Snel toeslaan!

Prijzen auto's stijgen de komende maanden flink
‘Schrikken in de showroom’, kopte de Telegraaf recent in chocoladeletters. Ook in journaal en praatprogramma’s op televisie was het begin dit jaar groot nieuws: nieuwe auto’s worden door een flinke belastingverhoging veel duurder. Dat heeft alles te maken met nieuwe milieuwetgeving en een andere testmethode die dit jaar van kracht wordt. Dit zijn de gevolgen.
Snel toeslaan!

Bij een aantal nieuwe modellen is dat inmiddels zelfs al gebeurd. Meest spectaculaire voorbeeld dat in de media werd genoemd is de BMW X5, die ruim 15 mille in prijs is gestegen. Maar wellicht nog opmerkelijker is dat ook een populair model als de Peugeot 308 met 1,2-liter benzinemotor inmiddels twee mille duurder is. En meer automodellen zullen dit jaar volgen.

Sterker nog: bij een van de grote importeurs verwacht men dat je voor vernieuwde uitvoeringen van modellen gaandeweg dit jaar gemiddeld over een stijging van zo’n tien spreekt. Dat komt dus aardig overeen met die Peugeot. Niemand wil over dit nogal gevoelige onderwerp geciteerd worden, maar een modellijn-specialist voorspelt dat ‘we’ in februari en maart al heel veel van die nieuwe prijzen te zien krijgen.

Binnenkort schakelen veel merken om

Hoe zit dat? In de media is veel te doen geweest over de nieuwe brandstofverbruik meting. Er wordt al vele jaren geklaagd dat auto’s in de praktijk veel meer verbruiken dan de folders beloven. Daarom heeft de Europese Unie een nieuwe en meer realistische test bedacht (WLTP) die normale gebruiksomstandigheden beter benadert. U voelt het al: dat levert in veel gevallen inderdaad hogere verbruikscijfers op. En in ons land ‘dus’ meer BPM autobelasting.

Dat is echter maar de helft van het verhaal, want  de komende maanden zullen auto’s ook aan nieuwe uitlaatgas eisen moeten voldoen. Daarvoor zullen ze onder de motorkap flink worden aangepast. Lees: duur.

Door die twee zaken samen zitten we in Nederland prijstechnisch gesproken in een soort perfecte storm. Het is dubbel pech. Zulke nóg schonere auto’s gaan bijna automatisch meer verbruiken (vanwege hun nieuwe katalysatortechniek) en op hetzelfde moment begint de EU dus met een meetmethode die op zich al hogere verbruikswaardes oplevert. En u weet het inmiddels wel… in ons land is de BPM autobelasting precies op dat verbruik gericht.

Met het oog op de zakelijke autokosten is dat natuurlijk een onderwerp dat de onverdeelde aandacht van ondernemers – en ons - verdient. Wat is daar aan de hand en hoe kun je er als ondernemer eventueel op inspelen?

Wat kun je doen?

Laten we het niet te ingewikkeld maken, maar vooral de Europese merken zullen hun oudere motortechniek niet veel langer willen en kunnen leveren. Dat betekent volgens insiders in de praktijk dat je nog maar weken en hoogstens een paar maanden naar eigen specificatie een auto met de oude techniek zult kunnen bestellen. Zeg eerste kwartaal 2018, misschien tweede kwartaal.

Daarna wordt het volgens onze bronnen óf zo’n duurdere nieuwe versie of eentje uit voorraad. Want ja, het zit er dik in dat sommige merken een flinke voorraad van de oudere techniek inslaan om die voorlopig nog te kunnen verkopen. Vooral als ze van ver moeten komen, zoals Aziatische landen.

Een volgende harde grens ligt in september. Dan worden alle auto’s – niet alleen de nieuwste modellen – namelijk volgens die nieuwe WLTP verbruiksmeting bekeken. Het complete verhaal is te ingewikkeld om even in kort bestek uit te leggen, maar in de autowereld noteren we geluiden dat autoprijzen in september ‘een prijs hopje’ zullen maken en een specialist meldt zelfs snaaks dat het door onze nationale autobelastingen misschien eerder aan een ‘jump’ kan worden. Een sprong.

Wie het vooraf allemaal precies durft te voorspellen kan heel veel geld verdienen. Zeker is dat het voor ondernemers van groot belang is om die ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Het kan – nee zál - al gauw  over duizenden euro’s gaan. Een voorbeeld: de genoemde 1,2-litermotor zit niet alleen in die populaire Peugeot, maar komt ook in talloze modellen van Citroën en Opel. Het is misschien wel de meest verkochte krachtbron in ons land. Ook die komen binnenkort dus aan de beurt.

Is er ook goed nieuws? Jawel, want je kunt op je vingers natellen dat alle automerken dit jaar met verrassend plezierige aanbiedingen komen vóór ze de pijnlijke omschakeling maken. Ook met voorraadmodellen dus.  

Het gaat te ver om te zeggen: sla snel toe. Haastige spoed is zelden goed, maar reken erop dat de autoprijzen – soms spectaculair – kunnen stijgen. En de bijtelling stijgt dan dus even hard mee. Verwarring alom? You bet!

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming