"Liever vriend, dan ondernemer van het jaar"

Kiezen of delen: Bert van Weert
Ondernemen is ook lastige keuzes maken. In deze rubriek maken we het heel zwart of wit. De redactie legt leden van De Zaak lastige dilemma's voor. In aflevering 2: Bert van Weert van Addictions; hét netwerk van samenwerkende marketeers en creatieven uit Amersfoort.

1. Trump of Poetin?

"Pfoe. Ik ben van beiden geen fan. Uit ondernemersperspectief kies ik dan toch maar Donald Trump. Hij zet op zijn eigen botte manier in elk geval wel zaken in gang. En dat was nodig. Amerika is nog lang niet ‘great again’ en dat zal het onder Trump ook niet worden. 'De muur' en zijn gezinsscheidingen zijn humanitaire dieptepunten."
 

2. Ajax of Feyenoord?

"Ik ben getogen in Amersfoort, maar geboren onder de rook van het Feyenoord-stadion. Aan de hand van mijn vader ben ik vaak tussen de menigte door naar De Kuip gelopen. De keuze is dus op jonge leeftijd al voor me gemaakt. Ik heb Johan Cruijff en Ruud Gullit in hun Gouden Gids-tenue nog kampioen zien worden. Nu neem ik m’n vader mee aan de hand. Vindt-ie prachtig. Heel principieel ben ik niet. Het gaat me om het spelletje. Als Ajax of PSV het goed doen in de Champions League, dan geniet ik daar ook van."

"Over Blokker verbaas ik me al jaren. Miskleun, na miskleun. En helemaal met dat Sarah Jessica Parker-geleuter."

3. Evolutie of schepping?

"Evolutie. Als tekstschrijver, conceptdenker en marketeer geloof ik zeker dat er inspiratie is, waaruit ik mag putten. Ik geloof ook in de helende werking van liefde in de breedste zin van het woord. Als het op instituties, hokjes en vakjes aankomt, dan ben je mij kwijt. In essentie verschillen religies niet heel veel van elkaar. De opdracht lijkt om op zoek te gaan naar wat ons verbindt en hoe we het beter doen."
 

4. HEMA of Blokker?

"Over Blokker verbaas ik me al jaren. Dat ze hun propositie ‘alles voor het huishouden’ niet veel nadrukkelijker claimen. Miskleun, na miskleun. En helemaal met dat Sarah Jessica Parker-geleuter. HEMA moet innoveren, digitaliseren en dingen slimmer doen, zoals IKEA. Anders gaan ze V&D achterna. Toch shop ik graag bij de HEMA. Je hebt er altijd het gevoel van een mazzeltje. Ik zou dus zeggen: sla de handen ineen. Met grotere vestigingen in de binnensteden en kleinere in de wijken. Dat zou ik beter begrijpen dan samenwerken met AH. Dit lijkt mij een mooie uitdaging voor Marcel Boekhoorn.”
 

5. Jaarrekening maken of ontslaggesprek voeren?

"Jaarrekening maken. Van ontslaggesprekjes heb ik me 17 jaar geleden verlost door een netwerkorganisatie op te zetten. Als iemand het bij ons zou verprutsen, lost het probleem zich automatisch weer op."
 

6. Boek of film?

"Ik ben echt een multimediafreak. Op vakantie verslind ik bergen boeken, al zitten die tegenwoordig in de e-reader. Het is zoveel krachtiger om met een boek je eigen verbeelding aan het werk te zetten. Na een dagje brainstormen, schrijven, campagnes bedenken en produceren, vind ik het ook heerlijk een Netflix-serie of een film te kijken. Batterijtje weer opladen. Ik ben zelfs zo’n nerd die films ouderwets met de videorecorder opneemt als ik zeker weet dat ik ‘m niet via Apple of Videoland binnen kan halen."
 
 

7. Koffie ontvangen of koffie halen voor je werknemers?

"Altijd halen. De rol van de directeur of manager bestaat er vooral uit om te zorgen dat mensen zich lekker voelen en graag met je willen werken. Ga ervanuit dat het altijd loont om koffie te halen. Wil jij nog koffie?"
 

8. Failliet gaan of klant uitmelken?

"Als het zover komt dat je je klant moet gaan uitmelken, is je businessmodel sowieso failliet. Dan kun je beter wat anders gaan doen."
 

9. Leiden of dienen?

"Dit dilemma gaat uit van oude gezagsverhoudingen. Ik ben heel goed in staat om te leiden door als lijstduwer te fungeren of in de rol van tweede man te gaan zitten. Het is vooral zaak om ieders sterkte te benutten. Zo zit ik het bestuur van een businessclub. De huidige voorzitter is een meester van de improvisatie en heeft een geweldige sociale antenne. Ik ben juist weer de perfectionist en creatieve aanjager. Dan is het mijn rol om de motor van het team op toeren te houden. Terwijl ik in een volgende setting denk: laat mij de kar maar trekken. Die flexibiliteit heb ik bij Addictions ook echt nodig. We zijn teamworkers."
 

10. Belastingdienst of Kamer van Koophandel?

"Kamer van Koophandel. Die doet aan de voorkant dan tenminste nog iets voor bedrijven. Al hebben ze een paar ondernemershaltes gemist, vrees ik. Met handje ophouden en de blauwe envelop hebben ondernemers weinig. Ik niet, althans."
 
"Die paar momenten in de spotlights of op de bühne, maken je geen leuker of beter mens."

 

11. Idealisme of realisme?

"Realisme. Altijd praktisch blijven. Er is niets mis mee om iets te willen bereiken, maar word geen slaaf van je doelstellingen."
 

12. Coulance voor een wanbetaler of duimschroeven aandraaien?

"Kun je niet betalen of wil je niet betalen? Dat maakt al een wereld van verschil. In 17 jaar is het me allebei één keer gebeurd. De niet-kunner moet weten dat-ie niet op de pof kan leven. Vaak geldt daar het principe van de 'kale kip'. Het was een harde les; volgende keer een betere kredietcheck doen. De niet-willer, is rijp voor de duimschroef. Dat wil niet zeggen dat je dat ook doet. Wie wil vechten, moet eerst berekenen, wat het hem gaat kosten."
 

13. Freddy Mercury of Michael Jackson?

"News of World was de eerste LP die ik kocht. Farrokh Bulsara had een fenomenale stem met een bereik van vier octaven. De muziek die Queen uitbracht varieerde van folk, pop en rock tot dance. De band plaveide de weg voor de hedendaagse muziek. Het frappante is: elke keer als je denkt dat je Queen kent, grijpt de muziek je aan. Bohemian Rhapsody al gezien? Ga die film zeker kijken! Michael Jackson - of moet ik zeggen Quincy Jones - maakte soul voor mij volwassen. Ook een topper hoor, maar ‘Wacko Jacko’ is geen Freddy Mercury."
 

14. Delegeren of zelf de touwtjes in handen nemen?

"Termen uit de oude economie. Nu gelden: netwerken, samenwerken en slimmer werken."
 

15. Ondernemer van het jaar of vriend van het jaar?

"Professionele waardering is altijd leuk. Die krijg ik van mijn klanten genoeg. Als ik moet kiezen ben ik liever ‘vriend van het jaar’ voor de mensen die mij lief zijn. Dat is de basis. Die paar momenten in de spotlights of op de bühne, maken je geen leuker of beter mens. De waardering als je iemand aan een baan hebt kunnen helpen of je met je neefje z’n spreekbeurt voorbereidt, geeft meer voldoening."
 
 

Wie is Bert van Weert?

Na een leven als communicatiemanager aan bureau- en bedrijvenkant startte Bert van Weert in 2002 met Addictions, een slim creatief netwerk dat voor elke marketing- en communicatievraag de beste professionals aan tafel brengt. Van plan tot uitvoering.
 
 
Wil je meer weten over Bert?

 

Tekst: Ido Dijkstra

Foto's: Addictions

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming