"We weten niet half hoe slecht het gaat met het klimaat"

De wereld redden met hennep
‘De drie Hempeteers’ van Hennepplaza.com willen het vooroordeel rondom hennep wegnemen. "Als we mensen kunnen laten zien wat er nog meer met hennep kan, behalve drogen en in een vloeitje rollen, gaat de aarde veel langer mee."
Hennep is één van de meest veelzijdige gewassen op deze aardbol. Je kunt er textiel, bioplastic en papier van maken. Het is ook een superfood én heeft een heilzame werking op de huid. Dat het gebruikt wordt voor auto-interieurs weet niet iedereen, laat staan dat je je spouwmuur er mee kunt isoleren.
 
Hennepplaza
Hennepplaza.com is Europa’s grootste aanbieder van hennepproducten. De site biedt een platform aan ondernemers om hun producten aan de man kunnen brengen. Bezoekers vinden er alles van bouwmateriaal tot kleding en van schoonheidsproducten tot voeding. Achter Hennepplaza zitten de ‘Hempeteers’, drie ondernemers met de missie hennep uit het verdomhoekje te halen.

Ze zitten midden in een verhuizing. Hennepplaza.com huist vanaf heden in een kantoorpand in Rotterdam. “Ik kan je alleen een stoel aanbieden en ik heb thee en koffie”, zegt Kenneth Verkijk. “Ik heb een broodje voor je gehaald. Ben je vegetariër?” Er heerst een aangename chaos - kamperen in een nieuw kantoor - maar als Kenneth één keer zit, raakt hij in een niet te stoppen flow.

 

“Nu weet je waarom Rotterdam Rotterdam heet”

“We zijn zo gek bezig met z’n allen. Als je teruggaat in de geschiedenis kun je zien dat hennep altijd nuttig is gebruikt. Maar op een gegeven moment is dat plantje, in welke vorm dan ook, drugs gaan heten en in het verdomhoekje geraakt.’’ Hij kent tal van voorbeelden van goed gebruik. “Waarom denk je dat wij als Nederlanders zo succesvol waren in de 17e eeuw?” Met gevoel voor ironie: “Oké, we roofden de landen leeg en maakten mensen tot slaaf, dat ook. Maar we hadden de beste, kleine bootjes waarvan alle touwen en zeilen van hennep waren gemaakt. Dat ging goed hoor, met windkracht 8.” Hij legt verder uit: “Hennep moet je, voordat je er stof van kunt maken, eerst laten rotten en drogen. De kades lagen vol met hennep. Nu weet je waarom Rotterdam Rotterdam heet.”
 
Verkijk heeft zichtbaar plezier in het delen van de weetjes, maar tegelijkertijd is hij bloedserieus. Hij maakt zich boos om de hypocrisie waarmee hennep wordt weggezet als gevaarlijk. “Het werd bijvoorbeeld ook succesvol in medicijnen gebruikt, maar toen meneer Bayer met zijn aspirientjes kwam en de farmaceutische revolutie losbarstte werden al die middelen uit de handel genomen.”
 

“Wat kunnen we doen? We gaan in de hennep!”

Het was al aan het begin van de jaren 90 dat Verkijk kennis maakte met andere toepassingen van hennep. “Ik heb Hennepplaza opgezet samen met Mike de Vree en Ron Foncke. Mike en ik zijn al heel lang vrienden en we komen van oorsprong uit het milieukundig bodemonderzoek. We hebben een tijdje samen onderzoek gedaan en zagen onder meer in Frankrijk dat boeren hennep tegen hun staldaken spoten. In de winter hield het de stal warm en in de zomer lekker koel. Daarna ben ik meer gaan lezen en zag het ineens overal.”
 
Toch duurde het nog even voordat hij er meer mee ging doen. Verkijk werkte lange tijd in de horeca. “Maar als je ouder wordt… kinderen krijgt, dan word je wat milder denk ik. Bewuster van waar je de generaties na ons mee opscheept. We zijn de wereld wel heel erg aan het verpesten met z’n allen. In Noorwegen bijvoorbeeld zijn sommige bergtoppen eind mei al niet meer besneeuwd. We weten niet half hoe slecht het gaat met het klimaat! Op een gegeven moment zeiden we tegen elkaar: Wat kunnen we doen? We gaan in de hennep!”
 
Het gevolg is Hennepplaza.com. Een platform waar kleine ondernemers die ‘iets’ met hennep doen, hun producten kunnen verkopen. “Het zijn vaak mensen met idealen en een goed idee. Producten waar mensen in geloven. Maar de schoorsteen moet ook roken. Het is lastig om dit soort producten aan de man te brengen, helemaal voor mensen die hun idealen belangrijker vinden dan geld.”
 

Drugs en geitenwollen sokken

Verkijk is duidelijk wars van graaicultuur en mensen die veel meer verdienen dan ze ooit op kunnen maken. Maar zonder enige vorm van commercialisering – marketing, PR, prijzen waar iedereen wat aan over houdt – kan een product als hennep niet ‘groeien’. “Ik hoop echt dat mensen wakker worden. Dat ze het gaan zien. Dat ze bijvoorbeeld, als ze gaan verbouwen, ook aan hennepkalktegels zullen denken.” Lastig is dat wel. Want alleen met een goed marketingplan ben je er niet. “Weet je hoe lastig het alleen al is om een bank te vinden die met je in zee wil als je hennep verkoopt?” Hij schudt meewarig zijn hoofd. “Het zijn mooie producten van mensen die ergens in geloven!”
 
Behalve het ‘drugs’-imago lijdt hennep ook onder een geitenwollensokken-imago. Verkijk staat op en pakt één van de dozen die op de grond staan. “Moet je kijken.” Uit de doos komt een stoere, mooie winterjas. Een parka. “Ze zijn van Hoodlamb, een Nederlands/Amerikaans bedrijf, ze maken echt heel leuke dingen. Moet je voelen…” Verkijk houdt de stevige groene stof van een mouw omhoog. “En aan de binnenkant een bontje van gerecyclede petflessen. Heel warm. Ik draag die van mij zelfs op wintersport.”
 

Hennep als duurzaam alternatief

Hij raakt opnieuw op dreef, wil het liefst alle voordelen van hennep benoemen in zo min mogelijk tijd. Weg met dat imago! Hij vertelt: “Het is het plantje met de meeste inhoudsstoffen. Tot het in 1927 in de ban ging, lagen er zo’n 300 medicijnen in de schappen waar het in werd gebruikt. Je kunt er bijvoorbeeld slaapmiddelen van maken, maar in plaats daarvan nemen we pillen of slikken we melatonine omdat dat zogenaamd natuurlijk is. Het ligt gewoon bij de Albert Heijn, maar het is enorm verslavend.” En de volgende: “Ik weet ook van vrouwen met allerlei huidproblemen, die alles al hebben geprobeerd. En dan gebruiken ze hennepolie en zijn ze binnen een paar weken van hun klachten af.”
 
In een andere vorm kan hennepolie voor geheel andere dingen worden gebruikt. “Je kunt er een auto op laten rijden. Of plastic van maken dat in zes maanden wordt afgebroken. Of textiel, waarvoor de helft minder water nodig is dan in de katoenteelt. Daarbij haalt hennep CO2 uit de lucht en produceert één vierkante meter hennep meer zuurstof dan 25 vierkante meter bos.”
 
Goed, tijd om adem te halen. Verkijks verhaal staat als een huis. Hennep kan op veel verschillende manieren bijdragen aan een schonere, duurzame wereld. Het enige dat nog nodig is, zijn mensen die dat in willen zien. Hennepplaza.com biedt in ieder geval een ruim overzicht van alle mogelijkheden. De Hempeteers zijn klaar voor de revolutie.

Tekst: Yanaika Zomer
Foto's: Peter van der Aalst

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming