Elektrisch laden 'als de bliksem'

Audi e-tron + nieuwe generatie batterijtechniek
Het is een duidelijk gevalletje van ‘Elon Musk bashen’. Audi onthulde zijn nieuwe e-tron SUV namelijk in het immense Siemens hoogspanningslaboratorium in Berlijn. Rob was erbij.
Elektrisch laden 'als de bliksem'

Deze demonstratie van power was méér dan een knipoog naar de befaamde elektrotechnicus Nikola Tesla. Normaal gesproken testen ze hier de grote onderdelen van hoogspanningsmasten met bruut bliksemgeweld (tot drie miljoen volt!).

Vanzelfsprekend stond onze rondreizende zakelijke snelheidsduivel Rob van Ginneken op de eerst rij - achter het beschermende glas, dat wel - om te zien hoe de nieuwe Audi e-tron bij wijze van ‘startschot’ werd getroffen met een gigantische serie bliksemflitsen.

 

Nieuwe generatie

Indrukwekkend om mee te maken natuurlijk, maar er ging vooral ook een serieuze boodschap achter verscholen. Die zeker voor de zakelijk markt belangrijk is. De e-tron is namelijk een elektrische auto van de nieuwe generatie. Zulke modellen lossen de grootste problemen van elektrisch rijden aardig op. De Audi wordt later dit jaar leverbaar en heeft een signalement dat veel meer potentiële rijders over de streep kan trekken. Nou ja, de richtprijs van dik 80 mille kan zo hier en daar toch een drempel zijn. In het veen kijkt men niet op een turfje.

We moeten er nog uitgebreid mee rijden, maar de eerste indruk is: voor zo’n bedrag heb je ook wat. Hij gáát met gespierde motor op de voor- en achteras (samen goed voor pakweg 320 pk) zonder twijfel als de spreekwoordelijke brandweer. Maar zal ook als een kart sturen omdat alle zware onderdelen heel laag in de auto zitten. Zoals bij een racewagen.

Ook nooit weg: Audi belooft dat hij ook in de dagelijkse praktijk 400 kilometer en meer zal halen, voor hij aan de laadpaal moet. Over laden gesproken: bij deze nieuwe generatie elektromobiliteit hoort ook sterk verbeterde laadtechniek.

 

Laden in 30 minuten

Samen met de auto wordt namelijk high power laden gelanceerd. Hij is afgestemd op een nieuwe generatie supersnelladers. Even voor de kenners: die jast de elektrische energie met 150 kW in het immense accupakket (onder de vloer) van deze ‘elektro-SUV’.

Om dat even in perspectief te zetten, moet je dat vergelijken met de kracht van zeven gangbare laadpalen zoals je die in je woonwijk aantreft. En drié van die speciale snelladers zoals ze nu nog langs de snelweg staan. Hij laadt ook aanmerkelijk krachtiger dan met de Tesla Superchargers, meldt men nog even snaaks.

Grappige wetenswaardigheid: dat gaat met zoveel energie gepaard dat de nieuwe generatie zware laadkabels vanbinnen oliekoeling hebben. Anders zou hij zo dik worden dat je het niet meer te tillen is. Onder de streep betekent het in dit geval dat het enorme 95 kWh-batterijpakket binnen 30 minuten weer grotendeels ‘vol’ geladen wordt. Het zal duidelijk zijn: zulke veel praktischer ingestelde elektrische auto’s zullen in de zakelijke markt beter scoren.

Nog een opvallend detail: dat is overigens nog maar het begin van een nieuwe ontwikkeling. Het is de bedoeling dat het nieuwe laadnetwerk zelfs 350 kW zal gaan leveren. Dat zal nodig zijn ook, want bijvoorbeeld de binnenkort te lanceren elektrische Porsche legt de lat nog hoger.  

 

Ook op vakantie met de e-auto

Tot nu toe werden we – geef het maar toe – met name over de streep getrokken met fiscale lokmiddelen. De echte revolutie van e-rijden bleef vaak steken in prachtige beloftes van de industrie, maar deze keer is het menens.

De komende twee, drie jaar komen er tientallen serieus te nemen e-modellen bij en die zullen echt moeten kunnen ‘flitsladen’ om de consument te overtuigen. Om te voorkomen dat ieder merk zijn eigen plan trekt, zijn BMW, Daimler, Ford en Volkswagen Groep – Audi en Porsche – een samenwerking aangegaan. Eind dit jaar staan er in Europa zo’n 200 van die superladers langs de grote wegen en binnen een paar jaar moeten dat er minstens 400 zijn.

De bedoeling is duidelijk. Negen van de tien keer laden ‘elektrische’ rijders hun auto thuis of bij kantoor, maar het moet ook probleemloos mogelijk zijn om pakweg op vakantie te gaan. Met de ‘Ionity’ joint venture wordt het mogelijk om aan de doorgaande routes elke 120 kilometer – of minder – even te stoppen. Bijkomend voordeel is dat alle fabrikanten een ‘universele’ pas zullen meeleveren.  

“Daarmee kun je in zestien landen de ruim 65 duizend bestaande snelladers gebruiken en natuurlijk de nieuwe High Power Charging stations. Daar staan per locatie minstens zes laadzuilen overigens.”

Het moet ook al vrij rap mogelijk zijn gewoon in te pluggen zonder pas. De techniek herkent de auto en verzorgt de administratieve verwerking centraal.

 

Fastned heeft primeur in Nederland

Ons land loopt aardig vóór met de nieuwe systemen. In Nederland heeft Fastned zelfs de primeur van zo’n hypersnel 350 kW laadstation, dat toekomstige modellen in een kwartiertje vol energie stopt.

Hij staat bij Amsterdam aan de A8, bij De Watering. Er zullen er meer volgen natuurlijk. Uiteraard kan de e-tron daar ook terecht om met drievoudige snelheid geladen te worden. Het is de start van een interessante ontwikkeling, waar ook minder ‘premium’ merken bij aanhaken. Zo kan de elektrische Kia Niro – binnenkort in de showrooms – bijvoorbeeld met dubbele snelheid worden geladen: met 100 kW om precies te zijn. Dat schiet dus ook aardig op. Alle andere merken zullen zonder twijfel rap volgen om die boot van ‘laden 2.0 en 3.0’ niet te missen.

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming