SUV of SMVP?

Autotest: Opel Combo Tour
De SUV heeft de klassieke ruimtewagen met ‘rijdend schuurtje design’ zo’n beetje uit de markt geduwd, maar opvallend genoeg maakt die nu een comeback. In een hightech en aardig sierlijk jasje. Laat ik het maar SMVP’s noemen. Schaap Met Vijf Poten, zogezegd.
SUV of SMVP?

 

Veelzijdigheid troef

Hoe moet je bijvoorbeeld de nagelnieuwe Opel Combo Tour inschalen naast de nieuwste Nissan Qashqai, de moeder aller SUV’s? Onze autospecialist Rob van Ginneken reisde naar Barcelona en – hoe gewoontjes! – Zaandam voor de beide persintroducties.

Ze zijn door een Frans merk ooit Ludospace gedoopt. Leuk aangeklede personenautoversies van een bestelwagen. Vaak een tikje – laat ik zeggen - grofstoffelijk qua techniek en uitrusting, maar ongelooflijk handig als het om de passagiers- en bagageruimte gaat. Maar ja... Ook in de autowereld geldt het Darwiniaanse principe dat ‘de soort’ zich aan zijn omgeving aanpast. Verwende autorijders in dit geval.

Sinds de lancering van de Qashqai dik tien jaar geleden kunnen autokopers voor ‘praktisch en ruim’ prima terecht bij een steeds verder uitdijend aanbod van SUV’s. De Ludospace werd zo zeldzaam als – zoals de Britten het beeldend uitdrukken – shit behind a rocking horse.

Een beetje jammer vind ik zelf, want de no-nonsens aanpak heeft wel wat. De nieuwe generatie modellen, die ik dus voor het gemak maar SMVP’s noem, spreekt me aan.

Handiger dan ooit, maar met een duidelijk minder bonkige uitstraling, een heel fatsoenlijk ingericht interieur en alle mogelijke geavanceerde comfort- en veiligheidssnufjes. Deze maand zijn er in een klap drie van die modellen geïntroduceerd en dat is geen toeval, want ze komen allemaal van hetzelfde PSA-autoconcern. Ik heb gereden met de Opel Combo Tour, maar er is voor de liefhebbers ook een vergelijkbare Peugeot en Citroën. De laatste oogt speelser, maar technisch zijn er weinig verschillen.

 

Nieuwe basis

Natuurlijk zijn er een boel modellen te bedenken die meer raffinement op het asfalt leggen, maar wat mij betreft hebben de nieuwe multi-talenten hun eigen niche. Denk aan kleine zelfstandigen die ook wel eens wat lading te vervoeren hebben bijvoorbeeld. Ook in de vakantie en vrijetijd zijn de mogelijkheden groot. Zo zal je in het weekeind ‘geheel vrijwillig’ worden aangewezen als chauffeur van zoonliefs sportploeg. En alle sportmaterialen.

De passagiersruimte is riant. Je kunt voor een groot gezin trouwens ook de verlengde zevenpersoonsversie kiezen. Dan ben je helemaal vaak de sjaak als weekeind chauffeur natuurlijk. Welke het ook wordt: met omgeklapte achterstoelen heb je óók bijna de hoge en brede laadruimte van een bestelwagen beschikbaar. Klap de rechtervoorstoel voorover en hij slokt lange zaken van twee en een halve meter-plus op. Ga maar na: in de kale bestelautoversie passen twee pallets achter elkaar.

 

Functie

Ruimte en functie staan met stip genoteerd, maar ook de techniek evolueerde. Het onderstel doet denken aan de Peugeot 308 en chique SUV-modellen van het PSA-concern. Inclusief die van Opel. De Duitsers zijn recent namelijk gekocht door de Fransen.

Alleen de achteras is relatief simpel, vooral omdat het meer bagagemogelijkheden schept. No worries, want het blijft een aardig comfortabele en fatsoenlijk sturende auto. De zitmeubels zijn niet verkeerd – achterin met een wat korte zitting misschien en de drie achterstoelen zijn via de schuifdeuren van beide kanten optimaal toegankelijk. Of je pakjes natuurlijk.

Grappig detail: je kunt de Tour ook met een glazen dak bestellen, met in het midden over de volle lengte een zwevende legbak. Doet aan de Zafira denken. Het dashboard is helaas uit een hard materiaal opgetrokken, maar het zou met het kloeke acht inch beeldscherm van de luxere versies verder niet misstaan in een andere personenwagen. Het stuurwiel oogt zelfs sportief.

Er zijn diverse dieselmotoren, maar de bestseller zal denk ik de turbo benzineversie worden, met 110 pk en de trekkracht van een diesel. Mooi stil. Er komt ook nog een sterkere broer van, die je kunt combineren met een 8-versnellingsautomaat. Niet bepaald het genre ‘opgeleukte bestelwagen’ dus en dat gaat zéker op voor het blik veiligheids-, infotainment- en comfortfeatures dat Opel opentrekt. Nou ja, PSA dan.

 

Cash en Qashqai

Het zal inmiddels duidelijk zijn: mij spreekt de praatjes-vullen-geen gaatjes-filosofie wel aan. Koelkast, twee kuub dozen of een bankje bezorgen, fiets mee, expeditie naar Ikea? Het kan allemaal. Het moet natuurlijk wel je ding zijn, want als prijspakker hoef je hem niet te kiezen. Vanaf 28 mille mag je komen praten. Er is vanzelfsprekend ook een veel goedkopere gesloten besteller.

Terug naar de startvraag: mag je dat met pakweg een Qashqai vergelijken? Ja en nee. De Nissan is verfijnder. Zie foto. Die heeft net dezelfde nieuwe 1,3-litermotor gekregen zoals die ook in de Mercedes A-klasse wordt gebruikt. Het levert een uiterst comfortabele, soepele en vlot sturende combinatie op. Bovendien staat hij op een wat subtieler onderstel – met name achter - en staat de interieurafwerking zowat op premium niveau. Aan de andere kant biedt de Tour veel van dezelfde snufjes, een grotere veelzijdigheid, bestelwagenachtige laadruimte en de optie van zeven stoelen. Het is maar wat je zoekt. Een tweede blik is hij zeker waard.

  Autotest Opel Combo Tour Edition
  Motor: 3-cilinder turbo 1,2 met 110 pk/205 Nm
  Transmissie: vijfbak, later ook 8V-automaat
  Prestaties: 0 tot 100 in 11,8 sec. en topsnelheid 175 km/h
  Verbruik: circa 1 op 17
  Lengte: 440/475 cm
  Prijzen vanaf: 28.237 euro

Tekst: Rob van Ginneken
Foto's: Opel, Nissan

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming