Was deze Tesla al die heisa waard?

Autotest: Tesla Model 3
De hype rond de ‘kleine Tesla’ duurt inmiddels al een jaar of drie. Wie herinnert het zich niet? Honderdduizenden aspirantkopers betaalden een paar jaar geleden een bedrag aan om vooraan de rij te staan. Nu het oordeel.
Was deze Tesla al die heisa waard?

Tamelijk bizar, maar een nieuwe Tesla is nu eenmaal een big deal. CEO Elon Musk bespeelt de media zoals Eric Clapton een gitaar. Maar - toegegeven - de Model 3 is zonder twijfel het belangrijkste product ooit van de Amerikanen.

De ‘redelijk betaalbare Tesla voor de gewone autokoper’ is er eindelijk écht. De reserveringshouders - Tesla believers hebben veel geduld kennelijk - mochten onlangs hun definitieve bestelling plaatsen. Sterker nog, de eerste zijn afgeleverd.

Uiteraard was onze autorecensent Rob van Ginneken er als de kippen bij om 'het wonder op wielen' te testen.

 

Test Tesla model 3

Misschien eerst maar even een bekentenis. Persoonlijk krijg ik vlekken in de hals bij de heisa die ontstaat rond elke Apple iPhone en alle vuurpijlen die Elon Musk soms letterlijk de hemel inschiet. Maar toch… nu de Model 3 er eindelijk is… rap testen natuurlijk!

Om met de deur in huis te vallen: de ervaring was grotendeels positief. Een feestje soms. Die wapperende-broekspijpen-ervaring van de eerste Model S was er weer helemaal. Zeker de sportversie komt als een raket uit de startblokken en suist onstuitbaar door naar zijn top van 250. Zegt Tesla. Uit rijbewijsbehoudend oogmerk ben ik iets eerder afgehaakt, namelijk. Maar snel is hij.

 

Strak sturen

Intussen valt op dat de Model 3 ook aardig strak stuurt. Zijn onderstel voelt qua vering straf aan, maar dan heb je ook wat. Met zijn lage zwaartepunt (motoren en accu hangen onder de auto immers) neigt de Amerikaan naar een GT-karakter. Een hele zware, maar toch redelijk imposant als je van een leuk stukje sturen houdt. En ach, je kunt elektronisch van alles instellen om het allemaal iets tammer te laten werken. Reiscomfort is ook wat waard, niet? Soms dan.

Uiteraard moeten de early adopters de knip flink trekken, want ze zijn bij Tesla absoluut niet gek. Vooralsnog kun je alleen dikke uitvoeringen bestellen. De ‘mijne’ werd voorgereden met ‘AWD’ vier aangedreven wielen, het grote 74 kWh accupack en een aangenaam blik vol power vanwege het Performance pakket. Verlaagd, speciale remmen, carbon spoilers, sportwielen en een circuitmodus voor als je in een hele wilde bui bent.

 

Voor de gewone zakenman?

Maar ja. Je moet toch vaststellen dat het niet helemaal de elektrische auto voor de gewone zakenautorijder is. Je telt er minstens een mille of 70 voor neer. Of meer. Ook zijn iets tammere broer kost minstens 59 duizend. Die is op zich rap zat trouwens, want menig BMW M of AMG Mercedes zal er bij een stoplichtsprint een hele kluif aan hebben. Bovendien rijdt hij comfortabeler, op zijn andere bandenmaat en een iets zachtere vering.

Zelf zou ik daarom voor de normale All-Wheel Drive versie gaan. Misschien zelfs even tot later dit jaar wachten op de versies met normale achterwielaandrijving en een ‘middenformaat’ (aardig groot) accupack. Die zullen - schat ik – in elk geval onder de magische grens van 50 duizend duiken. Belangrijk voor de zakenrijder, want over alles bóven die halve ton moet je volle mep bijtelling betalen.

 

Looks en comfort

Verder met de eerste indrukken dan maar. Het eerste dat opvalt is zijn ietwat eigenwijze snuit zonder klassieke grille. Wennen. Met zijn ver naar de hoeken geschoven wielen doet het vaag aan een Porsche denken.

Tesla zorgt dat de auto jou aan je smartphone herkent. De deuren open je met een verzonken handgreep, die je eerst met je duim naar buiten drukt. Eenmaal binnen zit je in een prettige houding op de semi-sportstoel. Het stuurwiel is dik en vrij klein. Goed geregeld allemaal. Dankzij het vele glas is het zicht rondom goed.

Meteen maar doorpakken naar de rest van de ruimte. Bagageruimte heb je zowel achterin als voorin onder de virtuele motorkap. Samen formaatje doorsnee gezinsautobagage.

Achterin kan ook een volwassen persoon fatsoenlijk zitten, zonder tegen het dak te bonken. Beter dan een Model S. Helaas is het zitvlak van de bank daarvoor wel érg laag gemaakt, zodat je een beetje in de Kermit-houding zit. Kids zitten prima.

 

Kwaliteit

Een vet pluspunt is de verbeterde kwaliteit van afwerking. Eindelijk geeft Tesla je het gevoel dat bij een businessclass auto hoort. Het hele dashboard is – tja – leeg. Twee knoppen op het stuur, twee staken erachter en over de volle breedte een verborgen ventilatie sleuf waarmee je de ventilatierichting trouwens kunt regelen.

Vrijwel alles gebeurt verder via het immense 15 inch beeldscherm. Snelheid, range, richtingaanwijzer indicatie, echt alles is daar samengebald. De instelbaarheid via allerlei menu’s is indrukwekkend, maar helaas niet altijd even handig. Ook al door de kleine letters. Misschien went het, maar het leidde mij nogal af. Je hebt de neiging strak naar rechts te turen.

Merkwaardig genoeg biedt Tesla niét de optie van HUD-voorruitprojectie met belangrijke informatie voor je neus in het glas geprojecteerd. Terwijl juist deze auto daar geweldig van zou profiteren. Het ziet er allemaal geweldig uit, maar of het ook zo handig is?

 

  Range + kosten Tesla Model 3
 
  • De Tesla Model 3 is er vooralsnog alleen in AWD-topversies met een grote accu.
  • Prijs: vanaf 58.800 euro, zodat je maar over een klein ‘stukje’ 22 procent bijtelling hoeft te betalen. De rest valt binnen het laag 4 procent tarief.
  • De geschatte praktijkrange ligt afgaand op de eerste testen ergens tussen de 400 en ruim 450 kilometer. Dat zal bij de meer gangbare versies later dit jaar ergens tussen 300 en 375 kilometer uitkomen. Nog steeds weinig mis mee.
  • Het laadsysteem van een Model 3 betekent een stap vooruit. Je kunt zo ongeveer alle laadvarianten gebruiken: zowel de honderden Tesla Superchargers als andere snelladers . Er is namelijk ook een universele Europese CCS-aansluiting aanwezig. Tip: laad thuis of aan een Tesla-zuil, want dan betaal je het lagere normale elektriciteitstarief.
  • Tesla geeft geen motorvermogen op, maar meldt wel de 0 naar 100 acceleratie in 4,8 of 3,5 seconden (Performance versie).

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming