Autotest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium Automaat

Dit is geen Corolla meer…
Toyota herintroduceert in 2019 de Corolla, oerdegelijk en betrouwbaar sinds 1966. Een Corolla was geen spectaculaire auto maar hij liet je nooit in de steek. Dat gaf een imago met vrienden en vijanden. Opzienbarend en fris is de twaalfde editie zeker wel. Lees verder waarom.
Autotest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium Automaat

De auto van mijn oom – of erger nog: oma – is nu niet bepaald een kwalificatie die spreekt voor een model dat de wereld mag veroveren. Desondanks deed Toyota met de Corolla decennialang uiterst goede zaken met dit type onder het mom ‘ik ben niet hip, maar ik breng je waar je wezen moet’. Sterker nog: het model is met 46 miljoen stuks de best verkochte auto ter wereld. Niemand begreep destijds waarom de naam verviel en de hatchbackversie van de tiende generatie (E15) in 2007 werd geïntroduceerd onder de naam Auris terwijl er op de – in Nederland onverkoopbare – sedan wel Corolla stond en er onbegrijpelijkerwijs geen stationwagon leverbaar was. Ter compensatie was de Avensis station verkrijgbaar met magere 1,6 viercilinder. Tja, doei…

Versie E16 sloeg ons land over. Vanaf januari 2019 is de E21-lijn weer als Corolla te koop in Nederland, en wel als modern gelijnde hatchback, stationwagen (Touring Sports, met 6 cm langere wielbasis) en sedan. Voor de zakelijke markt is de ruime Touring Sports interessant en ik reed de 2.0 Hybrid Premium met een uiterst schappelijk prijskaartje van € 41.595 (consumentenadviesprijs). Instapper 2.0 Hybris First Edition is er al vanaf € 33.395. Maar er is wél iets veranderd: de Corolla is géén saaie auto meer!

Dit is geen Corolla meer…

Was een Corolla altijd een beetje een saaie keuze, anno nu oogt en rijdt deze keurige Japanner als nooit tevoren. Op de foto oogt de station best fors maar is vergelijkbaar in grootte met haar concullega’s in het C-segment. Voorin is het heerlijk zitten met goed zicht rondom, prettige en goed verstelbare stoelen en prima afleesbare schermen vol nuttige informatie. Op de achterbank, of eigenlijk –stoelen, vinden modaal geproportioneerde volwassenen een fijne plek, al is de instap net aan. De materialen neigen naar premium. Wie de achterklep automatisch opent, treft een superpraktische vlakke en rechte ruimte (600 – 1.600 liter) met een omkeerbare vloer.
Over een complete uitrusting heb ik geen klachten: menig Duitse instapper in deze categorie kan alleen maar dromen van al de veiligheidsvoorzieningen en snufjes aan boord van deze comfortabele Japanner. Aanvullende luxe als lederen bekleding, stoelverwarming voor en achter, geweldige JBL Audio met acht speakers en subwoofer komen bovenop de standaard voorzieningen als een fijn en intuïtief navigatiesysteem, schakelflippers, DAB+ tuner, camera’s met parkeerhulp, en een waslijst aan zaken aangaande veiligheid die Toyota als geen ander merk als vanzelfsprekend beschouwd. Als kers op de taart steek je de buren, of je collega’s, de ogen uit met gave 18”-velgen met 225/45R18 laag profielbanden van Falken.

Rijden

Lost dit smakelijke uiterlijk vertoon de verwachting van een prettige rit in? Tromgeroffel zorgt wel vaker voor een loze belofte (de reclame spreekt van ‘electrifying’), maar niet in dit geval. Vanaf de eerste meters overtuigt de Touring Sports. Met de Hybrid is gas geven een nieuwe beleving voor wie een ‘conventionele’ krachtbron gewend is. Net als diesel, turbo, automaat en schakelflippers zijn dat gewenningen die even vreemd aanvoelen… eventjes maar, want al gauw voelt dit vertrouwd. Zo ook deze tweeliter die heel in de verte doet denken aan de Prius, maar gelukkig niet te veel. Wie de rechtervoet met gevoel beroert, wordt beloond met een uiterst aangename rijervaring die, voor de enthousiastelingen, zelfs onverwachte sportieve trekjes vertoond. Een bocht kan altijd sneller en na een half uurtje driftig sturen over B-wegen was ik overtuigd en verrast over zoveel souplesse, gevoel en weerbaarheid: de grenzen liggen best ver!

Deze nieuwe lichting heeft werkelijk niets met de voorgaande Corolla’s te maken. Akio Toyoda (1957), de allerhoogste baas van Toyota, is Master Driver en levert in die hoedanigheid zijn bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe modellen. Zo ook deze Corolla, die is voorzien van onafhankelijke Multilink achterwielophanging terwijl menig premium merk al dan niet vanwege kostenoverweging teruggrijpt naar de starre achteras. Kort en goed: rijden is een pretje en zelfs een feest voor wie kan en wil. Vermeldenswaardig is de adaptieve cruisecontrol die absoluut bijdraagt aan ontspannen rijden. Zonder haperen en niet schokkerig, maar juist soepel en aangenaam.

Slimme en schone keuze

Zowel op snelwegen, over bochtige landweggetjes als in stedelijke omgevingen doet de Corolla haar ding. En met verve. Toyota duwt in promotionele uitingen net als stalmaatje Lexus de diesel van de weg. Qua wegenbelasting scheelt een auto op benzine vergeleken met diesel ruim twee tankbeurten (1.345 kg in Utrecht: € 335 minus € 163 tegen is € 172) en is volgens de opinie beter voor het milieu. Wie voor een vergelijkbaar bedrag op zoek gaat naar een diesel met rijk uitrustingsniveau komt al gauw op energielabel E en F uit. En laat overigens maar: lijsten vol opties aanvinken doet de aanschafprijs geen goed. Qua koppel en dito majestueus gevoel is een turbodiesel onverslaanbaar. En duurder.

Wie na een proefrit met de Corolla tweeliter hybride niet valt voor dit type aandrijving, is niet gevoelig voor de elegante en soepele voortbeweging die de Toyota biedt òf kan niet wennen aan de manier van rijden die dit vergt. Het lukte mij om binnen enkele uren beste maatjes met de Touring Sports te worden en te begrijpen waarom dit model wel eens een regelrechte hit zou kunnen worden, met name voor zakelijke rijders die een multifunctionele auto zoeken zonder al te veel compromissen te willen sluiten. Het is natuurlijk niet eerlijk, want een autojournalist voelt zich heel gemakkelijk thuis in elke auto. Empathisch gezien, in dit geval vanuit het perspectief van een leaserijder, fleetowner of werkgever, biedt de Corolla in deze gedaante behoorlijk veel waarde en wellicht meer dan vriend of vijand op eerste gezicht vanwege de naam Corolla zal doen vermoeden. Even proberen dus.
 

Plus en min

+ goed en zuinig zakelijk alternatief voor een diesel
+ zalig stil, met name op de snelweg
+ rijdt sportiever dan je verwacht en elektrisch als je wilt
+ absoluut een concurrerende propositie, zowel zakelijk als privé
- even wennen aan de gasrespons: je kunt het!
- uiterlijk wellicht niet voor iedereen

Prijzen en uitstoot

De Touring Sports start met de 1.2 Turbo Comfort (€ 24.995 – 30.295) en loopt via de 122 pk 1.8 Hybrid Comfort (€ 27.395 – 35.995) door naar de 180 pk 2.0 Hybrid Comfort (€ 33.395 – 41.595). CO2 voor de handgeschakelde 1.2 ligt tussen de 128 en 134 gr/km. Beide hybriden met automaat geven waarden op van 76-83 gr/km voor de 1.8 en 89 gr/km voor de gereden tweeliter.

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming