Aan de slag met Google AdWords - Stap 4: Stel een woordenlijst op

Een goede woordenlijst bestaat uit zoveel mogelijk relevante zoektermen. Aangezien de relevantie van het zoekwoord zwaar meetelt, heeft het weinig tot geen nut om te adverteren op zoekwoorden die nauwelijks relatie met de website hebben. Denk vanuit de klant die op zoek is en minder vanuit jouw bedrijf.
Aan de slag met Google AdWords - Stap 4: Stel een woordenlijst op

AAN DE SLAG MET GOOGLE ADWORDS

Stap 4: Stel een woordenlijst op

In de vorige stap heb je een duidelijk overzicht gemaakt van advertentiegroepen. Nu kun je beginnen met het opstellen van de woordenlijst. De relevantie wordt straks door de klant bepaald en niet door jou. Als zoekwoorden niet relevant zijn, zal het duurder zijn om ze op een hogere advertentiepositie te krijgen.
 
Bovendien zal de gemiddelde click-through rate (CTR) bij deze zoekwoorden lager zijn en halen ze het campagnegemiddelde hiervan aanzienlijk naar beneden. Met als gevolg dat Google je gehele campagne als minder relevant beschouwt en álle zoekwoorden duurder worden.
 
Uiteindelijk zorgt dit dus voor een duurdere campagne én minder rendement.
 
Voorbeeld: het zoekwoord ‘Hotels' zal voor een specifiek hotel in Groningen onvoldoende specifiek zijn om rendabel te kunnen draaien. Je moet denken aan zoektermen als ‘Hotel Groningen'.
 

Het opstellen van de voorlopige woordenlijstHet opstellen van de voorlopige woordenlijst (Stap 4.1)

In een Excel-bestand moet je eerst de basiswoordenlijst opstellen. De globale woordenlijst bestaat uit woorden die bij de volgende stap gecombineerd worden.
 
In de advertentiegroep ‘Fiets + kopen' komen bijvoorbeeld de woorden ‘fiets', ‘wielrenfietsen' en ‘mountainbikes', gecombineerd met zoektermen als ‘koop', ‘buy' en ‘aanschaf'.
 
Je kunt hetzelfde doen met woorden als ‘webshop', ‘online shop', ‘webwinkel', etc. Het eindresultaat is een lijst met zoektermen voor de advertentiegroep ‘Fiets + webshop'.
 
Ga hiermee net zolang door tot je woordenlijst geheel compleet is. Vergeet niets! Bel desnoods vrienden om te helpen mogelijk vergeten woordcombinaties aan te vullen.
 
Opmerking: let er bij het opstellen van de voorlopige woordenlijst op dat alle veelgemaakte spelfouten of veelgebruikte verbasteringen van een zoekwoord ook in de woordenlijst staan.

Het combineren van de woorden met ‘Good Keywords'Het combineren van de woorden met "Good Keywords" (Stap 4.2)
Voor het combineren van de zoekwoorden kan gebruik worden gemaakt van vele gratis tools, zoals "Good Keywords".

Verzeker je ervan dat je basiswoordenlijst compleet is voordat je begint!

Het opstellen van de definitieve woordenlijst Het opstellen van de definitieve woordenlijst (Stap 4.3)

De gecombineerde zoektermen kunnen nu per advertentiegroep in AdWords worden gekopieerd.
Opmerking: het aantal zoekwoorden waaruit een AdWords-campagne bestaat, is geheel variabel. Soms is minder dan 2000 zoekwoorden al voldoende, terwijl een andere campagne kan bestaan uit meer dan 20.000 zoekwoorden. Bedrijven als Wehkamp draaien zelfs campagnes met miljoenen zoektermen.

Het opstellen van een uitsluitingswoordenlijst Het opstellen van een uitsluitingswoordenlijst (Stap 4.4)
Naast de normale woordenlijst kun je nog een nieuwe lijst aanmaken met uitsluitingswoorden. Als deze woorden worden getoond in de zoekterm wordt de advertentietekst níet weergegeven. Als de zaak alleen fietsen verkoopt dan kun je ‘huren' (en al zijn variaties) als uitsluitingswoord opgeven. Als iemand bijvoorbeeld als zoekterm ‘fiets huren' intoetst in de zoekmachine van Google, wordt jouw advertentie niet weergegeven. In je Google Adwords-account vind je hier een handige tool voor.

Het invoeren van de woordenlijsten in de AdWords Editor Het invoeren van de woordenlijsten in de AdWords Editor (Stap 4.5)

De AdWords Editor is een handig programma van Google AdWords. Download en installeer het en maak je het gebruik eigen.
De gemaakte advertentiegroepen en de woordenlijsten kun je nu eenvoudig in de AdWords Editor invoeren.
 

Ga direct aan de slag met Google Adwordsregistreer je of ontvang gratis ondersteuning van Google via telefoonnummer 0800 250 0017 (ma-vr: 09:00-19:00 uur).

Overzicht stappenplan

Stap 1 - Bepaal je uitgangspunten

Stap 2 - Plaats meetcodes

Stap 3 - Deel advertentiegroepen in

Stap 4 - Stel een woordenlijst op

Stap 5 - AdWords-advertenties schrijven

Stap 6 - Stel een campagne in

Stap 7 - Zet je AdWords-campagne live (slot)

 

 

Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan

 

Doe de websitescan!

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming