooie effecten: milieutechnisch, maar ook het netwerk zelf profiteert ervan. En het is zakelijk interessant.”

Technisch gesproken kan het al, zo is er in Utrecht een praktijkproject met zonnepanelen en elektrische deelauto’s. En de energie voor de wijk. Ook de Johan Crijff Arena gaat werken met een systeem van duizenden zonnepanelen en honderden (gebruikte Nissan Leaf) batterijpakketten. Daarmee worden ze deels zelfvoorzienend, bedrijfszekerder en vallen hun energie piektarieven weg. Het is de bedoeling die ‘buffer’ uit te breiden in de vorm van de geparkeerde elektrische auto’s.

Monteban: ‘Het wachten is op de overheid, maar daar wordt nu echt hard op ingezet. In landen met een flexibele energiemarkt werkt het immers al: wandboxen en auto’s die kunnen opslaan én terug leveren. In regio’s waar het wel kan (UK en Scandinavië) vind je al werkende voorbeelden. Zo heeft OVO pakket aanbiedingen in Engeland. In Denemarken rijdt onder andere een vloot elektrische auto’s die ’s nachts werkzaam zijn als buffer in het energienetwerk.”

Nissan Nederland neemt er ook proeven mee. Wallbox en in twee richtingen ladende auto’s worden binnen afzienbare tijd ook in ons land mogelijk, verwachten de specialisten. Dan kun je je elektrische auto’s gebruiken om zelfs bij stroomuitval je bedrijf langdurig gaande te houden én letterlijk aan energiehandel te doen. Een aantal van de nieuwe modellen is daar al voor geschikt.

Energie krijgt een nieuwe lading!

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming