Autotest: Audi e-tron

Serious business
Na jaren van persberichten, teasers en soms aardig merkwaardige technische workshops, mocht onze testcoureur Rob eindelijk met de Audi e-tron de weg op.
Autotest: Audi e-tron

Door dit lange voortraject wisten we dat (A) de eerste elektrische Audi een soort olifantsdracht heeft gehad en (B) dat de Audi e-tron berengoed energie recupereert bij afremmen. Niet zo heel verwonderlijk als je met twee en een halve ton een rallyproef af dendert (de befaamde race-berg Pikes Peak). Serieus remsysteem aan boord, dat wel.

Onze testrijder Rob van Ginneken was toen al láng afgehaakt. Onder het motto: bel maar weer als hij daadwerkelijk in de lage landen te rijden is. Er zijn grenzen, niet?

Welnu, het is dan eindelijk zover. De e-tron is er. Je verwacht na zoveel tromgeroffel iets baanbrekends, innovatie op wielen, maar de eerste indruk is – tja – het is eigenlijk een nieuwe variatie op de Audi SUV-modellen. Hij valt niet op tussen de andere. Even afgezien van de hemelsblauwe lak van de testauto dan.

Oké, je blik wordt als een magneet getrokken naar die futuristische cameraatjes die de spiegels vervangen. Geinig detail, maar kennelijk heeft Audi verder enorm zijn best gedaan om de zakenautorijder precies dat voor te schotelen waar hij of zij op rekent. In veel opzichten precies het tegengestelde van pakweg een lekker eigenzinnige Tesla Model X. Of de grote concurrent Jaguar iPace. Die allebei wél een compleet andere koers varen dan de brandstof stokende modellen.

Sound of silence

Terug naar de e-tron. De achteruit gerichte kleine ‘buitencameraatjes’ zijn er niet alléén voor de pret, ze zorgen namelijk voor een lagere luchtweerstand. Belangrijk in een elektrische auto, want het scheelt een paar kilometer range. En ach, het is in elk geval een gespreksonderwerp aan de koffiebar.

Handig? Praktisch? Misschien went het, maar het voelt onlogisch om omlaag te kijken in de hoek van de deur. Bovendien mis je ‘diepte’ in het beeld.

Het is vooral een leuk gadget, naar mijn smaak. In alle andere opzichten is de e-tron de meest pure ‘elektrische zakenauto’ van dit moment. Noem het serious business. In het steeds verder uitdijende keuzepalet van elektrische auto’s staat de Audi met stip genoteerd als het gaat om degelijke uitstraling, comfort en zeker ook de dagelijkse bruikbaarheid. Je mag er zelfs een serieuze aanhangwagen achter trekken. Bijzonder.

Zijn looks en het interieur bieden precies wat je in een Audi-SUV verwacht. Strak afgewerkt, fraaie materialen en er is een blik vol elektronische snufjes en beeldschermen opengetrokken. Inclusief een naar eigen smaak in te delen virtueel meterpaneel voor je neus.

Maar wat me meteen bij het wegrijden opvalt en ook het meest bijblijft: de oase van rust waarmee je op pad bent. Koop dus vooral ook de highend muziekinstallatie, want dit is een puike luisterruimte als je van muziek houdt. Daarnaast is de e-tron verrassend ruim, je zit voor- en achterin voortreffelijk, en de bagagemogelijkheden zijn prima. Mocht de kofferbak helemaal volgestouwd zijn, dan kun je onder de ‘motorkap’ trouwens ook nog een paar tassen kwijt.

Dynamiek?

Hij blijft geheel in stijl, met zijn bijna statige rijkarakter. Alsof je een metertje boven het wegdek voort zweeft. Daarbij gaat de e-tron wel heel fatsoenlijk een bocht om en accelereer je desgewenst als een raket van de plek. In een tel of vijf, zes naar de honderd. Maar zoek je een auto om eens lekker een slingerende bosweg af te blaffen – fluisterblaffen – dan zou ik veel eerder denken aan een Tesla Model 3 of Jaguar iPace. Pretletters.

Ook al omdat de Audi na de eerste vlammende sprint in twee stappen de power merkbaar terugschroeft. Kennelijk om de accu te sparen. Op zich niet zo’n probleem als je nagaat dat hij danzkij de aangedreven voor- én achteras tot 408 pk levert.

Als gezegd: serious business. Sterk, soepel en stil. Daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk, want vooralsnog zijn het alleen zakelijke kopers die 80 mille+ neertellen en zo’n auto bestellen. Na alle hoepla en heisa over zijn accupakket – laden, recupereren en het kloeke formaat ervan – kijk je tijdens de test toch even raar op bij de praktijkrange. Het enorme batterijplatform heeft in de praktijk zo’n 84 kWh energie in huis en daarmee haal je bij normaal gebruik pakweg 320 kilometer.

Toegegeven: het koude weer eind maart hielp niet mee. Jaguar heeft een vergelijkbaar probleem met de iPace, maar je zult zien dat de nieuwste generatie van de compactere EV-modellen een stuk verder komt. Met een redelijk vlotte rijstijl houdt het met de e-tron ergens rond de 350 kilometer wel zo’n beetje op.

Het verdict: hij scoort bosjes punten waar het om rijcomfort, snufjes en dagelijkse bruikbaarheid gaat, maar laat duidelijk wat liggen als het over dynamiek en actieradius gaat. In de stedelijke regio’s een topper, dat wel. Audi voorspelt dat er in rap tempo meer EV’s volgen. Misschien krijgen die dan de spreekwoordelijke ‘Vorsprung durch Technik’ mee? Zoals de op de Autoshow van Genève aangekondigde Q4 e-tron?

Audi e-tron 55  
Aandrijving: dubbele elektromotor (voor/achter)
Motor:   408 pk, 664 Nm (kort, in boost modus)
Prestaties:   200 km per uur, 0-100 in 5,7 sec.
Range: 482 km (WLTP), rond 400 km praktijk
Energieverbruik: circa 25 kWh per 100 km (testverbuik)
Laden: 150 kW DC/11 kW AC (40 min tot 8 uur)
Prijs: 84.100 euro (lease 1.075 euro, excl. laden)

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming