Outlander PHEV: goed is goed 

Stel, je hebt nog nooit in een Outlander PHEV gereden maar wel een mening over deze hybride SUV. Grote kans dat die gebaseerd is op wat de publieke en sociale media er de afgelopen zes jaar over publiceerde en roeptoeterde. Ik veeg al die oordelen van tafel en stap volkomen blanco in deze lel – want 4,7 meter lang – van een plug-in hybrid. In nog geen kwartier begrijp ik volkomen waarom de Mitsubishi zo’n fijne propositie is. Het zit goed, het rijdt meer dan keurig en er is ruimte en nog eens ruimte. Overigens zonder dat ik het gevoel krijg te verdwalen in deze overdadige PHEV. Daarnaast is een hybride op dit moment een prima keuze voor de fase waarin de mobiliteit zich nu bevindt.
Outlander PHEV: goed is goed 

Van de Oosterse merken die sinds de jaren ’70 in ons land verkrijgbaar zijn, ontpopte Mitsubishi zich zo’n beetje als de Volvo onder de Japanse auto’s. Degelijk, praktisch, stoer, goed en betrouwbaar zonder uitgesproken ontworpen te zijn. Design speelt sinds 2008 een grotere rol. Mitsubishi (sinds 1917!) keek nog eens goed naar de modellenlijn. Met succes, want sinds die tijd trekken de verkopen weer aan. De Outlander PHEV werd een dikke hit en niet alleen vanwege de gunstige fiscale condities. De ruime en zuinige SUV bleek een plezierige allemansvriend en verraste Jan en alleman. Wie van een afstand keek, kwam vaak niet verder dan negatieve kwalificaties want zwaar, groot en fors gesubsidieerd. ‘A marmite car’ dus. Wie de moeite neemt om echt goed kennis te maken, kan niet anders dan vallen voor de charmes van deze fijne hybride. 

Wat is er nieuw?

De derde generatie Outlander PHEV (sinds 2013 als Plug-in Hybrid Electric Vehicle, met meer dan 200.000 stuks ’s werelds best verkochte hybride) is na enkele updates verder verfijnd en in de gereden versie werd de aandrijflijn vernieuwd en de accu-capaciteit vergroot. Het uiterlijk is iets aangepast. Ik vermoed dat het de kopers niet echt interesseert. Wie de vorige versie kent, merkt direct dat de auto nog soepeler rijdt. Wat mij opvalt, en ik rij als journalist een scala aan nieuwe automobielen, is de comfortabele symbiose van de twee elektromotoren (vooras 82 pk / 137 Nm, achteras 95 pk / 195 Nm) met de nieuwe 2,4 liter viercilinder (135 pk/211 Nm). Deze is van het type Atkinson en dus veel beter afgestemd op een hybride aandrijflijn. Geen gehort en gestoot. Zelfs niet in de verre verten. Lekker.

Uiteraard start ik volledig elektrisch en het lukt prima om ruim 40 km te rijden voordat de meter in de buurt komt van ‘bijna op’. Dan kan ik mijn verlangen om op de sport-knop te drukken niet langer onderdrukken. De viercilinder, die pas boven de 65 km/u aansloeg, doet nu als derde kracht volledig mee. Op het scherm zie ik het verbruik oplopen naar omgerekend 1 op 23, wat natuurlijk ongehoord is voor zo’n groot voertuig van dik 1.800 kg. Het ligt aan het gebruik welke cijfers je haalt.

Zitten en rijden

Economisch en milieutechnisch gezien dus dik voor elkaar. Ritten onder de 50 km kun je zo goed als volledig elektrisch rijden met dien verstande dat het goed is voor de motor om die maandelijks even mee te laten draaien. Op snelwegen vind ik dat sowieso een prettige gedachte. Thuis en op het werk stekkeren is voordelig als het kan. Thuis of aan de straat is ie in 3 uur vol. Lukt dit niet dan zorgt regeneratie voor oplading van de accu, bijvoorbeeld tijdens remmen. Via de snellader vult de batterij zich binnen een half uur voor 80%. Handig als je dagelijks diverse adressen bezoekt en elektrisch wilt rijden.

Binnenin is het goed toeven. Verwacht geen bijzonder of apart interieur. Ik struikel niet over ontwerpfratsen, vooruitstrevend design of bijzondere materialen. De stoelen zitten fijn en de bediening is intuïtief. Ik zou mijn Outlander PHEV aan iedereen die ik ken, uitlenen en bij retour geen onvertogen woord terugkrijgen. Met dit behaaglijke weer laat ik de airco (direct koel) uit en rij met een raam open. Boven de 70 km/u begint de wind in de cabine te bonken. Jammer. Ramen dicht en elektrisch zonnedak open. Dat is al beter. Op de snelweg moet ook die dicht vanwege het lawaai. Het is mijn enige echte minpuntje van deze Mitsubishi die niet heel erg z’n best doet om uitmuntend te zijn. Dat bevalt mij bijzonder want goed is goed. Uitsloven is nergens voor nodig.

Ruim en nog eens ruim

Sturen gaat lekker. Deinen en overhellen vind ik erg meevallen, al lees ik her en der heel andere verhalen. Zelfs als ik de Outlander PHEV mijn Alfa Romeo-rijstijl opleg en met 50 km/u rotondes aanval, blijft de flinke SUV onder controle. Voor de liefhebbers van strak en hard: de S-Edition (€ 51.990) heeft sportieve Bilstein schokbrekers rondom. Let op: het comfort wordt er niet beter op. Ik ben happy met het hoge Hankook-rubber om de 18-inchers (standaard vanaf € 36.990, Pure+ uitvoering). In de Amsterdamse binnenstad, met z’n uitdagende en om de drie meter wisselende ondergrond, rij ik comfortabel van wijk naar wijk. Voor de foto’s kies ik het NDSM-terrein in Noord. Voor deze test mis ik het juiste kabeltje voor de Smartphone Link Display Audio (SDA) en dus vind ik de route naar die lokatie via mijn telefoon, wat ik een voordeel vind. Met Google Maps (of telefoon-app naar keuze) navigeer je via het centrale scherm op het dashboard. Autogebonden systemen verschillen en voldoen zelden beter. Na de fotografie test ik de achterbank en verbaas me over de hoeveelheid beenruimte: limousinewaardig. Mijn hoofd raakt de hemel als ik (1.85 m) tussen de twee achterstoelen zit. Vier volwassenen en een kind vinden een royale zit. Achter de achterbank is voldoende plek voor een feestje.  

interieur

Iets over de techniek

-Op de terugweg naar Goldcar Amstelveen zet ik de stereo aan. Uit 9 speakers knalt Sublime FM en ik geniet van de lekkere sound en de rust van het rijden, ook met de viercilinder aan. De automaat bevalt prima en past bij dit type auto. Nou ja, het voelt als een automaat, maar het is heel andere techniek. Er zijn drie rijstanden:
• EV Mode: 100% elektrisch, actieradius circa 60 km, maximum snelheid 125 km/u.
• Series Hybrid Mode: de verbrandingsmotor drijft een generator aan die stroom opwekt voor beide elektromotoren. Er is geen directe aandrijving aan de voorwielen.
• Parallel Hybrid Mode: de viercilinder drijft rechtstreeks de voorwielen aan en de achterste elektromotor de achterwielen. Verbrandingsmotor en elektromotor werken zo efficiënt mogelijk samen in een hybride systeem.

Van deze schitterende techniek merken de inzittenden niets. Meer dan D en R heb ik niet nodig om de Outlander PHEV te laten doen wat ik wil.

Voor wie met deze Mitsubishi de wildernis in wil, is het handig om te weten dat de vierwielaandrijving niet alleen een veiligheidsoptie is. Er is zelfs een aparte knop voor terreinrijden. Aanhangers en caravans tot 1.500 kg zijn van harte welkom zich aan de trekhaak te bevestigen. Elektrische apparatuur kan aangesloten worden op de binnenstekker die 1.500 Watt aankan. Handig. Met de vele opties en snufjes loopt de Outlander PHEV niet te koop. Ontdek zelf wat deze vriendelijke reus in huis heeft. Mijn vooroordelen (want ik had ze ook) zijn weg. 

Plus en min
+ praktische allemansvriend

+ vorstelijke berging en riante achterbank 

+ heerlijke techniek op de achtergrond 

+ gemiddeld goed en voor de prijs uitzonderlijk

- vraagt om beheersing

- interieur onsamenhangend en gedateerd

- boven de 70 km/u gebonk bij open ramen

auto

Prijzen
Veel moderne auto’s zijn verkrijgbaar in samengestelde uitvoeringen in oplopende luxe en met een gunstige pakketprijs. De basis-Outlander PHEV Pure start met een all-in rijklaarprijs van 35.990. De gereden Intense+ met o.a. zonnedak, lichtmetaal 225 R18, uitstekende Rockford Fosgate audio met 9 speakers, Mitsubishi Remote Control voor iOS en Android en elektrisch bedienbare achterklep komt op € 42.990.  

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming