Op werkdagen je gereedschap, in het weekend de mountainbike

Autotest: Toyota Proace Dubbele Cabine
Veel zzp'ers en kleine ondernemers willen een bestelauto die ook dienst kan doen voor privégebruik. Waar kies je dan voor? En hoe werkt dat fiscaal gezien? Onze auto-expert Rob legt uit en ging op pad met de Toyota Proace Dubbele Cabine.
Op werkdagen je gereedschap, in het weekend de mountainbike

Tja, het is iets minder bespoke dan de Rolls-Royce die ik recent testte, maar ook hier geldt: iemand moet het doen!

Eén ding is bij zo’n dubbele cabineversie glashelder: veelzijdigheid is troef. Je kunt er naar een klus passagiers in vervoeren, maar troefkaart numero uno is natuurlijk dat je er ’s avonds en in de weekenden privé ook veel aan hebt. Zonder dat hij de bankrekening laat springen, als je het als ondernemer goed aanpakt.

De hele bestelwagen ziet er redelijk sierlijk uit. In deze luxe Verso-versie met lichtmetalen wielen en donkergetint glas. De cabine is aan alle kanten verrassend hoogwaardig opgeleukt. Tot een geluidsisolerende voorruit en binnen panelen aan toe. Qua comfort- en veiligheidssnufjes tip je de businessclass aan.

Je hebt – bijna – het gevoel dat je in een kloeke SUV zit. Bijna té netjes als je ook wel eens op een bouwplaats komt. Maar goed, daar ben je zelf bij en je hoeft natuurlijk geen lederen bekleding aan te vinken.

Bij de hoge instap weet je opeens weer dat het een bedrijfswagen is, maar eenmaal binnen zak je in grote en comfortabele stoelen. Ook het dashboard ziet er personenwagenachtig strak uit. Legvakken en -bakken voor de laadpapieren of een klembordje zijn er natuurlijk wel, maar verder is de uitrusting opmerkelijk compleet. Groot infotainment beeldscherm met full map navigatie, een dubbel uitgevoerd aircosysteem – achterin apart – en een surround audiosysteem… De Fiat Scudo waarin ik ooit zelf fiscaal gemotiveerd in rondreed had het allemaal niet. En dat was toch ook best een verwenversie.

 

Ter zake

Laat ik niet vergeten dat je zo’n dubbele cabine vooral ook inzet als werkpaard. Blijft er met al dat vertier voorin nog wel plek en power over voor het serieuze werk? Letterlijk? Dat valt me zelfs in zijn meest ‘luxewagen-uitvoering’ eigenlijk best mee.

Het is een zuigende passing, maar twee europallets moeten er bijvoorbeeld net in passen. De mogelijkheden hangen ook een beetje samen met welke uitvoering je neemt. Moet je ook groot en zwaar spul laden, dan kun je beter achterdeuren bestellen dan de klep die de onze had. Het is allebei leverbaar.

Je kunt de dubbele cabine ook zo krijgen dat je kunt ‘doorladen’. Lange spullen als planken schuif je dan bijvoorbeeld onder de achterstoelen door. Of je surfplank natuurlijk. Maar ook de gezinsfietsen en kampeerspullen passen in het weekend of de vakantie achterin.

Betonmolen of caravan te sleuren? No worries, er mag bijna twee en een halve ton achter hangen. Binnen de ‘bus’ kun je afhankelijk van de versie een ton tot 1.200 kilo laden.

 

Bestelauto zakelijk of privé, hoe zit dat fiscaal?

 

Het fiscale berglandschap is tamelijk grillig gevormd. Hoe schaf je zo’n dubbele cabine bestelauto aan? Lees: als je hem ook in het weekend wilt rijden?

Vanzelfsprekend is het een optie om de ‘bestelbus’ als ondernemer ‘gewoon’ zakelijk aan te schaffen. Dan heb je meteen alle mogelijke fiscale troeven in handen. Geen BTW en -BPM, lage wegenbelasting, investeringsaftrek, afschrijvingslasten en gebruikskosten.

Je kunt helaas niet álles hebben. Dus als je zo’n auto ook privé rijdt, betaal je wel de gangbare bijtelling. Belangrijk: daarbij kijkt de fiscus naar de autoprijs inclusief BTW en BPM. Dat kan bijvoorbeeld bij deze luxe Verso tot 47 mille en meer oplopen.

Pakweg 260 tot dik 300 euro netto per maand uit de huishoudportemonnee van de rijder dus. Het is te overzien en je hebt geen andere auto nodig, ook wat waard.

Liever geen bijtelling?

Dan is privé kopen een optie. Voor alle zakelijke ritten kun je 19 cent per kilometer rekenen (van de winst van de zaak aftrekken). Saillant detail: als je bent aangemerkt als ondernemer voor de BTW (zzp'er of ondernemer met eenmanszaak) zijn er niet algemeen bekende mogelijkheden. Onder voorwaarden kun je tóch BTW en BPM aftrekken en geldt ook het lage motorrijtuigenbelastingtarief. Je dan moet wel meer dan 10 procent zakelijk rijden.

Een kwestie van rekenen dus. En vooral ook goed met de fiscus afstemmen, al dan niet via boekhouder of accountant. Om het allemaal nog ingewikkelder te maken: ook BTW-vrijgestelde ondernemers kunnen onder voorwaarden toch in aanmerking komen voor BPM-aftrek en lage wegenbelasting. Ingewikkeld. Navragen dus.

Op pad

Eenmaal op pad met deze toch redelijk lange - formaat Rolls zal ik maar zeggen - multifunctionele bestelbus valt al snel op hoe wendbaar hij is. Het rijgedrag is - tja - inderdaad bijna SUV-achtig. Behalve als je omkijkt natuurlijk. Hoewel? In deze versie heb je zoveel glas dat je best aardig zicht rondom houdt.

Wat de rijpret betreft heeft het veel gemeen met de dikke Amerikaanse pick-up die ik ooit reed. Maar dan wel veel minder grofstoffelijk… De ProAce staat bijvoorbeeld zelfs op een geavanceerde multilink achteras.

Bij de Proace Verso is het comfort- en luxeniveau voor een bedrijfswagen bijna overdreven goed. Vooral achterin is het geen vergelijk met de gangbare zitbank. Komt goed uit, want in zo’n topversie zal het privé-aspect denk ik met stip genoteerd staan. Aan prestaties en souplesse zal het sowieso niet liggen.

Toyota trekt een blik open, dus onder de motorkap van de testauto vind ik een 177 pk en 400 Nm sterke diesel. Redelijk rustig aan het werk, maar ik weet niet hoe dat bij minder luxueus geïsoleerde versies is. Nieuwe generatie, dus is het verbruik te overzien – ik reed een op twaalf terwijl ik er best de gang in hield. Zuiniger kan ook.

Naast de tankdop vind je een tweede dop voor AdBlue. Dat spul zorgt dat het laatste ongerief in de uitlaat wordt gezuiverd. Belangrijk detail als je ook in de toekomst de stad in wilt. Wat dat laatste betreft is het trouwens goed om te weten dat Toyota nu stevig doorbijt. Ook al zijn ze eigenlijk pas drie jaar serieus in de Europese bestelwagenmarkt gedoken.

Inmiddels is er een soort one stop shop concept, waar alles wordt geregeld tot de gereedschapsrekken en ombouw aan toe. Wel zo clever, want met een bedrag onder de streep kan alles fiscaal meelopen in de voordeeltrajecten. Laatste nieuws: ze komen rond oktober ook met een Proace City (maatje kleiner) en vanaf volgend jaar volgen volledig elektrische versies van beide modellen.

Kom ik nog op terug.

 

Prijs Toyota Proace Dubbele Cabine

Tot slot de prijzen: netto kost een Proace dubbele cabine tussen de 25.750 en 32.750 euro. Inclusief BPM en BTW start het bij ruim 41 mille en onze testauto schiet eerder richting de 50.

Als zelfstandig freelance autojournalist van De Zaak reist Rob van Ginneken - letterlijk - de hele wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, ontwikkelingstechneuten

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming