Trendwatchers of Trendmakers?

Column Leen Zevenbergen
Het lijkt wel of er elke dag een nieuwe trendwatcher geboren wordt. Weer iemand erbij die 1 pagina of 1 boek voor ligt op de rest. Iedereen lijkt te weten wat er in de toekomst te gebeuren staat. Terwijl dat, voor de goede kijker, toch wel erg makkelijk is.
Trendwatchers of Trendmakers?

Trendwatchers, futurologen, analisten, strategen, voorspellers, je hebt ze in alle soorten en maten. Maar wat schieten we er nu helemaal mee op?

Allereerst, het moeilijkst te voorspellen is het menselijk gedrag. Technologie is erg makkelijk te voorspellen, maar hoe de mens of de maatschappij daarmee omgaat is aanzienlijk moeilijker.

 

Slimme robots?

Neem AI, ook wel artificial intelligence genoemd. De eerste “zomer” van AI was in de jaren 50, de tweede “zomer” was in de jaren 80 en nu lijkt het de derde zomer te zijn. Al in de jaren 60 werd gespeculeerd op het feit dat het maximaal 10 jaar zou duren voordat er een machine, een robot, zou komen die slimmer zou zijn dan de mens. Welnu, we zijn nog steeds zelfs niet in de buurt van begrijpen hoe de menselijke hersenen werken, laat staan dat er binnen afzienbare tijd een slimmere robot komt.

Trendwatchers zitten er vaak naast, maar het zijn wel vaak vermakelijke lezingen die ze geven. Goed inzicht geven in de toekomst vereist veel werk en veel ervaring met verandering en innovatie. En vaak zijn die trendwatchers bureau-geleerden die geen of weinig ervaring hebben met bleeding edge technologieën en hoe de maatschappij daarop gaat reageren.

 

Trendmakers doen het

Trendmakers is een heel ander slag mensen, dat zijn de doeners. Dat zijn de veranderaars, de ondernemers die met vallen en opstaan de trend maken en die niet “watchen”, maar die “doen”.

Steve Jobs was een trendmaker, en wel van een zodanig superniveau dat er geen trendwatcher was die begreep wat Steve deed. Dat irriteerde Steve, want die wist precies waar hij heen ging. Niemand die het zag.

Steve Jobs maakte iets waar de wereld op zat te wachten zonder dat ze dat zelf wisten. Wow, dat is pas cool.

Trendmakers zijn ondernemers die met behulp van hun bedrijf, hun uitvinding, hun uiterlijk, hun gedrag, de trend bepalen. Dat wordt vervolgens dan weer gezien door de “watchers” die er over gaan vertellen.

Maar de makers, die hebben het al gezien voordat de zogenaamde watchers er zelfs maar erg in hebben.

 

Voorbeelden

Een paar voorbeelden; de invoering van AI begon begin jaren 80, virtual reality zag er in de jaren 90 uit zoals nu (met de prachtige VR bril), Internet of Things is geboren eind jaren 90, shopping on demand en video on demand begin van deze eeuw, sinds ongeveer 2007 is het laten staan van baarden weer in de mode, kaal scheren begon hip te worden rond 2001, managementboeken met plaatjes werden 2006/2007 populair en waren “not-done” daarvoor.

De makers zetten een trend en hebben daar lol in. Hoe die trend aanslaat in de maatschappij is niet altijd in te schatten. Maar hoe dan ook, de trendmakers zijn interessant, de trendwatchers amusant.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming