"Tesla light"

Autotest: Kia e-Niro
Tesla- en andere EV-rijders voeren de nationale ranglijsten van snelheidsboetes aan. Is het vanwege de ‘stille kracht’ onder hun motorkap, zodat je geen idee van snelheid hebt? Of omdat Tesla&Co nu eenmaal als een raket van de plek gaan en al na twee keer met je ogen knipperen de limiet doorboren? Wie het weet, mag het zeggen…

Zeker is in elk geval dat er in razend tempo steeds meer van die ‘fluisterflitsers’ op de weg verschijnen. In 2019 en 2020 gaan we de doorbraak van elektrisch rijden meemaken. Ook voor wat kleinere ondernemers en zzp'ers komt die keuze absoluut in beeld. De zo belangrijke actieradius neemt gestaag toe en de totale rijkosten liggen nu al niet gek veel hoger dan bij een prettig benzinemodel.

Autojournalist Rob van Ginneken reisde af naar het mondaine Nice om de Côte d’Azur te verkennen in de new kid in town, de Kia e-Niro.

Laat ik meteen maar even de hamvraag afvinken. De bijtellingbeursberichten zien er goed uit: prijzen van ruim 42 tot -45 mille. Daarmee zit je ook in 2019 dus goed voor de minimale fiscale bijtelling van 4 procent. Lees: een tientje of vijf, zes per maand.

Gek genoeg doet de Koreaan op een of andere manier tóch denken aan een soort Tesla light. Beter afgewerkt zelfs. En met een aardig geraffineerd rijkarakter. Hij heeft natuurlijk niet de bizar snelle ludicrous mode van de nieuwste Tesla Model S en ook qua imago is het geen vergelijk. Maar zet hem in zijn sportstand… druk het gaspedaal stevig in… en ook de e-Niro gaat er als een dubbelgespierde sportwagen vandoor.

 

Biermann-effect

Raffel de pretweggetjes in het achterland van de Côte d’Azur soepel af en het wordt duidelijk dat Herr Albert Biermann hier zijn vingerafdrukken nadrukkelijk heeft achtergelaten. Als voormalig BMW M-topman ‘kietelt’ hij onderstel en rijkarakter van de nieuwe modellen, zodat ze de Europese autokoper meer kunnen boeien.

In dit geval vind je dat terug in een lekker direct aanvoelende besturing. Maar ook maximaal profijt van het lage zwaartepunt – met dank aan de grote accu onder de vloer – en de geavanceerde multilink achterwielophanging met gas-gevulde dempers. Als je het iets té bont maakt begint de nieuwe elektrische pocket rocket ietsjes te ondersturen. Met ander woorden: hij volgt de bocht wat minder gewillig. Het mag de pret niet echt drukken.

In zijn meest sportieve van de vier ‘standen’ van de menuknop op je middenconsole reageert hij in elk geval razendsnel op je rechtervoet. Een EV met een aardig hoge pretfactor dus. Dat wordt geholpen door de 204 pk sterke motor. En belangrijker nog: zijn grote trekkracht van 395 Nm. Letterlijk vanaf stilstand. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor hoeft zo’n e-motor niet eerst toeren op te bouwen. Sterker nog: je moet hem eerder wat afknijpen zodat hij de banden niet oprookt.

 

Even praktisch gesproken…

Prettige bijkomstigheid is dat je met zijn bovenmodaal grote accupakket van 64 kWh niet meteen met één oog op de energiemeter hoeft te rijden. De e-Niro wordt opgegeven voor een actieradius van 455 kilometer en dat ligt in de praktijk niet eens gek ver bezijden de waarheid. Ook na mijn – laten we zeggen – ‘tamelijk vlot afgeraffelde’ excursie over de kronkelweggetjes rondom Nice noteer ik toch nog een range van bijna 390 kilometer.

Er zijn ook noten te kraken. Kritiekpunt is de wat bescheiden techniek van de ingebouwde laadsystemen. Met ‘max’ 100 kW red je het helaas zelfs aan de krachtigste snellader onderweg niet met de spreekwoordelijke koffiepauze. Drie kwartier tot een uur komt eerst. Ook aan de wallbox lader thuis of op de zaak kom je niet verder dan een modaal laadtempo van 7,2 kW. Ter vergelijking: een BMW i3 kan dat bijvoorbeeld de helft rapper.

Qua zitcomfort is er niet veel op af te dingen. De zitmeubels zijn aardig voor elkaar en je hebt ook achterin fatsoenlijk de ruimte. Passagiers met echt lange benen zitten vanwege de ietwat lage zitting misschien lichtjes in de Kermit de kikker-stand, maar alles bij elkaar is dit een handzame maar redelijk ruime zaken- en gezinsauto.  Er is ook nog ruim 450 liter bagageruimte beschikbaar, trouwens.

Kia heeft het verhaal richting de Nederlandse koper goed begrepen, want ze trekken zelfs in de basisversie van dik 42 mille een blik vol snufjes open. Comfort- en veiligheidstechniek, een heel fatsoenlijk infotainmentsysteem met tablet-formaat scherm, adaptieve cruise-control, klimaatregeling en in de e-Niro ExecutiveLine van drie mille extra ook lederen bekleding rondom.

 

Achilleshiel

Tot slot de gebruikelijke Achilleshiel van veelbelovende en redelijk betaalbare elektrische auto’s: ze zijn letterlijk niet aan te slepen. Je zult dus uit moeten kijken naar en leasemaatschappij of autobedrijf dat er vooraf al op heeft ingetekend. En er rap een beschikbaar heeft. Anders kon het wel eens een jaar gaan duren.

En tja, tegen die tijd zijn er weer veel meer intrigerende EV-modellen. En konden de prijzen trouwens wel eens dalen, omdat de accutechniek steeds betaalbaarder wordt. Het gaat razendsnel met die ontwikkeling.

Decisions, decisions… in elk geval heb je met de e-Niro absoluut geen verkeerde auto als je er een te pakken krijgt!
 

Test:  Kia e-Niro ExecutiveLine
 

Aandrijving:             elektrisch

Motor, range:           204 pk, 395 Nm 455 kilometer range

Prestaties:               167 km per uur, 0-100 in 7,8 sec.

Testverbruik:            15,5 tot 16,4 kWh per 100 km

Afmetingen:              lengte 438 cm

Prijs:                         45.510 euro (prijzen vanaf 42.510 euro)

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming