Tom Coronel: "Bij 70 mag het licht wel uit"

Ondernemen is topsport
Ondernemer, tv-analist, reclameman, early adopter, commerciële jongen, autocoureur en ga zo nog maar door. Er zijn zoveel labels te plakken op de Tom Coronel, die op elk vlak het maximale uit zijn leven wil halen. “Ik wil geleefd hebben als iemand die 200 is geworden.”
Tom Coronel:
Vermoeiend, zo zou een gemiddelde Nederlander een dag uit het leven van Tom Coronel ervaren. Hij staat voor zeven uur op en heeft om pakweg twaalf uur al meer gedaan dan Jan Modaal in een hele dag. Zijn geheim? “Weet je, ik ervaar geen druk. Ik doe dingen die ik leuk vind, dus haal ik daar passie en energie uit”, vertelt de 45-jarige autocoureur, die ook nog eens succesvol ondernemer, reclameman en Formule 1-tv-analist is.
 

1. Hoe wordt een succesvolle autocoureur ook succesvol ondernemer?

“Autorijden is laat remmen, hard de bocht in en dan weer vroeg op het gas trappen. Op een gegeven moment wilde ik meer met mezelf. Racen is in het weekeinde, vaak van vrijdag tot en met maandag. Dan kom ik op dinsdag thuis en is iedereen aan het werk en zitten mijn kinderen op school. Vervolgens ben ik me aan het vervelen op de bank en dat is nou net niks voor mij. Geestdodend. Het is dus een automatische behoefte geweest. Al moet ik zeggen dat het ook wel in het bloed zit. Sinds 1994 hebben wij als familie bijvoorbeeld een kartbaan, die altijd door mijn broers is gerund. Later is dat uitgebreid met lasergamen en een klimpark. Ook hebben we een FEBO en een Délifrance aan de snelweg. Sinds 2003 heb ik deze business met mijn vriend en zakenpartner Marc Koster erbij (hij doelt op de Barbecueshop.nl, Televisiewinkel.nl en Koffiediscounter.nl, red.). Hij bestuurt de boel als ik voor races in het buitenland zit.”
 

2. Is het boerenverstand, waardoor het zo goed gaat?

“Een beetje wel. Ik lees de krant en gebruik mijn boerenverstand. Daarnaast vind ik commercieel niet een vies woord. De wereld is gelukkig weer een beetje aan het leren dat er geld verdiend moet worden. Ook durf ik risico te nemen. En ik ben een early adopter, oftewel: ik durf vroeg in te stappen. Een voorbeeld: ik heb ook zo’n spacevlucht gekocht. Van de week is naar buiten gekomen dat het allemaal niet meer doorgaat. Dat betekent dat ik 50.000 euro kwijt ben. Doei, doei, zwaai, zwaai, bye, bye. Was het wel gelukt, dan was ik wel een van de eerste honderd die naar boven zou gaan. Ik had al geregeld dat ik met een kaashelm op zou gaan. Met DHL had ik een afspraak dat ik een pakketje in space zou afleveren. Commercieel had ik het al mooi aangekleed. Dat het niet doorgaat, is jammer. Wat ik wil zeggen: you’ll win some, you’ll lose some, maar ik neem wel het risico. In 2001 was ik een van de eersten met internetverkopen. Dat is uiteindelijk wel een sky high succes geworden. Op een gegeven moment hadden we 48 miljoen omzet.”
 

3. Je bent soms een week weg om te racen. Waar haal je de tijd vandaan?

“Mensen zeggen: er zitten 24 uur in een dag. Ik zeg: onzin, het zijn er dertig, haha. Mensen zeggen: wat jij doet, dat kan helemaal niet. Ik zeg dan: loop maar eens een dagje mee. Ik vind het allemaal leuk. Mijn leven is ontspanning. De druk die er is, creëer ik zelf. En ik leg mezelf niet veel druk op. Racen is fun. En neem nou mijn tv-werk. Ik vind het prachtig om over autosport te praten. Dus vind ik het heerlijk om bij Ziggo aan te schuiven. Daar heb ik geen voorbereiding voor nodig. Vraag me wat en ik geef mijn eerlijke mening. Gaat vanzelf. Het ondernemen vind ik leuk om erbij te doen.”
 

4. Dat klinkt alsof ondernemen bezigheidstherapie is.

“Is het in feite ook. Ik leef voor racen en familie. Deze toko hier, die kan me bij wijze van spreken ook gestolen worden en dan zou ik prima verder kunnen met mijn leven. Maar zou ik niet meer kunnen racen, dan zou ik echt gek worden, tegen het plafond opvliegen en een heel naar mannetje worden.”
 

5. Het gaat dus niet om het geld in je leven?

“Nee joh. Mijn motto is: money is only paper. If you don’t eat, you die. If you don’t fuck, you go crazy and when the shit is in your trousers, than you are too late.Je moet je problemen voor zijn, dus. Als het om geld gaat, betekent het dat er genoeg moet zijn om lekker te leven. Maar ik ben niet materialistisch. Neem mijn horloge. Dat rammelt aan alle kanten. Komt omdat er emotionele waarde aanzit. Ik heb er Le Dakar mee uitgereden. Dan hoef ik geen nieuwe, hoor. Mijn doel is om het maximale uit het leven te halen. Bij zeventig mag het licht best uit, maar dan wil ik wel geleefd hebben als iemand die tweehonderd is geworden. Ik ga daarom maximaal. God? Nee, daar geloof ik niet in. We leven hier en dan is het over.”
 

6. Met jouw levensstijl moet er wel veel geld op de plank komen.

“Zoals gezegd: ik leef om te racen. Met racen verdien ik geen geld, maar het kost me ook niks. Met alles eromheen, kan ik leuk leven. Sporters vergeten vaak dat het ineens kan ophouden, maar dan houdt de inkomstenstroom ook op. Tim (zijn tweelingbroer, red.) en ik laten zien dat het ook anders kan. Als mensen ons irritant vinden omdat we in reclames opduiken, so be it. Wij zijn wel degenen die nog steeds racen.”
 
 

“Max wordt wereldkampioen”

Tom Coronel kent Max Verstappen al van jongs af aan. De Formule 1-coureur is volgens hem ‘een ruwe diamant zoals nog nooit gevonden in Nederland’. Hij zal ergens in de komende jaren, zo verwacht de 45-jarige Blaricummer, wel wereldkampioen worden. “Alle kwaliteiten daarvoor heeft hij in zich, maar er wordt in Nederland nog wel eens aan voorbijgegaan dat hij in een sterk veld rijdt. Dus hij zal niet zomaar even lachend de titel ophalen. Hamilton, Alonso, Vettel en misschien zelfs Ricciardo hebben ook de potentie. Hij is dus niet de enige en zal ook goede keuzes moeten maken en wat geluk moeten hebben. Wat dat betreft is het net ondernemen.”

Extra: Komt er ooit een Fomule 1-race in Nederland?

Tom Coronel ziet een Formule 1-race in Nederland in de toekomst alleen in Zandvoort gerealiseerd worden. “Prins Bernhard Junior is nu de eigenaar. Er wordt veel geïnvesteerd en hij heeft een enorme lobbykracht. Uiteindelijk moet het gewoon geld op gaan brengen. Ik zie dat wel gebeuren. Een circuit in Almere? Nee joh, dat is niet haalbaar. Dat heeft geen historie. Als het gaat gebeuren, dan is het in Zandvoort.”

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming